شناسهٔ خبر: 67556369 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازنگری نقشه جامع علمی در پژوهشگاه زیست‌فناوری/ناهماهنگی در تولید واکسن کرونا

مریم رضایی

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری و مهندسی ژنتیک با بیان اینکه بازنگری نقشه جامع علمی کشور در حوزه زیست فناوری به این پژوهشگاه واگذار شده است، گفت: همگرایی یکی از مسائل مهم در این نقشه است، چرا که در جریان کرونا ناهماهنگی بین نهادهای تصمیم‌گیر صورت گرفت که موجب شد ۷ پلتفرم واکسن‌سازی دریافت شود و هر مجموعه‌ای بر روی یک پلتفرم تولیدی متمرکز شد، اما کشور ماده کشت لازم را برای اولیه واکسن در اختیار نداشت؛ از این رو بسیاری از افراد را از دست دادیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر جواد محمدی در ششمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به ارائه گزارشی در خصوص آسیب‌شناسی علم و فناوری در جلسه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: در این گزارش عنوان کردیم که بخش علم و فناوری کشور بیشتر از آنکه مرهون دانشگاه است، مرهون بخش خصوصی و غیردولتی است 

وی افزود: در این زمینه در سال ۲۰۱۷ وضعیت ۱۰ شرکت فعال در حوزه زیست‌فناوری آمریکا را مورد مطالعه قرار دادیم و نتایج آن نشان داد که این شرکت‌ها موفق به ثبت ۴۲ پنت شدند و در مقابل بررسی ۱۰۰ دانشگاه برتر آمریکا نشان داد که این تعداد دانشگاه ۶ هزار سند علمی منتشر کردند و این اعداد نشان می‌دهد که بخش خصوصی نقش مؤثری در توسعه علم و فناوری دارد و ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

محمدی، تاکید کرد: از این روی نیاز است در کنار توجه به بخش‌های دانشگاهی به بخش‌های غیر دولتی نیز توجه داشته باشیم. 

رئیس پژوهشگاه ملی زیست فناوری با تاکید بر اهمیت پیشرفت همه‌جانبه علم و فناوری، گفت: پیشرفت علم و فناوری باید همه جانبه باشد؛ چرا که پیشرفت نامتوازن شایسته کشور نیست. ما در برخی شاخص‌ها مانند تعداد دانشجو و اعضای هیات علمی رشد کردیم، ولی در شاخص‌هایی مانند صادرات محصولات‌ های‌تک رشدی نداشته‌ایم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با  بیان اینکه مساله ما در نقشه جامعه علمی کشور تلفیق تقاضا محوری و عرضه محوری تکنولوژی روز دنیا است، خاطرنشان کرد: از این رو ما در این پژوهشگاه از ظرفیت‌های داخل و خارج پژوهشگاه استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به سهم اندک ایران از بازار جهانی زیست فناوری، گفت: در نقشه جامع علمی کشور کسب ۳ درصد از بازار جهانی هدفگذاری شده است که از این هدفگذاری فاصله زیادی داریم.

محمدی امنیت غذایی، ژن درمانی و شیمی سبز را از دیگر محورهای نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد و یادآور شد: بازنگری نقشه جامع علمی کشور در حوزه زیست فناوری بر عهده این پژوهشگاه است و ما از همه متخصصان و صاحب نظران دعوت می‌کنیم تا در این بازنگری ما را یاری کنند.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی برای بازنگری این نقشه ارائه شده است، گفت: آسیب‌شناسی نقشه جامع علمی کشور یکی از این پیشنهادها در بازنگری نقشه است که با روند مساله‌محوری و مانع‌زدایی از مسیر حل مسائل صورت می‌گیرد که در این زمینه باید مطالعه تطبیقی با دیگر کشورها در نقشه علمی واقع شود.

محمدی، تبیین  چشم‌انداز ۲۰ ساله در حوزه علم و فناوری زیستی و آینده نگری در حوزه زیست فناوری را از دیگر ضروریات در بازنگری نقشه جامع در حوزه زیست فناوری عنوان کرد و گفت: ما همچنان در مواجهه با پاندمی‌های آتی هستیم که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود. در جریان کرونا ناهماهنگی بین نهادهای تصمیم‌گیر صورت گرفت که موجب شد ۷ پلتفرم واکسن‌سازی دریافت شود و هر مجموعه‌ای بر روی یک پلتفرم تولیدی متمرکز شد، اما کشور ماده کشت لازم را برای تولید اولیه واکسن در اختیار نداشت؛ از این رو بسیاری از افراد را از دست دادیم.

وی در ادامه همگرایی و هم‌افزایی را امر مهم در عرصه پیشرفت زیست فناوری دانست و گفت: از این رو در سند جامع علمی کشور به همگرایی و هم‌افزایی مجموعه‌هایی که می‌توانند در زمینه های‌تک نقش‌آفرینی کنند، باید توجه شود.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، توجه به رصد علوم علوم جدید، اقتصاد زیستی و شیمی سبز، توجه به آموزش مسائل زیست فناوری از ابتدایی تا آموزش عالی، توسعه پروبیوتیک‌ها و پپتیدها به عنوان مسائل اولویت‌دار را از دیگر مسائل مورد توجه در نقشه جامع دانست و گفت: توجه به اعتبارات مورد نیاز در حوزه زیستی و مهندسی ژنتیک از دیگر پیشنهادات ما برای سند زیست فناوری است.   

وی تاکید کرد: در خصوص چشم‌انداز بازنگری سند جامع علمی کشور در حوزه‌ زیست فناوری پیشنهاد می‌شود که ایران بتواند جایگاه اول در علم ژنتیک و زیست فناوری در جهان اسلام را کسب کند و قرار گرفتن این علوم به عنوان اولویت‌های الف سند قرار گیرد. 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما