شناسهٔ خبر: 67574718 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نخست وزیر فرانسه استعفا می دهد

صاحب‌خبر -
نخست وزیر فرانسه استعفا می دهد
خبرگزاری آریا - گابریل آتال نخست وزیر فرانسه پس از آنکه حزبش نتوانست در دور دوم انتخابات پارلمانی اکثریت آرا را به دست آورد، گفت: صبح دوشنبه استعفایش را به امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور تقدیم خواهد کرد.

بنابر گزار خبرگزاری فرانسه، آتال یکشنبه شب تاکید کرد که اگر استعفایش پذیرفته نشود، حاضر است در سمتش باقی مانده و به اجرای وظایفش ادامه دهد.
ائتلاف چپ‌گرا موسوم به جبهه جدید مردمی فرانسه در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه این کشور پیشتاز شد و توانست جبهه راست افراطی را شکست دهد.
وزارت کشور فرانسه آمار مشارکت در دور دوم انتخابات پارلمانی را 66.63 درصد اعلام کرد. بر این اساس «جبهه جدید مردمی» که ائتلافی از احزاب چپگراست، 182 کرسی و ائتلاف میانه‌روها «به سوی جمهوری» به رهبری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه 163 کرسی به دست آورده‌اند.
در این بین ائتلاف راست‌های افراطی به رهبری حزب اجتماع ملی وابسته به مارین لوپن 143 کرسی را از آن خود کرد.
مجلس نمایندگان فرانسه 577 کرسی دارد و بدین ترتیب، هیچ یک از ائتلاف‌ها نتوانسته‌اند حداقل 289 کرسی که برای کسب اکثریت مطلق پارلمان نیاز است، دست پیدا کنند.
از این رو، برای تشکیل دولت لازم است که احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به پارلمان ائتلاف کنند. ائتلاف جبهه جدید مردمی که بیشترین کرسی‌ها را تصاحب کرده، برای تشکیل دولت اعلام آمادگی کرده است.
به دلیل حساسیت‌های این دوره از انتخابات پارلمانی فرانسه، میزان مشارکت در آن شدیدا افزایش یافت و به بالاترین میزان از سال 1981 تاکنون رسید.

نظر شما