شناسهٔ خبر: 67565333 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

آیا استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب ضروری است؟

ایتنا - طبق نظرسنجی از هزار بزرگسال در ایالات متحده، ۱۱ درصد آنان معتقد بودند که استفاده از کرم ضد‌آفتاب خطرناک‌تر از مواجهه مستقیم با نور خورشید است، ۱۵ درصد هم معتقد بودند که مواجهه مستقیم با نور خورشید تنها راه تامین ویتامین دی است.

صاحب‌خبر -
وقتی در یک روز آفتابی در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرید، اشعه ماورا بنفش بدنتان را تحریک می‌کند تا هورمون اندروفین ترشح کند، هورمونی که سطح استرس را کاهش می‌دهد و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. این اشعه به پوست هم فرمان می‌‌دهد تا ویتامین دی تولید کند. همچنین وقتی به خورشید نگاه می‌کنیم، بدنمان روز را تشخیص می‌دهد و بر همین اساس چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. 

برخی از این موارد شاید موجب شده‌اند که افراد از مصرف کرم ضدآفتاب صرف‌نظر کنند. برخی از متخصصان پوست می‌گویند که تعدادی از مراجعه‌کنندگان نگران‌اند با مصرف ضد‌آفتاب از این فواید محروم بمانند. دکتر استیون کیو وانگ، مدیر بخش سرطان‌شناسی پوست در بیمارستان هوگ مموریال کالیفرنیا (Hoag Memorial)، می‌گوید که این یکی از بزرگ‌ترین موانع ذهنی مردم است. آن‌ها فکر می‌کنند اگر ضدآفتاب مصرف کنند، ویتامین دی جذب نمی‌کنند. 

طبق نظرسنجی از هزار بزرگسال در ایالات متحده، ۱۱ درصد آنان معتقد بودند که استفاده از کرم ضد‌آفتاب خطرناک‌تر از مواجهه مستقیم با نور خورشید است، ۱۵ درصد هم معتقد بودند که مواجهه مستقیم با نور خورشید تنها راه تامین ویتامین دی است. 

اما ضدآفتاب‌ها درواقع سلاحی‌اند که با سرطان پوست مقابله می‌کنند. اشعه ماورا بنفش خورشید به دی‌ان‌ای پوست آسیب می‌رساند و این آسیب ممکن است به مرور زمان بیشتر شود. هر بار که دی‌ان‌ای خودش را ترمیم می‌‌کند احتمال جهش و ابتلا به سرطان وجود دارد. نیویورک‌تایمز در همین زمینه با چند متخصص گفت‌وگو کرده است. این متخصصان معتقدند که هیچ درصد قابل اطمینانی درمورد میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید وجود ندارد و بنابراین افراد باید روزانه از کرم ضدآفتاب بالای اس‌پی‌اف ۳۰ (SPF 30) استفاده کنند. 

دکتر الیزابت ریچارد، دانشیار پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، می‌گوید: «کرم ضدآفتاب مانع تقویت خلق‌وخو، که از آفتاب نشئت می‌گیرد، نیست؛ حتی با استفاده از آن می‌توانید از نور مرئی خورشید که با چشمانتان می‌بینید برای تقویت احوالات روحی‌تان استفاده کنید. نور مرئی مانند اشعه ماورا بنفش به دی‌ان‌ای آسیب نمی‌زند و سروتونین، ماده شیمیایی مغز و تنظیم‌کننده خلق‌وخو، را افزایش می‌دهد.» به همین دلیل است که برخی اختلالات فصلی از راه درمان با جعبه نور بهبود می‌یابند.

استفاده از ضدآفتاب در چرخه خواب و بیداری اختلال ایجاد نمی‌‌‌کند. ساعت داخلی بدن به نور خورشید متکی است. وقتی خورشید غروب می‌کند در بدن ملاتونین، هورمون خواب، ترشح می‌شود و با طلوع خورشید این روند برعکس می‌شود. ریچارد می‌‌گوید که این روند تنها با مشاهده نور خورشید رخ می‌دهد. او می‌گوید که ما از طریق چشمانمان از این موهبت برخوردار می‌شویم. حتی هنگام استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه ماورا بنفش، آن‌قدری نور به چشمانمان می‌رسد که از فواید آن برای تنظیم چرخه شبانه‌روزی بهره‌مند شویم. 

آیا پس از استفاده از ضد‌آفتاب ویتامین دی کافی دریافت می‌کنیم؟
دکتر رابرت اشلی، پزشک داخلی، می‌گوید که بدن ما برای جذب کلسیم و مقابله با بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان به ویتامین دی نیاز دارد. اشلی می‌‌گوید وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم، بدن ما ویتامین دی تولید می‌کند. همچنین برخی ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تن و ماهی خال‌مخالی و برخی مواد‌ غذایی غنی‌شده مانند شیر و غلات صبحانه منبع ویتامین دی هستند. 

متخصصان می‌‌گویند حتی با استفاده از ضد آفتاب، اغلب مردم آن‌قدر در معرض اشعه ماورا بنفش قرار می‌گیرند که ویتامین دی مورد نیاز بدن را تولید کنند. آن‌ها توصیه می‌کنند حتی ضد‌آفتاب‌های با قدرت حفاظتی بالا را نیز باید هر دو ساعت یک‌بار تمدید کرد. به توصیه آن‌ها خطر ابتلا به سرطان پوست بسیار مهم‌تر از خطر کمبود ویتامین دی است و خطر مواجهه با اشعه ماورا بنفش باید جدی گرفته شود.  

نظر شما