شناسهٔ خبر: 67561466 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

طعنه لاوروف به فرانسه

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (یکشنبه) اظهار داشت که روند انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه شباهتی به دموکراسی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف به پاول زاروبین خبرنگار روسی گفت: دور اول انتخابات پارلمانی [در فرانسه] برگزار شد. این انتخابات ۲ مرحله دارد و دور دوم به احتمال زیاد با هدف دستکاری خواسته کسانی که در مرحله اول رای دادند، طراحی شده است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: وقتی برخی نامزدها پس از وادار شدن [به شرکت در انتخابات] توسط کسی که به قولی به دنبال پیروزی بر محافظه‌کاران و پوپولیست‌ها است از انتخابات کناره‌گیری می‌کنند، این [انتخابات دیگر] شباهت چندانی به دموکراسی ندارد.

این دیپلمات ارشد روس ادامه داد: اگر انتخابات در فرانسه، تنها یک مرحله‌ای برگزار می‌شد، این کشور با تغییراتی جدی‌ روبه‌رو می‌شد.

پس از پیروزی چشمگیر راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری این کشور تصمیم به انحلال پارلمان ملی گرفت؛ اقدامی که از سوی بسیاری از تحلیلگران، بزرگ‌ترین قمار دوران حرفه‌ای سیاسی وی تلقی شد. مکرون در پی این تصمیم اعلام کرد که این امر به فرانسوی‌ها امکان می دهد که افراطی‌ها را کنار زده و پارلمان را بار دیگر تنظیم کنند.

از سوی دیگر، بعد از پیروزی حزب راست‌گرای افراطی مارین لوپن در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) وی اطمینان داشت که حزب «اجتماع ملی» می‌تواند اکثریت مطلق را در پارلمان فرانسه کسب کند و جوردن باردلا رهبر حزبی جوان خود را به نخست وزیری برساند.

به گزارش ایرنا، تازه ترین نظرسنجی ها پیش بینی می کنند که حزب اجتماع ملی نمی‌تواند ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت مطلق را در پارلمان مجلس ملی فرانسه با ۵۷۷ کرسی کسب کند اما همچنان حزب بزرگی در پارلمان خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما