شناسهٔ خبر: 67562156 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اختراع کدهای QR خوراکی!

محققان سنگاپوری پرینتر سه‌بعدی جالبی طراحی کرده‌اند که می‌تواند کد QR قابل‌ اسکن و خوراکی بسازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، محققان دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور (SUTD) موفق به چاپ سه‌بعدی کد QR خوراکی شده‌اند. این دستاورد با استفاده از طراحی نوآورانه‌ی سیستم روزن‌رانی (Extrusion) به دست آمده است که به چاپگر سه‌بعدی مواد غذایی اجازه می‌دهد به‌راحتی بین رشته‌های مختلف جابه‌جا شود.

دستگاهی که محققان SUTD ساخته‌اند، اولین چاپگر سه‌بعدی مواد غذایی نیست، اما جذابیت این محصول، در استفاده از طیف گسترده‌تری از انواع فیلامنت خوراکی نهفته است.

فیلامنت به رشته‌هایی باریکی گفته می‌شود که به‌عنوان ورودی برای چاپگرهای سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند این قابلیت بسیار جالب به‌نظر می‌رسد، اما مشکل این است که برای استفاده از ترکیب‌های مختلف فیلامنت، نازل دستگاه باید دائماً بین آن‌ها تعویض شود.

طبق اطلاعات وب‌سایت Science Direct، برای حل مشکل جابه‌جایی نازل چاپگر سه‌بعدی محققان SUTD، یک نازل اختصاصی برای جابه‌جایی بین فیلامنت‌ها با نیازهای فشار متفاوت طراحی شد. یکی دیگر از مزایای استفاده از یک نازل به‌جای تعویض مداوم آن، امکان انتقال یکپارچه است و این ویژگی به چاپ دقیق‌تر طرح‌ها نیز کمک می‌کند.

اختراع کدهای QR خوراکی!

تیم تحقیقاتی SUTD برای نمایش قابلیت‌های نازل موفق شد چند مورد را با مواد مختلف چاپ کند که یکی از آن‌ها کد QR قابل اسکن و البته خوراکی بود. یافته‌های مربوط به پژوهش و توسعه‌ی این نازل اخیراً در مجله‌ی Future Foods منتشر شده است.

دکتر لی درباره‌ی موارد استفاده‌ی احتمالی فناوری کد QR خوراکی توضیح داد که می‌تواند ابزاری برای کمک به افراد برای برآورده‌کردن نیازهای غذایی خاص باشد. از طرف دیگر، همان‌طور که در نمونه‌ی QR خوراکی دیدیم، می‌تواند برای اهداف سرگرم‌کننده‌تر یا سایر طرح‌های تعاملی به‌کار رود. این فناوری در واقع دریچه‌ای به روی آزادی‌های هنری خوشمزه باز می‌کند.

۲۲۷۲۲۷

برچسب‌ها:

نظر شما