شناسهٔ خبر: 67550556 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان از مرز ۱.۵ میلیارد دلار عبور کرد

سنندج- ایرنا-ناظر گمرکات کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری از گمرکات استان در سه ماهه سال جاری از مرز ۱.۵ میلیارد دلار عبور کرد و از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد رشد یافت.

صاحب‌خبر -

فرامرز امیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت ۴۲۸ هزار و ۶۸۱ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۹۴ میلیون و ۲۶۳ هزار دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد که از این مقدار ۳۳۴ هزار و ۴۷۵ تن به ارزش نزدیک به ۱۲۴ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و ترخیص شده است.

وی اضافه کرد: ۱۰ قلم عمده کالاهای صادر شده از این گمرکات استان شامل گوجه فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، سیب درختی، تخم مرغ خوراکی، انواع بستنی، گل شلاخه بریده، گرانول، شیرخشک صنعتی و نایلون کیسه ای بوده است.

ناظر گمرکات کردستان ادامه داد: این کالاها به مقصد ۱۵ کشور جهان شامل عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان، هند، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقزستان و بلغارستان ارسال شده است.

امیدی به کالاهای ترخیصی از گمرکات تحت نظارت استان اشاره کرد و گفت: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در سه ماهه ماه نخست سال ۱۴۰۳ ۶۴ هزار و ۸۱۶ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۷۵ میلیون و ۴۱۴ هزار دلار بوده است.

وی اضافه کرد: سهم واردات قطعی پنج هزار و ۸۱۳ تن به ارزش ۴۰ میلیون و ۲۵۶ هزار دلار است که در مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش ۵۵ درصد و به لحاظ وزنی ۱۶۶ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات کردستان گریزی به کالاهای وارداتی زد و بیان کرد: عمده کالاهای وارداتی عبارت است از شمش طلا، شمش آلومینیوم، کالاهای واسطه ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان که از کشورهای عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین، ایتالیا، آلمان، و ترکیه به کشور وارد و درکوتاه ترین زمان ممکن ترخیص شد.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

نظر شما