شناسهٔ خبر: 67568529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده شهدای غواص

جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص لحظاتی پیش آغاز شد.

صاحب‌خبر -

جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص دفاع مقدس به طرفیت آمریکا امروز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل به ریاست قاضی حسین‌زاده با حضور عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه و جمعی از حقوقدانان و خانواده‌های شهدا در مجتمع قضائی امام خمینی آغاز شد.

در این پرونده دادخواهان خانواده شهدای غواص هستند که از حیث خسارت مادی و تنبیهی، خواهان رسیدگی به اتهامات مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص هستند.

در این جلسه دو نفر از غواصان به عنوان شاهد در دادگاه حضور دارند.

در ابتدای جلسه دادگاه عزالدین سلیمانی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو مرکز وکلا اظهار کرد: به وکالت از خواهان پرونده حاضر شدم و به عنوان وکیل، در قبال خون این شهدا احساس وظیفه و تکلیف می‌کنم.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه طبق اسناد موجود شهدای غواص با دستانی بسته در گودال‌هایی دور از منطقه عملیاتی زنده دفن شدند، گفت: ابتدا نیروهای غواص ما در منطقه اروندرود توسط ارتش حزب بعث اسیر می‌شوند. اطلاعات نیروهای ما را آمریکا به حزب بعث داده بود که این امر باعث لو رفتن عملیات نیروهای ما شده بود. دولت آمریکا حمایت‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی به ارتش حزب بعث کرده بود.

وی افزود: نیروهای غواص ما را بعد از اسارت، کیلومترها با دستان بسته و با لب تشنه و پیاده از منطقه عملیاتی دور می‌کنند و بعد از شکنجه شدن، در گودال‌هایی زنده زنده دفن می‌شوند در حالی که نیروهای ما اسیر بودند و مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی نباید شکنجه می‌شدند.

وی بیان کرد: اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا و مقامات و نهادهای آن در حمایت از دولت عراق، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نقض کرامت انسانی محسوب می‌شود./ مهر

 

خبر در حال تکمیل است.

حجم ویدیو: 6.00M | مدت زمان ویدیو: 00:03:17 دانلود ویدیو

نظر شما