شناسهٔ خبر: 67551765 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان از مرز ۱.۵ میلیارد دلار عبور کرد

ناظر گمرکات کردستان گفت: طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۳، حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان از مرز ۱.۵ میلیارد دلار عبور کرد که از نظر وزنی نیز ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی حوزه نظارت گمرکات کردستان، فرامرز امیدی اظهار کرد: طی سه ماهه نخست سال جاری ۴۲۸ هزار و ۶۸۱ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۹۴ میلیون و ۲۶۳ هزار دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده که از این مقدار ۳۳۴ هزار و ۴۷۵ تن آن به ارزش نزدیک به ۱۲۴ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شده است.

وی ۱۰ قلم عمده کالاهای صادر شده از این گمرکات استان را گوجه‌فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، سیب درختی، تخم مرغ خوراکی، انواع بستنی، گل شلاخه‌بریده، گرانول، شیرخشک صنعتی و نایلون کیسه‌ای دانست و افزود: این محصولات به مقصد ۱۵ کشور جهان شامل عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان، هند، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و بلغارستان ارسال شده است.

ناظر گمرکات کردستان به کالاهای ترخیصی از گمرکات تحت نظارت اشاره کرد و گفت: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در طول سه ماهه ماه نخست سال ۱۴۰۳ در مجموع ۶۴ هزار و ۸۱۶ تن انواع کالا به ارزش بالغ‌بر ۱۷۵ میلیون و ۴۱۴ هزار دلار بوده که سهم واردات قطعی پنج هزار و ۸۱۳ تن به ارزش ۴۰ میلیون و ۲۵۶ هزار دلار بوده است.

امیدی ادامه داد: مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش ۵۵ درصد و به لحاظ وزنی ۱۶۶ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای وارداتی عبارت است از شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالاهای واسطه‌ای، ماشین‌آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی موردنیاز مرزنشینان بوده که از کشورهای عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین، ایتالیا، آلمان، و ترکیه به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند.

ناظر گمرکات کردستان افزود: در همین مدت تشریفات گمرکی بیش از ۸۳۶ هزار و ۵۸۷ تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بالغ بر یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار از گمرک باشماق صورت پذیرفته است که ۷۰۴ هزار تن آن به ارزش افزون بر ۴۶۶ میلیون و ۹۳۶ هزار دلار طی ترانزیت مبدا به کشور ورود شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از نظر وزنی به‌طور تقریبی رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

امیدی تصریح کرد: گمرک باشماق در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با سهم ۱۲.۷۱ درصدی از میزان کل ترانزیت خارجی کشور در جایگاه سوم افزایش ترانزیت خارجی ورودی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: به صورت کلی طی سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان از مرز ۱.۵ میلیارد دلار عبور کرده است که از نظر وزنی نیز ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نظر شما