شناسهٔ خبر: 67554564 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش نیویورک‌تایمز از قتل‌عام اسرای روس به دست مزدوران غربی

فارس

یک روزنامه آمریکایی به استناد یکسری مدارک و شواهد و اظهارات یک نظامی آلمانی مستقر در اوکراین گزارش کرد که مزدوران غربی که همراه کی‌یف با روسیه می‌جنگند، اسرای زخمی روس را قتل عام می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» روز گذشته (شنبه) به نقل از یک پزشک آلمانی که در میدان نبرد اوکراین حضور داشته است، گزارش کرد که اعضای« شرکت منتخب» (Chosen Company)، یک گروه مزدور غربی که از جانب اوکراین با روسیه نبرد می‌کند، به طور پیوسته با کشتن نظامیان زخمی یا اسیر شده روس، مرتکب جنایات جنگی می‌شدند.

نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به تشریح اظهارات «کاسپار گروسه» نظامی سابق آلمانی که بعنوان پزشک برای یگان فوق فعالیت می‌کرد و از نزدیک شاهد این رویدادهای ناراحت‌کننده بود، پرداخته بود.

این نظامی آلمانی به تشریح ماجرایی که در آگوست ۲۰۲۳ رخ داده بود، پرداخت و گفت که یک سرباز غیرمسلح روس که زخمی شده بود و گمان می‌شد فوت کرده است، شروع به خزیدن بر روی زمین کرد و به زبان انگلیسی درخواست کمک کرده و تسلیم شده بود و در آن زمان بود که یکی از مزدوران یگان «منتخب» به سینه او شلیک کرد.

وی ادامه داد، سرباز زخمی روس علی‌رغم شلیک گلوله به سینه‌اش همچنان «نفس می‌کشید و به اطراف می‌غلتید و در آن زمان بود که یکی دیگر از مزدوران به سر او شلیک کرد و او را کشت.

در ماجرای دیگری که گروسه روایت می‌کند، یک سرباز یونانی معروف به زئوس، نارنجکی را به سوی دو سرباز روسی پرتاب کرد که یکی از آنها به شدت مجروح شد و «به سختی می‌توانست حرکت کند».

نیویورک‌تایمز بر اساس دوربینی که بر روی کلاه‌خود نصب شده بود و آن را مورد بازبینی قرار داد، گزارش کرد که سرباز دوم روس در حالیکه دستانش به نشانه تسلیم بالای سرش قرار داشت، سعی داشت به مزدوران غربی نزدیک شود که در آن زمان انفجار نارنجک به مرگ هر دو سرباز روس منجر شد.

گروسه ادامه داد که یک تیم هدایت پهپاد اوکراینی نیز در آن زمان تأیید کرد که سرباز روس قصد تسلیم شدن داشته است.

طبق مفاد کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو، «با اعضای نیروهای مسلح که سلاح‌های خود را زمین گذاشته یا به واسطه بیماری، جراحت یا بازداشت امکان جنگ ندارند، باید انسانی رفتار شود» و هرگونه قتل، مثله و شکنجه اسرای جنگی، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

در پی انتشار گزارش نیویورک‌تایمز، نماینده روسیه در پیگیری مأموریت‌های مربوط به جنایات ارتش اوکراین، تصریح کرد که مسکو از سازمانهای بین‌المللی که نمایندگانی در اوکراین دارند، درخواست می‌کند صحت این اطلاعات را بررسی کنند و در صورت تأیید، «بعنوان نقض هنجارهای کلیدی و اصول قوانین انسانی که به جنایات جنگی اشاره دارد» تلقی خواهد شد.

نظر شما