شناسهٔ خبر: 67547456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوکراین سامانه‌های دفاع هوایی از استونی دریافت کرد

تهران- ایرنا- وزارت دفاع استونی در بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی میسترال فرانسوی و موشک‌های آن را به اوکراین تحویل داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شنبه شب ایرنا به نقل از اوکراین اینفو، وزارت دفاع استونی در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه برد میسترال و موشک‌های ارائه شده از سوی استونی به اوکراین تحویل داده شده است.

در بیانیه وزارت دفاع استونی هیچ اشاره‌ای به تعداد سامانه‌های کوتاه بُرد میسترال یا موشک‌های مربوط به این سامانه‌ها نشده است.

به نوشته اوکراین اینفو، سامانه میسترال یک سامانه موشکی دفاع هوایی مدرن فرانسوی برای درگیری با بالگردها و هواپیماها است.

سامانه میسترال در نسخه قابل حمل (سیستم دفاع هوایی قابل حمل توسط انسان) و برای استفاده در سکوهای پرتاب وسایل نقلیه، کشتی‌ها و بالگردها طراحی و ساخته شده است.

موشک‌های این سامانه تا ۶ کیلومتر بُرد دارند و برای محافظت در برابر هواپیماها و بالگردهایی که در ارتفاع نسبتاً پائین پرواز می‌کنند، طراحی شده است.

به گزارش ایرنا، روسیه بارها به غرب هشدار داده است که ادامه تحویل تسلیحات به اوکراین درگیری را به نفع کی‌یف تغییر نخواهد داد و تنها به طولانی شدن خونریزی و افزایش خطر درگیری فاجعه‌بار بین روسیه و ناتو کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما