شناسهٔ خبر: 67565451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پیشتازی احزاب چپ در دوم انتخابات پارلمانی فرانسه

فارس : ائتلاف چپ گرایان در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه پیشتاز شد.

صاحب‌خبر -
شبکه تلویزیون بی اف ام تی وی از پیشتازی "جبهه مردمی جدید" متعلق به چپ‌های فرانسه در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه خبر داد.براساس این گزارش، احتمال می‌رود احزاب چپ بتوانند ۱۷۵ تا ۲۰۵ کرسی مجمع ملی فرانسه در اختیار بگیرند. ائتلاف میانه روی "با هم" به رهبری امانوئل ماکرون ۱۵۰ تا ۱۷۵ کرسی و حزب راست افراطی مجمع ملی نیز ۱۱۵ تا ۱۵۰ کرسی را در اختیار خواهد گرفت.در دور اول انتخابات حزب اجتماع ملی توانست به تنهایی 29.26 درصد آرا را به دست آورد که با اضافه شدن آراء متحدان، این عدد به بیش از 33 درصد می‌رسد. در مقابل احزاب چپ‌گرا (جبهه مردمی جدید) 28.06 درصد آرا را کسب کردند و احزاب میانه به رهبری رئیس‌جمهور فرانسه با 20.04% در جایگاه سوم ایستادند.
 
این شبکه اضافه کرده که به نظر می‌رسد هیچ یک از بلوکهای سیاسی رقیب نتوانند اکثریت مطلق پارلمان یعنی ۲۸۹ کرسی را در اختیار بگیرند و بتوانند دولت مستقل تشکیل دهند. طبق گزارشها میزان مشارکت در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه نیز بیش از ۶۷ درصد است. این میزان در دور اول ۶۶.۷ درصد بود.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بعد از شکست در انتخابات پارلمانی اروپا دست به قمار بزرگی زد و دستور انحلال پارلمان فرانسه را صادر کرد. به این ترتیب فرانسوی‌ها برای تشکیل مجلس جدید بیستم خرداد به پای صندوق‌های رأی رفتند. در دور اول این انتخابات که با مشارکت ۶۵ درصدی مردم همراه بود، تنها ۷۶ نامزد انتخاباتی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند و تکلیف ۵۰۱ کرسی دیگر به دور دوم کشیده شد.

برچسب‌ها:

نظر شما