شناسهٔ خبر: 67565606 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر فرانسه: استعفا نامه ی خود را صبح دوشنبه به مکرون می دهم

تهران- ایرنا- گابریل آتال نخست وزیر فرانسه پس از آنکه حزب «رنسانس» نتوانست در دور انتخابات پارلمانی اکثریت آرا را به دست آورد، گفت که صبح دوشنبه استعفایش را به امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور تقدیم خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آتال یکشنبه شب تاکید کرد که اگر استعفایش پذیرفته نشود، حاضر است در سمتش باقی مانده و به اجرای وظایفش ادامه دهد.

نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که ائتلاف چپ‌گرا موسوم به جبهه مردمی جدید فرانسه در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این کشور پیشتاز است و ظاهراً توانسته است جبهه راست افراطی را شکست دهد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها سازمان نظرسنجی ای او اف پی، جبهه مردمی جدید فرانسه می‌تواند ۱۸۰ تا ۲۱۵ کرسی در مجلس سفلی پارلمان این کشور یعنی مجلس ملی کسب کند.

در این پیش‌بینی‌ها، ائتلاف میانه رو موسوم به با هم برای جمهوری، با حمایت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، توانست ۱۵۰ تا ۱۸۰ کرسی را بدست آورد و در جایگاه دوم قرار گیرد.

در حالی که حزب راست‌گرای افراطی اجتماع ملی متعلق به مارین لوپن که پیروزی خود را در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه جشن گرفت، ۱۲۰ تا ۱۵۰ کرسی در پارلمان این کشور خواهد داشت.

مجلس ملی در مجموع ۵۷۷ کرسی دارد و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از این سه بلوک اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی را بدست نیاورند.

شمار رای‌دهندگان دور دوم انتخابات فرانسه از دور نخست پیشی گرفت و رکورد ده‌ها ساله را شکست.

در فرانسه، آمارها نشان می‌دهد که میزان مشارکت در مرحله دوم انتخابات پارلمانی تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۷ تیر به ۵۹.۷۱ درصد رسید و رکورد مرحله اول این انتخابات را شکاند.

همچنین آمارهای مشارکت در انتخابات کنونی افزایش قابل توجهی نسبت به دوره پیشین انتخابات پارلمانی فرانسه که در سال ۲۰۲۲ برگزار شد نشان می‌دهد.

در کل به دلیل حساسیت‌های این دوره از انتخابات پارلمانی فرانسه، میزان مشارکت در آن شدیدا افزایش یافته و به بالاترین میزان از سال ۱۹۸۱ تاکنون رسیده است.

نظر شما