شناسهٔ خبر: 67558392 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

بیم و امید رای‌دهندگان فرانسوی

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: مردم فرانسه برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی پای صندوق رای رفتند. ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» و ائتلاف «با هم (انسامبل)» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور در تلاشند تا از قدرت‌گیری راست افراطی جلوگیری کنند.
حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه، با بیش از ۳۳ درصد آراء پیروز چشمگیری در دور نخست انتخابات پارلمانی به دست آورد که هفته پیش برگزار شد.بنابر نظرسنجی‌ها، گمان می‌رود «اجتماع ملی» بزرگ‌ترین حزب در پارلمان فرانسه شود هرچند اکثریت کافی را نمی‌آورد.
انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است و در حوزه‌های انتخاباتی که هیچ نامزدی بیش از نیمی از آراء را به دست نیاورد، کسانی که در دور اول کمتر از ۱۲/۵ درصد کل واجدان شرایط را آورده‌اند حذف می‌شوند و باقی نامزدها به دور دوم راه می‌یابند.در دور دوم هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان خواهد شد.
بسیاری از نامزدهای ائتلاف چپ یا ائتلاف  مکرون که در دور اول در رتبه سوم قرار گرفتند کناره‌گیری کرده‌اند تا با توافق بر سر یک نامزد از انتخاب شدن نامزد راست افراطی جلوگیری کنند.
این یکی از مهم‌ترین انتخابات فرانسه در سال‌های اخیر است.در دور دوم سرنوشت بیش از ۵۰۰ کرسی مشخص خواهد شد. ۴۹/۵ میلیون رای‌دهنده‌ ثبت‌نام کرده‌اند تا ۵۷۷ نماینده پارلمان ملی را انتخاب کنند.فرانسه یکی از دو قدرت بزرگ اتجادیه اروپاست از این رو بسیاری از ناظران و سیاستمداران در اتحادیه اروپا این انتخابات را با دقت دنبال می‌کنند.
 راست افراطی به دنبال «پیروزی تاریخی» است، اما گزارش‌ها از «بن‌بست سیاسی» در انتخابات حکایت دارد. با این حال، این نخستین بار است مارین لوپن و ژردن باردلا، رهبران حزب اجتماع ملی شانس بالایی برای کسب قدرت در پارلمان دارند.امانوئل مکرون انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه را در واکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا اعلام کرد این در حالی بود که هنوز سه سال برای انتخابات بعدی وقت داشت. او این انتخابات زودرس را پس از شکست فاحش ائتلاف خودش از راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا اعلام کرد.
این اقدام  مکرون افکار عمومی را حیرت‌زده کرد و حتی خشم بسیاری را در میان جناح خود برانگیخت. او از آن به عنوان «لحظه‌ای برای شفاف‌سازی» برای شهروندان دفاع کرد تا تصمیم بگیرند که می‌خواهند چه کسی کشور را اداره کند.
دور دوم انتخابات در حالی برگزار می‎‌شود که فرانسه آماده میزبانی بازی‌های المپیک پاریس می‌شود.
تدابیر امنیتی در فرانسه به‌شدت افزایش یافته و حدود ۳۰ هزار نیروی پلیس برای تامین‌ امنیت مستقر شده‌اند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما