شناسهٔ خبر: 67553937 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

بودجه بندی و منابع آزمون تیزهوشان ورودی مدارس سمپاد

مدرسه‌های تیزهوشان جزء مدارس برتر هوش و استعداد است که از لحاظ امکانات و خدمات نسبت به باقی مدارس برتری دارد. دانش آموزان با استعداد مقطع ششم و نهم متقاضی ثبت نام در این مدارس باید در آزمون آن شرکت کرده و برای قبولی باهم رقابت کنند.

صاحب‌خبر -

در این مقاله به بررسی بودجه بندی و منابع آزمون تیزهوشان مقاطع ششم و نهم تیزهوشان می‌پردازیم.

منابع آزمون تیزهوشان ششم سال ۱۴۰۳

برای ادامه تحصیل مقطع هفتم در مدرسه‌های تیزهوشان، باید در آزمون تیزهوشان قبول شوید. تا سال ۱۳۹۷ آزمون تیزهوشان مقطع ششم به هفتم دارای سوالات ریاضی، علوم و دیگر کتب درسی بود؛ اما بعد از سال ۹۷ این آزمون دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد و در آزمون هوش و استعداد ذاتی و مهارت حل مسئله دانش آموز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بنابراین منابع آزمون تیزهوشان مقطع ششم به هفتم، کتب درسی نیست و سوالاتی که صرفا هوش و استعداد ذاتی دانش آموز را به چالش می‌کشد، است. جهت فراگرفتن مهارت هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان در آموزشگاه‌های معتبر ثبت نام کنید.

بودجه بندی پایه ششم آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳

همانطور که در قسمت منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم بیان شد، آزمون تیزهوشان در این مقطع بر مبنای کتب درسی نیست و صرفا مهارت حل مسئله دانش آموز ضروری است و دانش آموز نیاز به هیچگونه حفظیات ندارد. سوالات آزمون تیزهوشان مقطع ششم به هفتم تستی هستند و دانش آموزان ابتدا باید دفترچه شماره یک را پاسخ دهند و سپس به مطالعه و پاسخ دفترچه شماره دو بپردازند.

هر کدام از دو دفترچه، ۶۰ سوال دارند و مدت زمان کلی پاسخگویی به سوالات هر دو دفترچه ۱۰۰ دقیقه است. نکته قابل توجه این بوده که سوالات آزمون ششم به هفتم دارای نمره منفی هستند؛ به این معنا که به ازای هر پاسخ غلط، یک نمره منفی ثبت می‌شود. توجه داشته باشید که اگر دانش آموزی برای یک سوال دو گزینه را انتخاب کرده باشد، به او نمره منفی تعلق می‌گیرد؛ اما اگر هیچ گونه پاسخی به سوال نداده باشد، نه نمره منفی و نه نمره مثبت، کسب نمی‌کند.

سر فصل‌های آزمون تیزهوشان مقطع ششم ۱۴۰۳

منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم بر اساس کتب درسی نیست و سوالات این آزمون بر اساس موارد زیر طراحی می‌شوند:

  • سرعت و دقت
  • خلاقیت
  • هوش
  • استعداد تحلیلی

منابع آزمون تیزهوشان مقطع نهم سال ۱۴۰۳

سوالات آزمون تیزهوشان مقطع نهم به دهم شامل دو بخش استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی هستند که تمامی سوالات استعداد تحصیلی شامل نکات کتب درسی مقطع نهم است. دانش آموزان با تسلط کافی بر منابع آزمون تیزهوشان پایه نهم، می‌توانند درصد احتمال قبولی در مدارس تیزهوشان را بالا ببرند.

همانطور که در بالا گفته شد، سوالات استعداد تحلیلی، هوش و قدرت حل مسئله ذاتی دانش آموز را به چالش می‌کشد و دانش آموزان می‌توانند با حل نمونه سوالات گذشته تا حدودی این مهارت خود را مورد ارزیابی قرار دهند و خود را برای آزمون آماده کنند. بطور کلی انجام جمع بندی، مرور نکات مهم و خلاصه نویسی تاثیر بسزایی در قبولی آزمون تیزهوشان دارد.

منابع آزمون تیزهوشان مقطع نهم

بودجه بندی آزمون تیزهوشان پایه نهم سال ۱۴۰۳

سوالات آزمون تیزهوشان پایه نهم، دارای دو بخش استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی است. بخش استعداد تحلیلی آزمون دارای ۵۰ سوال بوده که ۵۰ دقیقه زمان به دانش آموز جهت پاسخ دادن داده می‌شود.

بخش استعداد تحصیلی آزمون که شامل سوالاتی از کتب درسی پایه نهم است، دارای ۷۵ سوال بوده که ۷۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی به آن‌ها اختصاص داده شده است‌. هریک از مواد امتحانی با توجه به رشته مورد تقاضای دانش آموز، دارای ضریب مختص خود بوده و ضریب هر درس نشان دهنده اهمیت و مهم بودن آن درس است.

بودجه بندی سوالات استعداد تحصیلی

در جدول زیر، منابع آزمون تیزهوشان پایه نهم سال ۱۴۰۳ و ضریب اختصاصی هر کدام نشان داده می‌شود:

سوالات بخش استعداد تحصیلی بر اساس بودجه بندی آزمون تیزهوشان

تعداد سوالات

ضریب ریاضی و فیزیک

ضریب علوم تجربی

ضریب ادبیات و علوم انسانی

ضریب سمپاد مهارتی

منابع طرح سوالات

مدت پاسخ گویی به سوالات

قرآن و معارف اسلامی (قرآن و پیام‌های آسمانی)

10

1

1

1

1

سوالات از محتوای تمامی کتاب‌های درسی پایه هشتم سال تحصیلی 1401 – 1400 و تمامی کتاب‌های درسی پایه نهم سال تحصیلی 1403 – 1401 طراحی خواهد شد.

70 دقیقه

زبان و ادبیات فارسی

10

2

2

4

2

مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا و اجتماعی)

10

1

1

4

1

علوم تجربی

10

2

4

2

3

ریاضیات

10

4

2

2

3

جمع کل

50

بودجه بندی سوالات استعداد تحلیلی

سوالات بخش استعداد تحلیلی بر اساس بودجه بندی آزمون تیزهوشان

تعداد سوالات

مدت پاسخگویی

استعداد تحلیلی

50 عدد

50 دقیقه

قابل ذکر است که در بودجه بندی، سوالات استعداد تحلیلی برمبنای هوش و استعداد و توانایی حل مسئله ذاتی فرد طراحی شده است. می‌توانید مهارت حل مسئله سوالات استعداد تحلیلی را با شرکت در آموزشگاه‌های تیزهوشان و حل کردن نمونه سوالات تقویت کنید.

همچنین، در بودجه بندی سوالات استعداد تحصیلی، میزان مهارت و دانش در حل مسائل کتب درسی مورد بررسی قرار می‌گیرد که این مورد نیازمند، شناختن و دانستن کل مفاهیم کتاب برای حل مسئله است.

به این نکته توجه داشته باشید که از علامت زدن دو گزینه خودداری کرده و تنها یک گزینه را به عنوان پاسخ انتخاب کنید. بدلیل نمره منفی داشتن این امتحان، اگر دو گزینه انتخاب کنید نمره منفی به شما تعلق می‌گیرد.

نکته مهم

طبق بودجه بندی آزمون تیزهوشان سال ۱۴۰۳، در صورتی که جزء اقلیت‌های دینی رسمی کشور مانند: مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان هستید، باید سوالات طراحی شده‌ی مشترک اقلیت‌های دینی که طبق محتوای کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق مخصوص اقلیت‌های دینی خودتان با کد 820 پایه هشتم چاپ سال 1400 و کد 920 پایه نهم چاپ سال 1401، پاسخ دهید. اما سوالات دینی داوطلبان شیعه و اهل تسنن بدلیل یکی بودن منبع طرح سوال که کتاب قرآن و معارف اسلامی بوده مشترک است.

آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی

اف ریاضی مرکز تخصصی آموزش تیزهوشان در ایران

آموزشگاه تیزهوشان اف ریاضی از سال ۱۳۸۴ به صورت تخصصی در زمینه تیزهوشان فعالیت می‌کند. این مجموعه با ارائه خدمات مشاوره رایگان تیزهوشان، دانش‌آموزان را به بهترین نحو راهنمایی می‌کند. علاوه بر این، با برگزاری آزمون شبیه ساز تیزهوشان، دانش‌آموزان را در شرایط آزمون اصلی قرار داده و موجب آمادگی کامل آن‌ها می‌شود.

این مجموعه با برگزاری کلاس‌های هوش و استعداد تحلیلی، در خدمت دانش آموزان با استعداد و داوطلب ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در جهت قبولی آزمون تیزهوشان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت friazi.com مراجعه کرده و با شماره‌ تماس 02188562917 با اف ریاضی تماس بگیرید و سوالات خودتان را از مشاوران بپرسید.

نظر شما