شناسهٔ خبر: 67548385 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه آمریکایی: پزشکیان می‌تواند بر لحن کلی سیاست داخلی و خارجی ایران تاثیر بگذارد

نیویورک – ایرنا- رسانه آمریکایی یو اس ای تودی درباره نتایج نهایی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت که مسعود پزشکیان می تواند بر لحن کلی سیاست داخلی و خارجی ایران تأثیر بگذارد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، تارنمای یو اس ای تودی در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی دکتر مسعود پزشکیان نوشت: یک جراح قلب ناشناخته که برای روابط محدود و نزدیکتر با غرب و برخی اصلاحات در قوانین ایران تبلیغات انتخاباتی داشت، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

این رسانه آمریکایی افزود: مسعود پزشکیان ۶۹ ساله و اصلاح طلبی محتاط، سعید جلیلی ۵۸ ساله، یک اصولگرای سرسخت و مذاکره کننده سابق هسته ای را شکست داد.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه « پیروزی پزشکیان نشان دهنده ضربه ای به جناح های سیاسی محافظه کار (اصولگرا) در ایران است»، ادعا کرد: در سال های اخیر، صداهای معتدل در ایران کنار گذاشته شده است.

یو اس ای تودی اضافه کرد: با این حال، انتظار می رود که پزشکیان تأثیر فوری کمی بر سیاست های جمهوری اسلامی داشته باشد، و از آنجایی که او هر روز دولت را اداره می کند، می تواند بر لحن کلی سیاست داخلی و خارجی ایران تأثیر بگذارد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: پزشکیان، وزیر سابق بهداشت، در حین مبارزات انتخاباتی، خواستار "مذاکرات سازنده" با غرب بر سر توافق هسته ای ایران شد.

یو اس ای تودی تصریح کرد: این انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در بحبوحه تنش های داخلی و خارجی صورت می گیرد. انتخابات همزمان با تشدید تنش های خاورمیانه به دلیل جنگ اسرائیل با حماس به عنوان یک متحدان ایران در غزه و حزب الله لبنان است. ایران همچنین با افزایش فشار غرب بر سر برنامه هسته‌ای خود مواجه است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: دور اول انتخابات، ایران شاهد مشارکت کم سابقه ۴۰ درصدی بود اما به گفته وزارت کشور ایران ، مشارکت مردمی در دور دوم ۵۰ درصد بود و پزشکیان با کسب ۵۳ درصد از بیش از ۳۰ میلیون رای شمارش شده پیروز معرفی شد و جلیلی ۴۴ درصد آرا را بدست آورد.

علی واعظ، کارشناس مسائل ایران در گروه بین‌المللی بحران، یک اندیشکده مستقر در بلژیک به یو اس ای تودی گفت که پیروزی پزشکیان به این معنا نیست که غرب به چشم‌انداز تعامل دیپلماتیک با ایران خوش‌بین خواهد بود. چالش‌ها بسیار زیاد هستند و راه‌حل‌ها برای آن چالش‌ها آشکار نیستند.

او ادامه داد که یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده برای دیپلماسی مجدد ایران با غرب، شامل تلاش‌های جدید برای ازسرگیری برجام، تحولات در انتخابات ایران نیست، بلکه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان) است.

واعظ با اشاره به برجام گفت، حتی اگر دولت بایدن ادامه یابد، حل و فصل این موضوع بسیار دشوار خواهد بود. برنامه هسته ای ایران اکنون "آنقدر پیشرفته شده که محدود کردن و کنترل آن مشکل است. تحریم ها پیچیده تر از آن است که به راحتی قابل لغو (رفع) باشد و قدرت های جهانی اکنون در این زمینه اختلاف دارند."

وی همچنین مدعی شد که با انتخاب پزشکیان ممکن است از بحران جلوگیری شده باشد.

به گزارش ایرنا، مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار شد و مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در برابر ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای سعیدجلیلی، به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران از سوی مردم انتخاب شد.

نظر شما