شناسهٔ خبر: 67555397 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دولت به استان‌های مرزی توجه ویژه‌ای داشته باشد

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دولت چهاردهم از هر طیفی که باشد، باید در درجه اول با کمک مجلس شورای اسلامی به موضوع استان‌های مرزی و اشتغال جوانان اینگونه استان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد، گفت که این امر به تقویت وحدت ملی کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی درباره مطالبات مردم مناطق مرزی از دولت چهاردهم، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم ساختار اجتماعی و ترکیب جمعیتی ایران تعدد قومیت‌ها در این کشور است که باید به آن توجه شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اکنون کردستان و دیگر استان‌های مرزی ایران از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان نیازمند توجه خاص دولت چهاردهم و مجلس شورای اسلامی و نهاد‌های مربوطه هستند، گفت: از مشکلات مهم استان کردستان موضوع اشتغال جوانان است.

به گفته هانی‌زاده، افزایش نرخ بیکاری به مهاجرت بی‌رویه جوانان کردستان به خارج و دیگر شهر‌های کشور منجر شده در حالی که این امر به لحاظ امنیت ملی مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه این استان از وجود جوانانی خلاق و پویا برای استفاده از ظرفیت‌های بومی تهی می‌شود.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که این شغل غیرمولد و کاذب، اضافه بر خطراتی که متوجه جوانان استان کردستان می‌کند، موجب هدر رفتن ظرفیت‌های مولد استانی شده که باید دولت چهاردهم سازوکار‌های لازم را برای جلوگیری از ادامه این شغل کاذب و سازماندهی یک مرکز تجاری مرزی بین کردستان ایران و اقلیم شمال عراق تعریف کند.

هانی‌زاده در بخشی دیگر تاسیس مرکز بزرگ تجاری با تعرفه‌های بومی، ایجاد بازارچه‌های مرزی در نزدیکترین نقطه مرزی کردستان ایران و اقلیم شمال عراق، شکل‌گیری اتاق بازرگانی مشترک با منطقه اقلیم و حمایت دولت از تبادل تجاری بین کردستان و اقلیم شمال عراق را عامل موثر در کمک به کاهش نرخ بیکاری در استان کردستان خواند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: تشویق سرمایه‌گذاران داخلی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر در استان کردستان بخشی از راهکار‌های اشتغال جوانان بومی به‌ویژه در کردستان تلقی می‌شود؛ دولت چهادهم از هر طیفی که باشد باید در درجه اول با کمک مجلس شورای اسلامی به موضوع استان‌های مرزی و اشتغال جوانانِ اینگونه استان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد تا این امر به تقویت وحدت ملی کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: دیدبان حقوق بشر کردستان

نظر شما