شناسهٔ خبر: 67560622 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جزئیات تنوع و گستردگی ۶ زیست‌بوم جنگل‌های ایران

مریم رضایی

به اعتقاد محققان، ایران دارای تنوع زیست‌بوم‌های جنگلی، زیست بوم جنگلی مرتعی، کوهستانی، بیابانی و آبی است و زیست‌بوم جنگلی ارسباران به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو ثبت جهانی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر هادی کیادلیری، عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات امروز در پنل تخصصی تنوع زیستی ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران، افزود: مساحت ایران یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر است که قطر بزرگ کشور از دامنه‌های آرارات تا بندر گواتر ۲۲۵۰ کیلومتر و قطر کوچک ایران ۱۴۰۰ کیلومتر از سرخس تا دهانه اروند رود است.

وی با بیان اینکه ایران در نیمکره شمالی و فاصله مناسب از خط استوا و در شرق منطقه خاورمیانه قرار دارد، افزود: ایران دارای تنوع زیست‌بوم‌های جنگلی، زیست بوم جنگلی مرتعی، کوهستانی، بیابانی و آبی است.

کیادلیری افزود: از ۱۶۴ میلیون هکتار کشور، ۸۲ درصد دارای منابع تجدیدشونده است، ضمن آنکه ۷/۶ درصد آن به جنگل‌ها اختصاص دارد؛ این میزان شامل ۱۲/۴ است.

وی مساحت مراتع کشور را ۸۵ میلیون هکتار عنوان کرد که ۵ درصد مساحت کشور را شامل می‌شود و ادامه داد: مناطق بیابانی و کویری کشور در مساحتی حدودی ۳۴ میلیون هکتار توسعه یافته است‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، وسعت جنگل‌های کشور را حدود ۱۴/۳ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: زیست‌بوم‌های جنگلی کشور شامل جنگل‌های هیرکانی که در فهرست میراث طبیعی جهان است، جنگل‌های ارسباران، جنگل‌های زاگرس، جنگل‌های ایران_تورانی، جنگل‌های خلیج عمانی و جنگل‌های مانگرو می‌شود.

کیادلیری با اشاره به منابع جنگلی کشور، جنگل‌های هیرکانی را از جمله این مناطق ذکر کرد و گفت: جنگل‌های هیرکانی از منطقه هیرکن جمهوری آذربایجان شروع می‌شود و تا استان گلستان در ایران ادامه دارد؛ نوار باریک سبز بین دریای خزر و رشته کوه البرز است.

وی ادامه داد: مساحت کل جنگل‌های ناحیه رویشی ارسباران ۵۵۸۲۰۰ هکتار است که در یازده واحد هیدرولوژیک قرار دارد. این ناحیه استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل را دربر می‌گیرد و گونه‌های با ارزشی نظیر سرخدار و دره "پر" در این ناحیه رویشی قرار دارد.

کیادلیری تاکید کرد: جنگل‌های این منطقه به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو ثبت جهانی شده است و گونه‌های اصلی شامل بلوط سیاه و سفید است.

وی همچنین به جنگل‌های ناحیه ایران و تورانی اشاره کرد و گفت: این ناحیه رویشی در مناطق مرکزی و شرق کشور پراکنش دارند و بیش از ۸۴ درصد مساحت این جنگل‌ها از انبوهی کمتر از ۲۵ درصد برخوردارند.

به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، جنگل‌های این ناحیه نقش مهمی در حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش بادی و کاهش گرد و غبار دارند.

کیادلیری با تاکید بر اینکه فلات ایران به علت خصوصیات جغرافیایی و اکولوژیک جزء مناطق خشک و غیر جنگلی محسوب می‌شوند، ادامه داد: زیست بوم جنگلی این منطقه در دو نوع جنگلی و کوهستانی است که در جنگل‌های بیابانی دارای گونه‌های چوبی مختلف مانند درخت تاغ، گز، اسکنبیل و قیچ است. 

وی اضافه کرد: جنگل‌های کوهستانی در ارتفاعات فلات مرکزی از حدود ۱۵۰۰ متر به بالا است. 

کیادلیری ادامه داد: جنگل‌های ناحیه رویشی خلیج فارس از قصر شیرین در غرب کشور، شروع و به صورت نوار باریک به سمت جنوب کشیده شده و در قسمت جنوبی به عرض این نوار افزوده شده است و پس از عبور از استان‌های خورستان، بوشهر و هرمزگان در استان‌ سیستان و بلوچستان به مرز ایران و پاکستان منتهی می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما