شناسهٔ خبر: 67541463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توافق آتش‌بس جدید در غزه و بندی که تغییر کرد؛ از نگاه یک رسانه عرب زبان

حمید محمدطاهری

یک رسانه عرب زبان در یادداشتی درباره توافقنامه اصلاح شده برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و تفاوت آن با پیشنهادهای قبلی نوشت که در توافق جدید جنبش حماس از شرط خود برای توقف جنگ با تضمین‌های بین‌المللی در مرحله نخست توافق چشم پوشی کرده و آن را به ادامه مذاکرات تا اجرا در مرحله دوم موکول کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه «العربی الجدید» در یادداشتی در این باره نوشت: در طول ماه‌های گذشته، میانجی‌های قطری و مصری به دنبال پر کردن شکاف و دستیابی به توافق بودند، اما با توجه به شکاف بزرگ میان ۲ طرف (حماس و رژیم صهیونیستی)، به‌ویژه با اصرار اشغالگران بر ادامه جنگ پس از تکمیل توافق و مخالفت مقاومت با این ایده، این امر محقق نشد. در ماه مه گذشته، حماس با پیشنهاد میانجی مصری موافقت کرد و صراحتاً آن را اعلام کرد، اما کابینه رژیم اشغالگران به ریاست بنیامین نتانیاهو این پیشنهاد را رد کرد.

پس از این اتفاقات رژیم اشغالگر یک عملیات نظامی گسترده در شهر رفح را آغاز کرد که شاهد اشغال گذرگاه رفح و کنترل محور فیلادلفیا (صلاح الدین) که نوار غزه را از خاک مصر جدا می کند، بود. این حمله باعث ایجاد حالت تنش با مصر شد؛ چراکه قاهره آن را تهدید و نقض توافقنامه کمپ دیوید می‌دانست که در سال ۱۹۷۸ امضا شد.

جنبش حماس روز چهارشنبه رسماً از طریق یک منبع رسمی ناشناس اعلام کرد که با «برادران میانجی با هدف توقف تجاوز به ملت فلسطین» رایزنی کرده است اما به ماهیت افکار و ایده‌های مطرح شده در این رایزنی‌ها اشاره‌ای نکرد. با این وجود اطلاعات درز یافته از منابع صهیونیستی و آمریکایی حاکی از آن است که جنبش حماس نسبت به شرط پایان جنگ و الزام به اجرای این امر از همان مرحله نخست توافق و بررسی آن پس از پایان مرحله اول و شروع مرحله دوم، تا حدودی انعطاف نشان داده است.

در همین راستا، «محمد نزال» یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، به العربی الجدید گفت که این جنبش از آغاز روند مذاکرات غیرمستقیم که از چند ماه پیش آغاز شد، مسیر شفافی را دنبال کرده و طی آن با آن به رویکردی مثبت با مذاکرات برخورد کرده است. خطوط اساسی و اصلی جنبش حماس شامل توقف دائم و نهایی حملات، عقب نشینی نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان، سرازیر شدن مواد امدادی، غذایی، دارویی و نفتی به تمامی مناطق نوار غزه، آغاز روند بازسازی و دستیابی به توافق تبادل اسرای رضایت بخش است.

وی تصریح کرد: حماس ۶ مه پس از ایجاد اصلاحاتی با تایید میانجی‌گران و دولت آمریکا از طریق نماینده خود، ویلیام برنز، رئیس سیا موافقت خود را با پیشنهاد ارائه شده توسط رژیم اشغالگر اعلام کرد. پس از آن به جنبش حماس اطلاع داده شد که اسرائیل با اصلاحات حماس موافقت کرده است و سپس به جای اعلام، نتانیاهو فرار رو به جلو را ترجیح داد و به شهر رفح حمله کرد و روند مذاکرات را نقض کرد.

این عضو دفتر سیاسی حماس گفت که دولت آمریکا ساکت ماند و جرات محکوم کردن این اقدام نتانیاهو را نداشت، سپس جو بایدن در یک سخنرانی ماه گذشته (ژوئن) این پیشنهاد را تکرار کرد و جزئیات آنچه را که پیشنهاد رژیم صهیونیستی خواند، توضیح داد. این نکته قابل توجه بود که او از نتانیاهو خواست تا با آن موافقت کند، حال سوال این است، پس چگونه می‌تواند یک پیشنهاد صهیونیستی باشد و از خود آنها خواسته شود تا با این پیشنهاد موافقت کنند؟ با این وجود میانجی‌ها دوباره با حماس تماس گرفتند، و اعلام کردند فرصتی جدید برای دستیابی به توافق جدیدی وجود دارد که به جنگ وحشیانه پایان می‌دهد.

نزال در این باره تصریح کرد: جنبش حماس پس از ارائه اصلاحیه‌های خود با انعطاف‌پذیری و مثبت‌اندیشی بالا به پیشنهادی که اخیراً توسط رژیم اشغالگر ارائه شد، پرداخت و اکنون توپ در زمین این رژیم است و واکنش‌های غیررسمی در محافل آمریکایی و اشغالگران حاکی از استقبال آنها از پاسخ جنبش حماس است.

وی ادامه داد: میزان اختلاف میان نهادهای نظامی و امنیتی از یک سو و نتانیاهو و متحدانش از سوی دیگر مشخص شده است و این درحالی است که دشمن توجیهی برای رد پاسخ حماس ندارد.

در همین راستا، «هانی المصری» مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات فلسطین (مسارات)، معتقد است که پیشرفت‌های موجود از این واقعیت حاصل شد که جنبش حماس در مرحله اول از درخواست خود برای توقف جنگ با تضمین‌های بین‌المللی در ازای ادامه مذاکرات در مرحله تا زمان توافق آتش‌بس پایدار دست کشید.

وی می‌افزاید: خوش‌بینی نسبت به تحولات جدید به این دلیل است که طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی درباره پیشرفت و احتمال توافق صحبت می‌کنند.

ارتباط با حزب‌الله

در همین راستا، «احمد الطنانی» مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک «عروبه» فلسطین گفت: چندین ملاحظه و نکته پشت تحولات در پرونده مذاکره وجود دارد که مهمترین آنها پیشگیری از جنگ در جبهه شمالی اراضی اشغالی است.

وی به العربی الجدید گفت: یک حرکت واضح در پرونده مذاکره وجود دارد و در راس آن آمریکا درصدد جلوگیری از وقوع جنگ میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر در دوره آتی است.

الطنانی تصریح کرد: «آموس هوکشتاین» به دنبال تصویب ایده‌های جدیدی از طریق حزب‌الله بود که در حرکت مذاکرات نقش داشته است و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که هیچ پیشنهاد جدیدی در مورد غزه وجود ندارد و در حقیقت فرمول‌های جدیدی هستند که ممکن است قابل قبول‌تر باشند.

وی افزود: مقاومت فلسطین می‌خواهد ایده مسئول جلوه دادن آن در شکست تلاش‌ها برای دستیابی به توافق از سوی دولت آمریکا را کنار بگذارد و به همین دلیل چشم پوشی‌هایی را در خواسته‌های خود داشته است.

انتهای پیام

نظر شما