شناسهٔ خبر: 67561306 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت اوقاف فارس از یکهزار هیات عزاداری حسینی

شیراز - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در تشریح برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی و شمیم، گفت: در جهت اجرای امینانه نیات واقفان استان، یکهزار هیات دارای مجوز از سامانه بیرق، برای اطعام عزاداران در محرم و صفر حمایت شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام عباس موسوی یکشنبه در نشست با خبرنگاران اعلام کرد: در قالب طرح شمیم حسینی، از محل نیت‌های واقفانه ویژه عزاداری سید الشهدا و نیتهای منطبق با آن، یکهزار هیات فارس، هر یک، حواله ۱۴ کیسه برنج و یک حلب ۱۷ کیلویی روغن برای پخت و اطعام مومنان و عزاداران دریافت کردند.

وی یادآور شد: ارزش هر یک از این حواله‌ها حدود ۸۰ میلیون ریال برآورد می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس ادامه داد: علاوه بر این ۵۵۰ مبلغ دینی از جمله ۴۰۰ مبلغ بومی و ۱۵۰ مبلغ از قم به از شب گذشته تا سه شب پس از عاشورای حسینی به بقاع متبرکه و دیگر اماکن اعزام شده‌اند.

موسوی افزود: سوگواره بصیرت عاشورایی برای اجرای نیت های مومنانه واقفان این استان از برنامه‌های هر ساله اداره کل اوقاف است که امروز آغاز شد و تا ۱۴ شهریور در ۴۵۰ بقعه متبرکه فارس ادامه دارد.

وی گفت: به دلیل همزمان شدن ایام عزاداری امام حسین (ع) و یاران وفادارش با طرح تابستانه نشاط معنوی و اوقات فراغت تابستان، هیات‌های نوجوانان عاشورایی با استفاده از مبلغان متخصص در بقاع متبرکه فارس راه‌اندازی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس عنوان کرد: همایش نوجوانان عاشورایی با عنوان احلی من العسل پنج شنبه، پنجم محرم در یکی از بقاع متبرکه شیراز و دیگر شهرستان‌ها و همایش شیرخوارگان حسینی جمعه ۲۲ تیر مصادف با ششم محرم در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

موسوی اضافه کرد: ویژه برنامه‌های عاشورا و تاسوعا و نماز ظهر عاشورا که در روایات بسیار بر آن تاکید شده، در همه بقاع مجری طرح بصیرت عاشورایی و ویژه برنامه رهروان زینبی چهارشنبه ۲۷ تیر ماه مصادف با یازده محرم ‌الحرام برگزار می‌شود.

وی گفت: پویش‌های مردمی هر خانه یک بیرق عزا و هر خانه یک حسینیه برای برپایی روضه‌های خانگی، با هدف احیای عزاداری‌ها و روضه‌های خانگی که از دیرباز در ایران اسلامی یک سنت بوده، راه اندازی شده است.

موسوی گفت: جلسه آموزشی و توجیهی خدام و هیات امنای بقاع متبرکه با موضوعات ایمنی و انتظامی به مناسبت ماه‌های محرم و صفر هم اکنون در حرم علی بن حمزه (ع) در حال انجام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس یادآور شد: فارس ۱۴ هزار موقوفه و ۲۰۰ هزار رقبه دارد که از نظر فراوانی با ۱۰ استان همجوار آن برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه عمده وقفیات فارس بویژه در گذشته با نیت عزاداری سیدالشهدا (ع) وقف شده ، گفت: با استفاده از مشورت کارشناسان و نیازهای احصا شده، در سالهای اخیر تلاش شده، موقوفات خیران نیک اندیش در جهت نیازهایی مانند کمک به دانشجویان و طلبه‌های نخبه، کمک به زوج‌های جوان و دارو و درمان هدایت شود.

حمایت اوقاف فارس از یکهزار هیات عزاداری حسینی

۳۰ بقعه متبرکه فارس میزبان نشاط معنوی تابستانه است

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس در ادامه این نشست خبری گفت: ۶۰۰ هیات عزاداری در سطح شهر شیراز و حومه و ۴۰۰ هیات در دیگر شهرستان‌های حواله حمایتی خود را دریافت کردند.

حجت‌الاسلام رحیم صفری افزود: این حمایت‌ها از محل اجرای نیتهای واقفان فارس، غیر از وقفیاتی است که خودشان متولی دارند و به طور مستقیم، هیاتها را مورد حمایت قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه مبلغان از شب گذشته فعالیت خود را در سطح استان آغاز کرده‌اند، گفت: این مبلغان به اقامه نماز و برپایی هیات‌های خانگی، دعا و برگزاری زیارت عاشورا و برپایی نماز ظهر عاشورا در ۲۸۰ بقعه متبرکه فارس می‌پردازند.

صفری عنوان کرده ویژه برنامه احلی من العسل برای نوجوانان عاشورایی در ۱۰ بقعه شاخص فاریس برگزار می‌شود و همایش شیرخوارگان حسینی شیراز نیز علاوه بر حرم مطهر احمدبن موسی (ع) در امامزاده محمد قصر و دشت و امام زاده محمد گلسرخ

۴۰برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این همایش ، نخستین جمعه ماه محرم الحرام، در ۴۰ بقعه استان فارس برپا می شود.

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به همزمان طرح نشاز معنوی تابستانه و عزاداری سیدالشهدا (ع)، گفت: ۳۰ بقعه متبرکه فارس، میزبان نشاط معنوی تابستانه است.

صفری عنوان کرد: در این ایام، کلاس‌های احکام، قرآن و ورزش و هیات‌های نوجوانان در این بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آیین چهارپایه خوانی به عنوان یکی از سنتهای دینی مردم فارس و برخی دیگر از نقاط کشور، گفت: به منظور زنده نگهداشتن و حفاظت از این آیین، مراسم چهارپایه خوانی، شب‌های محرم در بقاع شاخص فارس برگزار می شود.

صفری یادآور شد: چهار پایه‌ای در میان صحن این بقاع گذاشته می شود و یکی از پیشکسوتان بر روی آن قرار می گیرد و به مدیحه و مرثیه سرایی می‌پردازد.

نظر شما