شناسهٔ خبر: 67568033 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نخستین جلسه دادگاه مطرح شد

شهادت شهدای غواص عجیب‌ترین جنایت بود

زهرا میرزایی

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص صبح امروز در شعبه ۵۵ دادگاه امور بین الملل به ریاست قاضی مجید حسین زاده آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه قاضی حسین زاده گفت: پرونده حاضر با دادخواهی ۴۲ نفر از خانواده های شهدای معظم غواص به طرفیت ۶۵ خوانده امریکایی شامل دولت ایالات متحده امریکا و سردمداران این دولت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

حسین زاده  ادامه داد: این دادگاه مطابق قانون اقدام متقابل و قانون الزام جمهوری اسلامی ایران به پیگیری خسارات شهروندان خود صالح به رسیدگی است.

قاضی دادگاه افزود: بر اساس تحقیقات و اظهارات خواهان تا حدودی اجمالا و تفصیلا محرز شده است اقدامی که منجر به شهادت و دادخواهی در این پرونده شده است با پشتیبانی مالی و لجستیکی دولت آمریکا انجام شده است.

 حسین‌زاده یادآور شد: دادخواهان در این پرونده خانواده‌های شهدای غواص هستند که مطالبه خسارات معنوی وارده و نیز خسارات مادی و تنبیهی از طرفیت را دارند.

در ادامه جلسه عزالدین سلیمانی وکیل خانواده‌های شهدای غواص و عضو مرکز وکلای قوه قضاییه اظهار کرد: به وکالت از خواهان پرونده حاضر شدم و به عنوان وکیل، احساس وظیفه و تکلیف در قبال خون این شهدا دارم.

سلیمانی  گفت: این شهدا در جریان دفع تجاوز برای مقابله با نیروهای بعث عراق و جلوگیری از تعرض و پیشروی آنان در خاک‌ جمهوری اسلامی ایران، عملیاتشان لو رفت و به اسارت در آمدند و سپس با دستان بسته بعد از شکنجه های فراوان با لب تشنه و مظلومانه به شهادت رسیدند.

وی افزود: احراز مسئولیت ایالات متحده آمریکا در عملیات و زنده دفع کردن غواصان ایرانی واضح است و  آمریکا حقوق بین الملل بشردوستانه  را نقض کرده است. در این پرونده دادخواهان خانواده شهدای غواص هستند که از حیث خسارت مادی و تنبیهی، خواهان رسیدگی به اتهامات مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص هستند.

سلیمانی ادامه داد: در این مقطع زمانی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از حملات ایران تصمیم به تغییر راهبرد دفاعی گرفت. این عملیات توسط طراحان ایرانی سال ۱۳۶۵ در چهارمین سال جنگ برگزار شد. این عملیات توسط قرارگاه خاتم الانبیا با رمز رسول الله (ص) انجام شد. در عملیات کربلای چهار  باید از رودخانه اروند عبور می‌کردند و  ایران در این عملیات به اهداف خود دست پیدا نکرد و عده ای شهید شدند. غواصان دستگیر شدند و با دست‌های بسته به شهادت رسیدند.

وکیل خانواده‌های شهدای غواص ادامه داد:  آنچه که  باعث شکست ایران در عملیات کربلای چهار شد، نه جاسوسی بود و نه چیز دیگری بلکه یک پرنده آمریکایی به نام اواکس، عملیات کربلای چهار را برملا کرد. آمریکا از حدود دو سال پیش از عملیات کربلای چهار نسبت به حمایت مالی لجستیکی یا تسلیحاتی و اطلاعاتی اقدام کرده بود.

قاضی حسین‌زاده از وکیل خانواده شهدا پرسید: شهدای غواص در عملیات کربلایی ۴ به شهادت رسیدند؟

وکیل پاسخ داد: بله.

قاضی حسین‌زاده از وکیل خانواده شهدا درباره محل شهادت شهدا و اینکه در خاک ایران یا عراق بوده است، سوال کرد.

