شناسهٔ خبر: 67634934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سند دفاعی جدید ژاپن منتشر شد

محمدحسین خدائیان

دولت ژاپن در یک سند دفاعی جدید اعلام کرد هنوز چین را تهدید راهبردی اصلی خود می‌داند و قصد دارد برای مقابله با قدرت نظامی روسیه و چین، در حوزه‌های دفاعی مختلف پیشرفت داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بر اساس سند دفاعی ۲۰۲۴ ژاپن که امروز توسط وزارت دفاع این کشور منتشر شده، توکیو قصد دارد برای آمادگی در برابر تهدیدهای امنیتی پیچیده جهان امروز، قدرت نظامی خود را در هفت حوزه کلیدی تقویت کند.

بر اساس این سند دفاع، ژاپن در حال تقویت توانایی‌های نظامی خود برای خنثی‌سازی حملات دشمن از فاصله ایمن است که با قابلیت‌های دفاعی دوربرد محقق خواهد شد. در این راستا، این کشور اقدام به توسعه ناوشکن‌های مجهز به سامانه سیستم ضد موشکی «ایجس»، تقویت هواپیماهای تجسسی و بدون سرنشین و همچنین تقویت عملکردهای فرماندهی و اطلاعاتی خواهد کرد.

این سند دفاعی که «سفیدنامه» یا «اوراق سفید» نام دارد، در ژاپن برای نخستین بار در سال ۱۹۷۰ تدوین شد و از ۱۹۷۶ تا امروز به صورت منظم منتشر شده است. در این سند، دولت ژاپن به بررسی فضای دفاعی جهان پرداخته و درباره فعالیت‌های نظامی ژاپن در یک سال گذشته گزارش می‌دهد.

ژاپن معادل ۲۶۷ میلیارد دلار برای دوره ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ تخصیص داده و از این مقدار، ۴۲ درصد آن در سال‌های مالی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ مصرف خواهد شد. بودجه‌های دفاعی برای سال‌های مالی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ معادل ۴۲ درصد از این کل است.

بر اساس این سند، تشدید سیاست‌های دفاعی دولت ژاپن ناشی از افزایش فعالیت‌های نظامی در پیرامون این کشور است. به گزارش اسپوتنیک، فعالیت‌های ارتش روسیه در خاور دور و تسلیحات پیشرفته این کشور موجب تشدید نگرانی‌های ژاپن شده و تمرینات نظامی روسیه در منطقه هند-آرام و همکاری‌های استراتژیک آن با چین، چالش‌های امنیتی قابل‌توجهی را متوجه توکیو کرده است.

در سند دفاعی امسال ژاپن نیز کشور چین به عنوان «بزرگ‌ترین چالش راهبردی» معرفی شده است. توکیو در این سند به فعالیت‌های نظامی چین در اطراف ژاپن، از جمله در دریای چین شرقی، دریای ژاپن و اقیانوس آرام غربی پرداخته و عنوان کرده است که فشار چین بر جزیره تایوان و تأسیس پایگاه‌های نظامی در دریای چین جنوبی، تنش‌های منطقه‌ای را بیش‌ازپیش افزایش خواهد داد.

این سند نشان می‌دهد که ژاپن در سال جاری هم مانند ادوار گذشته نگرانی فزاینده‌ای نسبت به حضور چین در نزدیکی جزایر سنکاکو (دیائو) دارد و آن را نقض قوانین بین‌المللی تلقی می‌کند.

توکیو همچنین در این سند چین را به افزایش پایدار و غیرشفاف بودجه دفاعی خود در ۳۰ سال گذشته متهم کرده که با محوریت نیروهای هسته‌ای، موشکی، دریایی و هوایی انجام شده است. ژاپن پیش‌بینی می‌کند چین تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۰۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته و نه‌تنها با توانایی‌های نظامی آمریکا رقابت کند، بلکه می‌تواند از آن پیشی بگیرد.

انتهای پیام

نظر شما