شناسهٔ خبر: 67568739 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

روسیه تصمیم ندارد که به شورای اروپا بازگردد

مدیر بخش همکاری‌های چندجانبه حقوق بشر وزارت خارجه روسیه گفت مسکو تصمیم ندارد که به شورای اروپا بازگردد و امکان زمینه‌ی آن در حال حاضر وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش راهبرد معاصر، گریگوری لوکیانتسف، مدیر بخش همکاری‌های چندجانبه حقوق بشر وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو تصمیم ندارد که به شورای اروپا بازگردد و امکان زمینه‌ی آن در حال حاضر وجود ندارد.

 

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، کمیسر حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون روسیه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا افزود: این یک وضعیت کاملاً فرضی است، زیرا از نظر قانونی بازگشت ما به شورای اروپا غیرممکن است.

 

به گفته این دیپلمات، «اگر عضو کنوانسیون اروپایی حقوق بشر نباشید، غیرممکن است که تحت صلاحیت دادگاه اروپایی حقوق بشر باشید».

 

وی خاطرنشان کرد که خروج روسیه از شورای اروپا به دلیل نقض قوانین و پیش گرفتن رویه‌ای نادرست از سوی این شورا بوده است.

 

روسیه در مارس ۲۰۲۲ از شورای اروپا خارج شد. کشور‌های ناتو و اتحادیه اروپا پیوسته در حال تبدیل شدن به سازمان و ابزاری برای سیاست ضد روسی هستند.روسیه در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) در بیانیه‌ای اعلام کرد که شور‌هایی که با روسیه دوست نیستند، مانند کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و ناتو از اکثریت مطلق خود در کمیته وزرای شورای اروپا (CMCE) سوء استفاده می‌کنند و به تخریب شورا ادامه می‌دهند.

 

وزارت خارجه روسیه با اشاره به سیر غیرقابل بازگشت رویدادها تصریح کرد که روسیه نمی‌خواهد این اقدامات خرابکارانه دسته‌جمعی غرب را تحمل کند.بر اساس این بیانیه، مسکو در پیمان ناتو و اتحادیه اروپا تا زمانی که قدیمی‌ترین سازمان اروپایی به تریبون دیگری برای شعار‌های برتری طلبی و خودشیفتگی غرب باشد ، شرکت نخواهد کرد.این وزارتخانه افزود، بگذارید آنها از ارتباط با یکدیگر بدون روسیه لذت ببرند.

 

شورای اروپا قدیمی‌ترین سازمان برای یکپارچه‌سازی اروپاست که در سال ۱۹۴۹ میلادی (۱۳۲۸ ه. خ) با هدف گسترش مردم‌سالاری، حقوق بشر، زمامداری قانون و بهره‌برداری از همکاری‌های فرهنگی استوار تاسیس شد و ۴۷ کشور با مجموع ۸۲۰ میلیون نفر جمعیت عضو این شورا هستند.

 

نهاد‌های قانونی آن عبارتند از کمیته وزیران شکل گرفته از وزیر خارجه از هر کشور، مجمع پارلمانی از پارلمان متشکل از مجلس از هر کشور، کمیته مختلط متشکل از پنج عضو کمیته وزیران و ش عضو مجمع پارلمانی و دبیرکل که رهبر دبیرخانه شورای اروپا و مقر آن استراسبورگ است.

 

مهم‌ترین زمینه فعالیت شورای اروپا در رابطه با حقوق بشر است./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما