شناسهٔ خبر: 67580361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مکرون استعفای نخست‌وزیر فرانسه را نپذیرفت

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: یک روز پس از برگزاری دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه و نتایج غیرمنتظره آن، گابریل اتل، نخست‌وزیر برای استعفا به کاخ الیزه رفت اما امانوئل مکرون از او خواست فعلا بر سر کار بماند تا «ثبات کشور» حفظ شود. ژان لوک ملانشون از رهبران ائتلاف چپ گفته است امانوئل مکرون وظیفه و قدرت دارد تا نخست‌وزیر را از میان چپ‌ها انتخاب کند. ائتلاف چپ که بیشترین آرا را کسب کرد، می‌گوید که تا پایان هفته نامزد خود را برای نخست وزیری پیشنهاد می‌دهد.
اکنون صحنه سیاسی فرانسه با آرایش تازه‌ای از نیروها مواجه است. گابریل اتل نخست‌وزیر فعلی که از حزب  مکرون بلافاصله پس از اعلام نتایج گفته بود که استعفا می‌دهد اگرچه مایل است در جریان برگزاری المپیک در ماه جاری در فرانسه همچنان در این سمت بماند.
اتل ۳۴ ساله در اوایل سال جاری به عنوان جوان‌ترین نخست وزیر فرانسه شروع به کار کرد. اما اکنون موضوع اصلی در فرانسه، بحث بر سر نخست‌وزیر آینده است.
از ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه، ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» به شکل غیرمنتظره‌ای ۱۸۲ کرسی، ائتلاف «با هم» (انسامبل) امانوئل مکرون رئیس‌جمهور ۱۶۸ کرسی و ائتلاف «اجتماع ملی» حزب راست افراطی و متحدانش ۱۴۳ کرسی به دست آورده باشند.
حزب «اجتماع ملی» که پیش‌بینی می‌شد در جایگاه نخست بایستد، در جایگاه سوم قرار گرفت. چپ‌ها و میانه‌روها در دور دوم کارزار گسترده‌ای علیه راست افراطی ایجاد کردند که عمدتا «جبهه حفظ جمهوری» خوانده می‌شد.قیمت سهام در فرانسه بیشترین کاهش را در میان همتایان اروپایی خود داشت.
رئیس‌جمهور فرانسه اصولا نخست‌وزیر را از بزرگترین بلوک پارلمان انتخاب می‌کند تا از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.
امانوئل مکرون اما پیش از سفر به واشنگتن که برای شرکت در نشست ناتوست، نگفته چه تصمیمی در این باره دارد و  اعلام کرد در حال تجزیه و تحلیل نتایج است.
ژان لوک ملانشون رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» از گروه‌های تشکیل دهنده ائتلاف چپ که ائتلاف چپ ۱۸۲ کرسی به آورده است می‌گوید امانوئل مکرون وظیفه اخلاقی دارد تا نخست وزیر را از میان چپ‌ها انتخاب کند.ائتلاف چپ اعلام کرده که تا پایان هفته نامزد جدیدی را برای نخست وزیری معرفی خواهد کرد.
انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است و در حوزه‌های انتخاباتی که هیچ نامزدی بیش از نیمی از آراء را به دست نیاورد، کسانی که در دور اول کمتر از ۱۲/۵ درصد کل واجدان شرایط را آورده‌اند حذف می‌شوند و باقی نامزدها به دور دوم راه می‌یابند.تکلیف حدود ۸۵ درصد کرسی‌های پارلمان در این دور مشخص می‌شود. در دور دوم سرنوشت بیش از ۵۰۰ کرسی مشخص و هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان می‌شود.یک حزب یا ائتلافی از احزاب برای به دست گرفت اکثریت در پارلمان باید دستکم ۲۸۹ کرسی به دست آورد.
۴۹/۵ میلیون رای‌دهنده‌ ثبت‌نام کرده‌اند تا ۵۷۷ نماینده پارلمان ملی را انتخاب کنند.شماری این انتخابات را این یکی از مهم‌ترین انتخابات فرانسه در سال‌های اخیر توصیف می‌کنند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما