شناسهٔ خبر: 67571656 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تمایل ژاپن برای تعمیق روابط امنیتی با متحدانش - اکونیوز

اقتصاد ایران: دولت ژاپن از تمایل خود برای تعمیق روابط امنیتی با فیلیپین، آمریکا و استرالیا خبر داد.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد توکیو مشتاق به تعمیق روابط امنیتی با فیلیپین، آمریکا و استرالیا تحت توافقات سه و چهارجانبه است.

وزرای امور خارجه و دفاع ژاپن برای گفتگو با همتایان فیلیپینی خود در مانیل به سر می برند و قرار است امروز گفتگوهای امنیتی دو به دو را برگزار کنند.

مینورو کیهارا، وزیر دفاع ژاپن در جریان سفر به مانیل در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای فیلیپینی خود شرکت کرد و بر لزوم تعمیق این روابط تاکید کرد.

پیش از این کنفرانس خبری، مقامات توکیو و مانیل، یک توافق نامه دسترسی متقابل را برای نیروهای دفاعی خود امضا کردند. براساس این توافق دفاعی دو جانبه، هر دو کشور می توانند برای افزایش همکاری های امنیتی، نیرو در خاک یکدیگر مستقر کنند تا انتقال و جابجایی نیروهای دو طرف برای برگزاری رزمایش های مشترک و عملیات های مقابله با بحران در خاک یکدیگر، آسانتر شود.

این توافق نامه دفاعی بین دو کشور در حالی به امضا رسید که نگرانی های فزاینده ای درباره ادعاها و اقدامات تحریک آمیز چین در آب های این منطقه وجود دارد.

پس از امضای این توافق دفاعی، فردیناند مارکوس رئیس جمهور فیلیپین که شاهد امضای آن بود، این توافق را رویدادی بسیار مهم تلقی کرد، در حالی که یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن، آن را موفقیتی بزرگ نامید و افزود: ژاپن همکاری خود را با دولت مارکوس تقویت خواهد کرد تا نظم آزاد و باز بین المللی را مستحکم تر کند.

توکیو و مانیل هر دو به عنوان متحد آمریکا، در سال های اخیر روابط دفاعی و امنیتی خود را در واکنش به فعالیت ها و اقدامات فزاینده تحریک آمیز چین در دریاهای چین جنوبی و شرقی، تقویت کرده اند.

این در حالی است که ژاپن اخیرا توافق نامه ای را با استرالیا و بریتانیا نیز امضا کرد و معاهده مشابهی را با ایالات متحده نیز به امضا رسانده است.   

گفتنی است که چند روز قبل، پنج منبع آگاه خبر دادند دوستان دونالد ترامپ در حال اطمینان بخشیدن به مقامات ژاپن و کره جنوبی نسبت به حمایت ترامپ از تلاش‌های صورت‌گرفته در دوران بایدن، برای تعمیق روابط سه‌جانبه، با هدف مقابله با چین و کره شمالی هستند.

این منابع افزودند: در جریان مذاکرات هفته‌های گذشته، مشاوران سیاسی ترامپ این پیام را به مقامات در سئول و توکیو ارسال کرده‌اند که اگر ترامپ بار دیگر به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، از تلاش‌های صورت‌گرفته در دوران بایدن برای تعمیق روابط سه‌جانبه با واشنگتن و پیشرفت‌های نظامی، اقتصادی و همکاری‌های دیپلماتیک با هدف کاهش تنش‌های جهانی و مقابله با چین و کره شمالی، حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما