شناسهٔ خبر: 67549953 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تدارک ویژه بوشهری‌ها برای دهه اول محرم/ ۶۰۰۰ برنامه برگزار م... -

اقتصاد ایران: بوشهر- مراسم و مجالس متنوعی در دهه اول محرم امسال در شهرها و روستاهای استان بوشهر برگزار می‌شود که از جمله آنها می‌توان به برگزاری عزاداری سنتی و مجالس خانگی اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ماه محرم و صفر در پیش است و هر ساله به این مناسبت ویژه‌برنامه‌های متنوعی در استان بوشهر برگزار می‌شود.

اهالی استان بوشهر عشق و ارادت بسیار زیادی به اهل بیت علیهم السلام دارند و در ایام سوگواری ائمه مراسم و برنامه‌های متنوعی برگزار می‌کنند که بخشی از برنامه‌ها، خاص استان است.

عزاداری سنتی بوشهر دارای جلوه‌های خاصی است که مورد توجه مردم در نقاط مختلف کشور نیز قرار گرفته است و شاهد برگزاری چنین برنامه‌ها و مجالسی در دیگر شهرها نیز هستیم.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد برگزاری مراسم و برنامه‌هایی در نقاط مختلف استان هستیم و مردم در قالب بیش از هزار هیئت مذهبی مراسم و مجالس را برگزار و عزای حسینی را اقامه می‌کنند.

هیئت‌های مذهبی استان بوشهر از روزهای گذشته با برپا کردن خیمه‌های عزا و سیاه پوش کردن کوچه و خیابان، شهر را برای برگزاری مراسم و برنامه‌های ماه محرم آماده کرده‌اند.

از مهمترین برنامه‌های عزاداری در استان بوشهر می‌توان به مراسم سینه‌زنی سنتی، تعزیه‌خوانی، مقتل‌خوانی، روضه‌خوانی، تجمع هیأت‌ها، برگزاری طرح بصیرت عاشورایی و… اشاره کرد.

تدارک ویژه بوشهری‌ها برای دهه اول محرم/ ۶۰۰۰ برنامه برگزار می‌شود

برگزاری ۶۰۰۰ مراسم در دهه اول محرم

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرارسیدن ایام حزن‌انگیز محرم بیان کرد: مردم استان بوشهر همچون سال‌های گذشته مجالس و برنامه‌های متنوعی را برای ماه محرم در نظر دارند.

نوشاد نوشادی با اشاره به فعالیت بیش از هزار هیأت مذهبی ثبت شده در استان بوشهر اضافه کرد: علاوه بر این هیأت‌های ثبت شده، هیأت‌های متعددی به صورت خانگی و غیر سازماندهی شده فعالیت دارند و برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده مراسم دهه اول محرم در استان بوشهر از شب پنجم تا دهم برگزار می‌شود افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در دهه اول محرم امسال بیش از ۶ هزار مراسم در شهرها و روستاهای استان بوشهر برگزار می‌شود.

تدارک ویژه بوشهری‌ها برای دهه اول محرم/ ۶۰۰۰ برنامه برگزار می‌شود

وی با اشاره به شعار «آزادگان عالم در خیمه حسین اند» که برای محرم امسال تعیین شده است افزود: امیدواریم با همراهی و همکاری هیأت‌ها و سایر مراکز متولی شاهد برگزاری باشکوه و منظم برنامه‌های محرم و صفر در استان باشیم.

نوشادی از برگزاری مراسم و مجالس سنتی عزاداری در نقاط مختلف استان خبر داد و افزود: مردم استان بوشهر در برگزاری مجالس حسینی پیشتاز هستند و مراسم و برنامه‌های این ایام به صورت مردمی برگزار می‌شود.

برگزاری طرح بصیرت عاشورایی در ۷۵ بقعه

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح بصیرت عاشورایی یکی از برنامه‌های مهمی است که هر ساله در ایام محرم و صفر در بقاع متبرکه اجرا می‌شود و امسال نیز این طرح در استان اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور با اشاره به برگزاری طرح بصیرت عاشورایی در ۷۵ بقعه متبرکه استان بوشهر خاطرنشان کرد: تقویت باورهای دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع نهضت حسینی از مهمترین اهداف این طرح است.

تدارک ویژه بوشهری‌ها برای دهه اول محرم/ ۶۰۰۰ برنامه برگزار می‌شود

اعزام ۴۰ روحانی بومی و ۳۰ طلبه اعزامی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با اشاره به اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی ماه محرم در قالب طرح بصیرت عاشورایی ادامه داد: از دیگر اهداف این طرح اجرای صحیح نیات واقفان با موضوع عزاداری امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به آماده سازی و هماهنگی برای استفاده از فضای بقاع متبرکه بیان کرد: در قالب طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه استان بوشهر شاهد اعزام ۴۰ روحانی بومی و ۳۰ طلبه اعزامی خواهیم بود.

برپایی خیمه معرفت در بقاع شاخص

حجت الاسلام اسماعیل پور بیان کرد: طرح بصیرت عاشورایی از ۱۷ تیر ماه تا ۱۴ شهریور ماه، یعنی از اول محرم تا پایان ماه صفر اجرا می‌شود که از همه مردم برای حضور در این طرح دعوت می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی دهه اول محرم در بقاع متبرکه استان ادامه داد: برپایی خیمه معرفت در بقاع شاخص، برگزاری ویژه برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی و اطعام عزاداران حسینی از دیگر برنامه‌ها در بقاع متبرکه است.

تدارک ویژه بوشهری‌ها برای دهه اول محرم/ ۶۰۰۰ برنامه برگزار می‌شود

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر از برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی دهه اول محرم در بقاع متبرکه استان خبر داد و افزود: مراسم شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود.

تجمع بزرگ لبیک یا حسین (ع)

وی با اشاره به فضا سازی محیطی بقاع و نصب پرچم و بنر گفت: تجمع بزرگ لبیک یا حسین (ع)، ویژه برنامه احلی من العسل، ویژه برنامه‌های روز تاسوعا، عاشورای حسینی و شام غریبان از دیگر برنامه‌های این طرح در بقاع متبرکه است.

حجت‌الاسلام اسماعیل پور خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های این ایام مربوط به ایام شهادت امام سجاد (ع) با محوریت صحیفه سجادیه و همچنین ایام اسارت حضرت زینب (س) با عنوان «رهروان زینبی» است که در این بقاع شاخص برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما