شناسهٔ خبر: 67549341 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

هم‌زمان با روز قلم در کانون رشت؛

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

هم‌زمان با روز قلم سال ۱۴۰۳، صاحبان قلم ‌و اندیشه و اعضای نوقلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در نگارخانه آفرینش این مجموعه فرهنگی در رشت گردهم‌آمدند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این آیین، نخستین نشست از سلسله نشست‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است که با عنوان«از قلم تا قلم» و در مناسبت‌های ادبی«روزقلم»، «روز ادبیات ‌آیینی» و «روز ادبیات کودک و نوجوان»  از ۱۴ تا ۱۸ تیر سال ۱۴۰۳ برگزارمی‌شود.

طی این آیین‌ها که با همراهی صاحبان قلم و اندیشه و اعضای نوقلم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان صورت‌می‌گیرد، افزون بر ۴ نشست تخصصی با حضور صاحب‌نظران عرصه ادبیات، بستری برای هم‌اندیشی و بهره‌گیری اعضای کودک و نوجوان از دیدگاه‌های فعالان این عرصه و تشویق آینده‌سازان فراهم‌می‌شود.

برهمین اساس نیز نخستین ویژه‌برنامه«از قلم‌تا قلم» ۱۴ تیر ۱۴۰۳ در نگارخانه «آفرینش» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزارشد و ضمن خوانش اثر از سوی حاضران و نقدآثار توسط میهمان برنامه، اعضای برگزیده ادبی کانون تجلیل‌شدند.

نگاه ویژه به پیشینه فرهنگی و ادبیات دینی داشته‌باشیم

اسماعیل‌محمدپور، از فعالان عرصه ادبیات نیز میهمان این برنامه ‌بود و از پیشینه عضویت خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آستانه اشرفیه و نقش این همراهی در ظهور و بروز استعدادهای ادبی صحبت‌کرد.

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

این شاعر، نویسنده و پژوهش‌گر، در ادامه با اشاره به درپیش‌بودن ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، به ظرفیت‌های گسترده ادبیات دینی و ملی ایران اسلامی پرداخت و نگاه ویژه صاحب‌نظران، به ویژه نوقلمان را به این مهم خواستارشد.

محمدپور با مهم‌برشمردن پیشینه غنی دینی و فرهنگی ایران اسلامی، درباره ادبیات بی‌پشتوانه کشورهای غربی و بهره‌گیری آنان از ادبیات جادویی برای تولید محتوا و سیطره بر گستره ادبیات جهان امروز صحبت‌کرد و  فرهنگ دارای پشتوانه کشورمان را بستری مناسب برای پرورش استعدادها و خلق آثار ارزیابی‌کرد.

وی در این میان، به آثار شاعرانی چون فردوسی و حافظ اشاره و با بیان‌این‌که تازگی و عمق این آثار، یاری‌گر نسل کودک و نوجوان برای گسترش دایره واژگانی، آفرینش و بازآفرینی است، تصریح‌کرد: در راستای استفاده از ادبیات کهن ضروری‌است از فرصت‌های ماه محرم و واقعه عاشورای حسینی که با نام و خاطره کودکان و نوجوانان عاشورایی عجین است، برای خلق آثار استفاده‌کنیم.

خالق آثاری چون:«این شعر ادامه باران‌است» و «شبیه اسماعیل»، ادامه‌داد: پیوند ادبیات و شخصیت‌های ایران اسلامی با ادبیات دینی مایه مباهات است و ضرورت‌دارد از این بستر برای نقش‌آفرینی در عرصه ادبیات بهره‌مندشویم.

او در همین‌حال، از اسلم‌بن‌عمر دیلمی به عنوان یک شخصیت ممتار ایرانی و گیلانی یادکرد و گفت: این شخصیت با همه ویژگی‌های ممتاز، قصه‌گویی کودکان و نوجوانان حاضر در کربلا را برعهده‌داشته و با تلطیف ‌فضا، نقش موثری در ایجاد آرامش و ارایه خوراک فکری مناسب به آنان ایفاکرده است.

این کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، بر همین‌اساس نیز این شخصیت را الگویی مناسب دانست و تعهد  فعالان عرصه ادبیات را در تمامی شرایط و فرصت‌ها لازم و ضروری خواند.

نقد آثار اعضای به‌قالب‌رسیده کارگاه‌های ادبی کانون استان گیلان، از دیگر برنامه‌های اسماعیل‌محمدپور بود و وی با تاکیدبر لزوم توجه به سادگی، روانی و قابل‌فهم‌بودن واژگان داستان افزود: پیچیدگی‌ و استفاده از صنعت‌های ادبی، لازمه سرایش‌ شعر است و در داستان باید به فهم و تحمل مخاطب توجه ویژه‌داشته‌باشیم.

ضرورت ورود هدف‌مند به حوزه طنز و تشریح تفاوت‌های این هنر با فکاهه و هزل، از دیگرمواردی‌بود که در صحبت‌های میهمان برنامه برآن تاکیدشد و محمدپور با مهم‌عنوان‌کردن رعایت محدوده در خلق آثار طنز تصریح‌کرد: طنز باید بخنداند و اصلاح‌کند.

نوشتن مسئله‌محور و مشکل‌گشا، در اولویت باشد

مدیرکل کانون استان پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم طی این نشست، به تشریح اهداف این مجموعه فرهنگی در برگزاری این آیین پرداخت و از رسالت‌ها و چشم‌انداز برنامه‌های واحد آفرینش‌های ادبی صحبت‌کرد.

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

سیدجلیل میرعظیمی با بیان‌این‌که کشف و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مربیان کانون پرورش فکری، همراه‌سازی فعالان این عرصه و دبیران ادبیات سراسر استان گیلان دردستورکار قراردارد، تصریح‌کرد: برای دست‌یابی به این مهم، گام‌های موثری برداشته‌ایم.

او درهمین‌حال، از ارزش‌قلم و جایگاه شاعران و نویسندگان صحبت‌کرد و توان‌مندسازی کودکان و نوجوانان و  فراهم‌سازی زمینه‌های ورود موثر آنان به عرصه ادبیات را حرکتی در جهت نیل به این هدف‌عنوان‌کرد.

این مدیرفرهنگی هم‌چنین، بر ضرورت سرایش و نگارش مسئله‌محور و مشکل‌گشا تاکیدکرد و افزود: امروز شاهد فصل‌ نوینی از تاثیرگذاری نسل کودک و نوجوان در عرصه ‌ادبیات‌هستیم و لازم است ضمن‌ریل‌گذاری در مسیر بالندگی نوقلمان، بسترهای لازم را برای تربیت نسلی متعهد و طرح دغدغه‌های جامعه از سوی آنان فراهم‌کنیم.

ترسیم چشم‌انداز برنامه‌های کانون برای راه‌اندازی باشگاه ادبی«قاف» استانی در راستای شکل‌گیری این باشگاه در سطح‌کشور و ایجاد بسترهای مناسب برای ظهور و بروز استعدادهای کودکان و نوجوانان در قالب باشگاه خبرنگاران کودک و نوجوان و کانون‌یاران، ازدیگر مواردی بود که در صحبت‌های میرعظیمی به آن پرداخته‌شد.

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نوقلمان و صاحبان اندیشه و قلم گردهم‌آمدند

نظر شما