شناسهٔ خبر: 67539304 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس جامعه هتلداران استان تهران در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

فعالیت اقامتگاه‌های بدون مجوز چالش امروز صنعت هتلداری

رئیس جامعه هتلداران استان تهران در گفتگو با ایلنا مطرح کرد: رئیس جامعه هتلداران استان تهران، گفت: حضور نامیمون اماکن اقامتی غیرمجاز که در قالب آپارتمان‌های مبله و غیره فعالیت می‌کنند پدیده‌ای است که هم اختلال در امر اقتصاد گردشگری ایجاد کرده و هم هنجارشکنی فرهنگی، اجتماعی را در پی دارد.

صاحب‌خبر -

ایلنا؛ هتلداری یکی از صنایع بسیار مهم در رابطه با ارزآوری به کشورها و خروج از اتکاء به بودجه نفتی است که در کنار صنعت گردشگری، شهربازی و صنایع غذایی می‌تواند نقش بسزایی در این مورد داشته باشد، در گفتگو با محمدعلی فرخ مهر، رئیس جامعه هتل‌داران استان تهران، جزئیات بیشتری از چالش‌ها و درخواست‌ها و ناگفته‌های این صنف می‌خوانید:

* توضیح مختصری از فعالیت‌های جامعه هتلداران استان تهران بفرمایید؟

با وجود آنکه ایران جزء پنج کشور برتر میراث فرهنگی و تاریخی و ده کشور اول در زمینه پتانسیل جذب گردشگر بین المللی در جهان محسوب می‌شود اما همچنان این صنعت در آمدزا در کشور مغفول مانده است. در این میان هتلداری به عنوان اولین حلقه گردشگری در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌است.

 کارشناسان این حوزه معتقدند برای بهبود این صنعت اصلی‌ترین اقدام پویایی، اجراء و پایداری قوانین، پایبندی به آئین نامه‌ها، تسهیل‌گری جهت گذر از بحران‌ها است که متاسفانه در سند راهبردی مصوب برنامه ششم توسعه وزارت میراث فرهنگی دیده نشده و بهبود کیفیت هتلداری و آموزش کارکنان متخصص است.

 نکته دیگر این است که عنوان این تشکل صنفی از سال 1394 با تصویب برنامه ششم توسعه از نظام صنفی مستثنی شد و تحت پوشش متمرکز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت.

طبق آئین نامه وزارت میراث فرهنگی عنوان جامعه حرفه‌ای هتل و هتل آپارتمان و پانسیون جایگزین عنوان اتحادیه هتل، هتل آپارتمان و پانسیون انتخاب شد و این تمرکز مدیریتی باعث شد تا کلیه قوانین و آئین‌نامه‌های ابلاغی وزارت میراث مالک عمل این تشکل حرفه‌ای قرار گیرد.

* در مورد وظایف و تعداد اعضاء اتحادیه هتلداران توضیح فرمایید؟

این تشکل با تحت پوشش قرار دادن هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، پانسیون و اقامتگاه‌های سنتی جمعاً با یکصد و هفتاد واحد در استان تهران فعالیت می‌کند.

واحدهای تحت پوشش پس از اخذ مراحل اولیه در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و اخذ پروانه بهره‌برداری با نظارت‌های دوره‌ای همچون بازرسی دوره‌ای هتلی، بهداشتی، آموزش پرسنل در حوزه‌های تخصصی هتلی در مرکز آموزش‌های جامعه که در سه طبقه با مجهزترین وسایل آموزشی و اساتید ذیربط هستند فعالیت دارند که به آموزش، امور بهداشتی می پردازند.

* تعیین ستاره و درجه کیفیت هتل‌ها بر چه اساسی صورت می‌پذیرد؟

انجام مراحل درجه‌بندی تعیین ستاره با توجه به کیفیت، کمیت و خدمات پیش بینی شده و نرخ‌گذاری اعم از اتاق و اغذیه واحدهای تابعه طی بازدید بازرسین جامعه و نشست در کمیسیون‌‎های مشترک نمایندگان جامعه با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران تعیین ستاره و مراحل آن طی می‌شود.

* با توجه به عدم ورود گردشگر وضعیت این صنف را چطور ارزیابی می کنید؟

علی رغم اهتمام ویژه‌ای که قانون‌گذار، مجلس شورای اسلامی و نهاد متولی دارند اما به دلیل معطلی قوانین  این صنعت چندان رشدی نداشته است.

با توجه به فرابخشی‌بودن صنعت گردشگری که می‌بایست کلیه نهادهای ذی‌نفع تسهیل‌گر آن باشند و ورود گردشگر را مهیا کنند تا زمینه‌ رشد آن فراهم شود، متاسفانه با نگاه جزیره‌ای و برداشت‌های سازمانی این صنعت با چالش مواجه شده است.

* برخی از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها از بهداشت مناسبی برخوردار نیستند بفرمایید بازدیدها به صورت دوره‌ای بوده و معمولا چند مدت یکبار است؟

حضور نامیمون و قارچ گونه اماکن اقامتی غیرمجاز که در قالب آپارتمان‌های مبله و غیره فعالیت می‌کنند پدیده‌ای است که هم در امر اقتصاد گردشگری اختلال ایجاد کرده و هم باعث هنجارشکنی فرهنگی و اجتماعی شده است. اما هیچگونه نظارتی بر اماکن غیرمجاز در امور امنیتی، بهداشتی، اجتماعی بر آنها حاکم نیست و عواقب مخرب اینگونه اماکن غیرمجاز در حوزه گردشگری تاثیر منفی خواهد داشت.

این در شرایطی است که کلیه واحدهای تحت پوشش ما طی بازدیدهای دوره‌ای اعم از بهداشتی و هتلی در دستور کار بازرسین جامعه هتلداران استان تهران قرار دارد و در حوزه امنیتی نیز نهادهای ذیربط ناظر بر حضور مسافران و گردشگران از طریق سامانه‌های مرتبط که واحد ملزم به ثبت مشخصات میهمان هستند بوده و با هر گونه تخلف برخورد قانونی خواهد شد.

* آیا هتلی وجود دارد که عضو اتحادیه شما نباشد؟

با توجه به جایگاه نظارت این جامعه و مسئولیتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عهده این تشکل گذاشته است و اساسنامه این جامعه که مصوب وزارت میراث است، واحدهای دارای پروانه بهره برداری از میراث ملزم به حضور در جامعه هتلداران هستند تا از مجموعه توانمندی‌های قانونی و آئین‌نامه‌ای که اشاره شد مانند درجه‌بندی، نرخ‌گذاری، مشاوره بهداشتی، مشاوره مالیاتی در حوزه‌های حل اختلاف مالیاتی، آموزش بهداشت اصناف و صدور کارت بهداشت برای پرسنل و سایر موارد که با نهادهای حاکمیتی مرتبط هستند برخوردار شوند.

* وضعیت اشتغال، با توجه به حقوق وزارت کار، در چه وضعیتی به سر می‌برد؟ آیا کمبود نیروی انسانی وجود دارد یا خیر؟

 منابع انسانی از بنیان‌های اساسی محسوب می شوند که با خدمت مناسبی که ارائه خواهند داد تبلیغی برای هتل خواهند بود، متاسفانه مجموعه واحدهای تابعه با تنگناهای شدید کمبود پرسنل مواجه هستند و در این راستا این اتحادیه با دائر کردن واحدهای آموزشی و ارتباط با نهادهای آموزشی از جمله وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی جذب فراگیر هنرستان‌های مرتبط با گردشگری و طرح دروس آموزشی و ایجاد اشتغال در هتل‌ها فعالیت می کنند.

* مشکل قطعی برق در تابستان‌ها چه تاثیری بر کار این صنف دارد و مدیران هتل‌ها چه راهکارهایی را برای این موضوع پیدا کرده‌اند؟

 صنعت هتلداران در فصول مختلف با چالش هایی روبرو می شوند که درآمدشان را شدیداً تحت تاثیر قرار می دهد، از افزایش چشمگیر ضریب سالانه تعرفه آب بهاء، تا برق و گاز و علی رغم قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین نامه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی که می‌بایست محاسبه حامل‌های انرژی آنها با تعرفه مشخص شود، نه تنها اینگونه نیست بلکه با عناوینی همچون قوانین مانع‌زدایی توسعه صنعت برق و سایر انرژی‌ها اقدام به اخذ مابه التفاوت تاریخ‌های گذشته هم کرده اند.

انتهای پیام/

نظر شما