وکیل سلیمانی پاسخ داد: شهدای غواص همانطور که گفتم  با دستانی بسته توسط ارتش رژیم بعث در اروندرود اسیر می‌شوند و باتوجه به اطلاعاتی که توسط نیروهای پشتیبان آمریکا به آنها داده بود، عملیات لو می‌رود.

وی درباره حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی دولت آمریکا از رژیم بعث گفت: این عملیات پیشگیرانه و در جهت دفع تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران انجام شد و ارتش رژیم بعث، شهدا را بعد از شکنجه و اذیت و آزار، کیلومترها پیاده می‌برند و در گودال‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود، زنده زنده و با لبان تشنه دفن می‌کنند.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی حسین زاده گفت: لو رفتن  عملیات و شهادت انسان‌ها در نتیجه پشتیبان اطلاعاتی آمریکا بود که این امر نقض بی‌طرفی آمریکا را در جنگ عراق به ایران اثبات می‌کند و  در آن مقطع زمانی کشورهای همانند فرانسه هلند و... به عراق سلاح می‌رساندند.

وی افزود: نوع شهادت شهدای غواص و دفن زنده زنده آنها عجیب ترین نوع جنایت است و چیزی جز نقض حقوق بشر نیست.

رئیس دادگاه در ادامه با اشاره به عملیات کربلای چهار تصریح کرد: این عملیات برای ایران بسیار استراتژیک و راهبردی بود.

حسین زاده با اشاره به نحوه شهادت رساندن غواصان بیان کرد: اگر امروز به فردی بگویید که انسانی را به صورت زنده در زیر خاک دفن کرده اند این جنایت را باور نمی‌کند.

قاضی از وکیل پرونده پرسید که چند نفر شهید در این پرونده داشتیم؟  که وکیل خواهان پرونده گفت:  ۴۱ شهید داشتیم و  چند نفر هم غیر از افرادی  بودند که زنده دفن شدند و مابقی زنده دفن شدند.

سلیمانی گفت: اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا و مقامات و نهادهای آن در حمایت از دولت عراق، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی محسوب می‌شود.

در ادامه کلیپی در دادگاه  به درخواست وکیل پرونده از شهدا پخش شد.

در ادامه جلسه دادگاه جانباز کریم مطهری فرمانده گردان غواصی به عنوان شاهد در جایگاه قرار گرفت و درباره چرایی عملیات کربلایی چهار گفت: در سال ۶۵ شدیدترین بمباران‌ها را داشتیم و مکان‌های بسیاری را بمب شیمیایی زدند، به طوری که در جوانرود ۲۰ هزار نفر شیمیایی شدند.

وی درباره حمایت‌های آمریکا از عراق ادامه داد: در مجامع بین‌المللی هر کجا ایران برای محکومیت عراق اقدام کرد، آمریکا تمام قد از عراق دفاع کرد؛ به شکلی که قیمت نفت را به هفت دلار کاهش دادند تاجایی که حتی استخراج نفت به صرفه نبود از این رو جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا برای مقابله با رژیم بعث عملیات پیش‌دستانه داشته باشد تا رژیم بعث را متوقف کند چرا که همه دنیا به عراق سلاح می‌فروختند و حتی به ایران سیم خاردار هم نمی‌دادند.

سلیمانی وکیل خانواده‌های شهدای غواص ادامه داد: عراق در طول جنگ ۸ ساله همواره با استفاده از حمایت‌های اطلاعاتی به دست آمده از هواپیماهای آمریکایی بهره زیادی برده است.

وی خطاب به قاضی گفت: عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای از جمله راه‌های کسب اطلاعات است که آمریکا به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در این امر به دلیل دشمنی با جمهوری اسلامی ایران این عکس‌ها را در اختیار رژیم بعث قرار می‌داد و نیروهای حزب بعث توانستند حرکات و جابجایی نیروهای ایرانی را در خرمشهر و شلمچه شناسایی کرده و این کمک اطلاعاتی سبب عدم موفقیت جمهوری اسلامی در عملیات شد.

سلیمانی در ادامه گفت: طبق قوانین بین المللی با رزمنده‌ای که سلاح نداشته و یا اسیر شده باشد باید با احترام و کرامت انسانی برخورد شود، رژیم بعث عراق بدترین رفتارهای ضد حقوق بشری را با اسرای ایرانی انجام داد.

در این لحظه قاضی دادگاه گفت: اگر پشتیبانی اطلاعاتی امریکا نبود، قطع به یقین رژیم‌ بعث عراق شکست سنگینی می خورد.

سلیمانی ادامه داد: شرکت پتروشیمی فیلیپس به یک شعبه شرکت آمریکایی که در بلژیک است، در ژوئن ۱۹۸۳ ماده اولیه برای تولید ماده سمی از طریق سفارش یک شرکت هلندی به مسئولان عراقی تحویل داد. در طول سال ۱۳۶۵ مشخص شده که دو شرکت هلندی مواد شیمیایی لازم را برای تهیه گازهای سمی به عراق ارسال کردند.

وی با بیان اینکه حمایت آمریکا از عراق در جنگ تحمیلی تنها به کمک‌های نظامی خلاصه نشد، گفت: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به برتری در جنگ دست یافته بود، آمریکایی‌ها ملاحظات سیاسی را کنار گذاشته و مداخله مستقیم نظامی را در دستور کار خود قرار دادند و عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در جنگ به نفع عراق انجام دادند و وظایف بی‌طرفی را نادیده گرفته و تعهدات آن را نقض کردند.

وی با اشاره به عناوین برجسته این اقدامات ادامه داد: انهدام کشتی تجاری ایران و اسارت خدمه آن، حمله بالگردهای نظامی آمریکا به پایگاه سپاه در جزیره فارسی، تجاوز مکرر به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، حمله رزم ناوهای آمریکایی به سکوهای نفتی رشادت و رسالت، حمله رزم ناوهای آمریکایی به سکوی نفت نصر، تجاوز به آب‌های سرزمینی و حمله مستقیم ایالات متحده آمریکا به ناو و ناوچه‌های ایرانی، حمله مستقیم ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، از نمونه‌های این اقدامات است.

در ادامه جلسه دادگاه محسن جان‌بزرگی شاهد دیگر که  جانباز و فردی که بعد از عملیات کربلای ۴ مفقودالاثر بوده است، در جایگاه قرار گرفت و گفت: تاریخ تکرار می‌شود و اکنون مردم غزه زیر تیرباران‌ها قرار دارند و همچنان دولت آمریکا با حمایت های خود از جنایات رژیم صهیونسیتی حمایت می کند و آن زمان هم وقتی عراق به ایران حمله کرد، اجماع بزرگی میان ۵۶ کشور به سردمداری آمریکا شکل گرفت و کشورهایی که تسلیحات نظامی داشتند با اسلحه، آنان که ثروتمند بودند با اعطای وام‌های بلاعوض و کشورهایی که نه تسلیحات نظامی داشتند و نه پول به بهانه دفاع از امت عربی نیرو و سرباز به حمایت از عراق علیه ایران ارسال کردند.

وی ادامه داد: آنها با هجمه گسترده‌ای با حمایت و چراغ سبز آمریکا علیه ایران اقدام کردند و نمونه‌های آن بسیار است و از جمله بمباران روز ۲۶ تیرماه بیش از ۲۵۷ نفر از مردم همدان در نمازجمعه همزمان با روز قدس به شهادت رسیدند.

این شاهد عینی اظهار داشت: غواصان ضمن آموزش سخت غواصی با نیروی ایمان هر شب دعای توسل و هر روز زیارت عاشورا می‌خواندند.

وی ادامه داد: تجهیزات محدود بود و پوشیدن لباس غواصی هم راحت نبود و شهدا با دل و جان آماده برگزاری عملیات بودند.

این خبر تکمیل می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما