شناسهٔ خبر: 67535978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

تبریک مقامات کشورهای مختلف به منتخب ملت ایران

19 دی آنلاین: به دنبال پیروزی مسعود پزشکیان با اکثریت آرا در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، مقامات کشورهای مختلف با ارسال پیام های جداگانه پیروزی وی را تبریک گفتند.

صاحب‌خبر -

رئیس مجلس ملی پاکستان پیروزی «مسعود پزشکیان» در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. 

سردار ایاز صادق صبح شنبه طی پیامی با تبریک پیروزی «مسعود پزشکیان» در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که انتخاب پزشکیان مظهر اعتماد قوی ملت ایران به وی است.

رئیس مجلس ملی پاکستان اظهار داشت که پزشکیان یک شخصیت هوشمند، توانمند و سیاستمدار مردم دوست است. 

وی با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران گفت: اطمینان داریم روابط دو کشور در دوره جدید بیش از پیش تقویت خواهد شد. 

تبریک ونزوئلا به ملت ایران 

ونزوئلا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران را تبریک گفت و اعلام کرد مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران از حمایت کامل نیکولاس مادورو موروس، رئیس‌جمهور ونزوئلا برخوردار است. 

ایوان گیل، وزیر امورخارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای که در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهعوری ایران را تبریک گفت. 

در این بیانیه آمده است: جمهوری بولیواری ونزوئلا به ملت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تعهدی که به دموکراسی کشورشان با حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که پنجم ژوئیه ۲۰۲۴ برگزار شد و به جناب مسعود پزشکیان که به پیروزی دست یافت، به عنوان رئیس‌جمهور جدید تبریک عرض می‌نماید. 

وزیر امورخارجه ونزوئلا همچنین در این بیانیه افزود: ونزوئلا معتقد است که تصمیم اتخاذ شده توسط ملت ایران به شکوفایی هر چه بیشتر این کشور و تثبیت آن به عنوان یک قدرت نوظهور جهان جدید چند قطبی، به دلیل نقش برجسته‌ای که در تحکیم صلح و توسعه جهانی ایفا می‌کند، منجر خواهد شد. 

در ادامه این بیانیه آمده است: جناب آقای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب و ملت برادر و انقلابی ایران از حمایت کامل نیکولاس مادورو موروس، رئیس‌جمهور ونزوئلا و انقلاب بولیواری در جهت تعمیق روابط برادرانه بین ۲ ملت و اتحاد راهبردی جامع برای همکاری سودمند مشترک و همچنین در تلاش برای تثبیت جهان چند قطبی؛ لازم و ضروری برای ادامه شکست دادن اقدامات هژمونیک که چندجانبه گرایی و صلح را تهدید می‌کنند، برخوردار می باشد. 

زرداری: امیدواریم روابط ایران و پاکستان در دوره پزشکیان قوی‌تر شود 

رئیس جمهور پاکستان پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید، روابط دو کشور برادر قوی‌تر شود. 

بنابر اعلام روابط عمومی کاخ ریاست جمهوری پاکستان در اسلام‌آباد، آصف علی زرداری طی پیامی خطاب به مسعود پزشکیان عنوان کرد: از صمیم قلب انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور جدید ایران را تبریک می‌گویم. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از روابط برادرانه برخوردارند و امیدواریم در دوره ریاست شما روابط ما بیش از پیش قوی‌تر شود. 

زرداری تاکید کرد که نگاهی رو به جلو به همکاری با منتخب ملت ایران برای صلح و شکوفایی در منطقه دارد. 

تبریک عمار حکیم به مقام معظم رهبری، پزشکیان و ملت ایران

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، موفقیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این تجربه دموکراتیک را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تبریک گفت. 

عمار حکیم در پیامی با اظهار امیدواری نسبت به این که رئیس‌جمهور جدید ایران به حل اختلافات در منطقه و جهان کمک کند، کسب اعتماد مردم توسط مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران را به او تبریک گفت و خواستار تکمیل مسیر آیت‌الله شهید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید توسط پزشکیان شد. 

حکیم ابراز امیدواری کرد، برگزاری موفق انتخابات و انتخاب پزشکیان، ایجادکننده دوره سیاسی جدیدی باشد که به حل اختلافات در منطقه و جهان کمک کند.

علی‌اف با تبریک به پزشکیان او را به آذربایجان دعوت کرد

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با ارسال پیامی به مسعود پزشکیان پیروزی او را در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفت. 

«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان در پیام خود آورده است: جناب آقای پزشکیان، انتخاب جنابعالی را به‌عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک می‌گویم.

در ادامه این پیام آمده است: ما اهمیت زیادی برای روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران که بر پایه‌های محکمی مانند ریشه‌های مشترک مذهبی و فرهنگی، دوستی و برادری بنا شده است، قائل هستیم. ما خرسندیم که همکاری ۲ جانبه سودمند ما در دهه‌های گذشته به‌طور پویا در تمامی زمینه‌ها، به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی، حمل و نقل، انرژی و بشردوستانه توسعه یافته، به سطح فعلی ارتقا یافته و محتوای جدیدی به دست آورده است. 

علی‌اف افزود: امروز توافقات حاصل شده در جهت توسعه آتی روابط جمهوری آذربایجان و ایران بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری، پروژه‌های مشترک در حال اجرا در خدمت رفاه کشورهای ما، توسعه پایدار و امنیت منطقه در کل است. من اطمینان دارم که با تلاش مشترک به تقویت بیشتر روابط دوستانه سنتی آذربایجان و ایران در جهت منافع ملت ها و کشورهای خود و گسترش همکاری های متقابل سودمند دست خواهیم یافت. 

وی همچنین از رئیس جمهور منتخب ایران دعوت کرد تا برای تبادل نظر در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه به جمهوری آذربایجان سفر کند. 

رئیس‌جمهور آذربایجان در پایان خاطر نشان کرد: اینجانب بهترین آرزوهای خود را خدمت جنابعالی اعلام می‌کنم و آرزوی موفقیت در فعالیت‌های مسئولانه آینده‌ را در راه سعادت ملت دوست و برادر ایران دارم.

بشار اسد با تبریک به پزشکیان: مقاومت همچنان رویکرد مشترک خواهد بود

رئیس جمهور سوریه در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

در پیام «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه خطاب به مسعود پزشکیان آمده است: من اعتماد ملت عزیز ایران را به شما و موفقیت در روند برگزاری انتخابات را به رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم و برای شما آرزوی موفقیت در هر کاری که امنیت و ثبات ایران را حفظ می کند، دارم. 

طبق گزارش خبرگزاری سانا، بشار اسد افزود: ایران همواره یکی از مهم ترین کشورهایی است که ما مشتاق اوج روابط با آن هستیم؛ چراکه این روابط بر پایه ریشه‌هایی است که در طول چندین دهه احترام، تفاهم  و اصول مشترک ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: ما با شما برای تقویت روابط راهبردی سوریه و ایران و گشودن افق‌های نویدبخش جدید برای همکاری های دوجانبه تلاش خواهیم کرد و مقاومت همچنان رویکرد مشترکی خواهد بود که برای حفظ غرور و افتخارمان دنبال می‌کنیم.

تبریک پوتین به پزشکیان

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت. 

کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت. 

در پیام رئیس‌جمهور روسیه آمده است: جناب آقای پزشکیان، تبریک صمیمانه من را به مناسبت انتخاب خود به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران پذیرا باشید. روابط روسیه و ایران دوستانه و بر پایه حسن همجواری است. مسکو و تهران به‌طور موثر تلاش‌های خود را برای رسیدگی به مسائل جاری در دستور کار بین‌المللی هماهنگ می‌کنند. 

پوتین در پیام خود تصریح کرد: امیدوارم فعالیت‌های شما به‌عنوان رئیس‌جمهور به گسترش بیشتر همکاری‌های سازنده ۲ جانبه در تمام زمینه‌ها به نفع ملت‌های دوست‌مان و به نفع ارتقای امنیت و ثبات منطقه باشد. 

وی در پایان یادآور شد: برای شما آرزوی موفقیت، سلامتی و بهروزی دارم.

پیام تبریک رئیس‌جمهور عراق به پزشکیان

رئیس‌جمهور عراق امروز (شنبه) در پیامی پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفت. 

«عبد اللطیف جمال رشید» با انتشار پیامی در صفحه خود در پلتفرم «ایکس» نوشت: موفقیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوییم. 

طبق گزارش خبرگزاری «واع»، وی افزود: ما همچنین  پیروزی مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در انتخابات را تبریک می‌گوییم و برای وی در وظایف کاری به منظور برآورده کردن خواسته‌های ملت ایران آرزوی توفیق و موفقیت می‌کنیم. 

رشید ادامه داد: ما بر تمایل خود برای تقویت روابط میان عراق و ایران به گونه‌ای که در خدمت منافع ۲ کشور و ۲ ملت همسایه باشد، تاکید می‌کنیم. 

دبیرکل شانگهای به پزشکیان تبریک گفت

سازمان همکاری شانگهای با انتشار بیانیه‌ای انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در این بیانیه خطاب به مسعود پزشکیان آورده است: من پیروزی قاطع شما را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تبریک می‌گویم. ما باور داریم که تحت ریاست جمهوری شما، جمهوری اسلامی ایران حتی موفقیت، کامیابی و نیک‌بختی بیشتری را به دست خواهد آورد. 

در ادامه این بیانیه آمده است: من به شما اطمینان خاطر می‌دهم که دبیرخانه شانگهای متعهد به کار با همکاران ایرانی برای تضمین توسعه سازمان شانگهای به‌عنوان یکی از تضمین کننده‌های اصلی تاب‌آوری جهانی، امنیت منطقه‌ای و سازوکار همکاری متقابل سودمند 2 طرفه برای موفقیت مردمان‌مان است. 

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای افزود: اجازه دهید از این فرصت استفاده کنم تا برای شما، جناب آقای پزشکیان مسیری مستحکم با دستاوردهای جدید حرفه‌ای، پیروزی در راستای منافع کشور و صلح، شادی و کامیابی برای مردم ایران آرزو کنم.

تبریک سران عربستان سعودی به پزشکیان و ابراز تمایل برای توسعه روابط

پادشاه و ولی‌عهد عربستان سعودی امروز(شنبه) در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

در پیام «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان به مسعود پزشکیان آمده است: به مناسبت پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، صمیمانه تبریک و آرزوی موفقیت برای شما داریم. 

طبق گزارش خبرگزاری «واس»، پادشاه عربستان تاکید کرد: ما مشتاق ادامه توسعه روابط میان ۲ کشور و ملت برادرمان و ادامه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها به منظور ارتقای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی هستیم. 

وی افزود: برای جنابعالی آرزوی سلامتی و شادکامی و برای ملت برادر جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و بهروزی روز افزون داریم. 

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز در پیامی خطاب به پزشکیان نوشت: بدینوسیله به مناسبت پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک و آرزوی توفیق و موفقیت و پیشرفت و ترقی بیشتر برای کشور و ملت برادر را به جنابعالی اعلام می‌دارم. 

وی گفت: ما بر تمایل خود به توسعه و تعمیق روابط میان ۲ کشور تاکید می‌کنیم.

آرزوی مقامات کویت برای شکوفایی بیشتر ایران در دوره ریاست جمهوری پزشکیان

امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر کویت امروز (شنبه) در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

«مشعل الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در پیامی پیروزی رئیس جمهور منتخب ایران مسعود پزشکیان را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، وی همچنین برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفیت و شکوفایی بیشتر در دوره ریاست جمهوری پزشکیان کرد. 

«صباح خالد الحمد الصباح» ولیعهد و «احمد عبدالله الاحمد الصباح» نخست‌وزیر نیز این پیروزی را به مسعود پزشکیان تبریک گفته و برای وی آرزوی موفقیت کردند.

پیام وزارت خارجه ژاپن پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات

وزارت امورخارجه ژاپن با تبریک به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران خاطرنشان کرد توکیو به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تنش‌ها و تثبیت اوضاع در خاورمیانه بر اساس روابط دوستانه خود با ایران ادامه خواهد داد. 

کیتامورا توشیهیرو، سخنگوی وزارت امورخارجه ژاپن پس از پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران بیانیه‌ای صادر کرد. 

در این بیانیه آمده است ژاپن امیدوار است که ایران به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، نقش سازنده‌ای در کاهش تنش‌ها و تثبیت اوضاع در خاورمیانه ایفا کند. 

کیتامورا همچنین تصریح کرد: ژاپن به تلاش‌های دیپلماتیک پیشگیرانه خود برای کاهش تنش‌ها و تثبیت اوضاع در منطقه خاورمیانه بر اساس روابط دوستانه سنتی با ایران ادامه خواهد داد و در عین حال گفت‌وگوها را با دولت جدید ایران تقویت خواهد کرد.

تبریک رئیس‌جمهور چین به پزشکیان

رئیس‌جمهور چین پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران را تبریک گفت. 

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در پیامی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران را تبریک گفت. 

مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز و به عنوان رئیس جمهور منتخب، برگزیده شد.

تبریک و ابراز امیدواری امیر قطر برای توسعه روابط با ایران

امیر و نخست‌وزیر قطر امروز (شنبه) در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در پیامی پیروزی رئیس‌جمهور منتخب ایران مسعود پزشکیان را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد. 

طبق گزارش خبرگزاری قنا، وی همچنین نسبت به توسعه روابط میان ایران و قطر ابراز امیدواری کرد. 

«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در پیامی موفقیت پزشکیان را تبریک گفت.

تبریک مودی به پزشکیان و ابراز امیدواری برای تقویت روابط

نخست‌وزیر هند پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به پزشکیان تبریک گفته و نسبت به همکاری برای تقویت روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد. 

در پی پیروزی «مسعود پزشکیان» در دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در پیامی مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را به او تبریک گفت. 

مودی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:  تبریک به دکتر پزشکیان برای انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران. چشم انتظار همکاری نزدیک با شما و تقویت بیشتر روابط گرم و دیرینه‌مان به نفع ملت‌هایمان و منطقه هستم.

تبریک رئیس‌جمهور ازبکستان به پزشکیان

رئیس‌جمهور ازبکستان با تبریک به پزشکیان برای برگزیده شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، نسبت به گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف ابراز علاقه‌مندی کرد. 

«شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان در پیامی با تبریک به «مسئود پزشکیان» برای برگزیده شدن به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران گفت: بسیار خرسندم جنابعالی به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران را تبریک صمیمانه و آرزوی موفقیت عرض نمایم.

در پیام میرضیایف که در صفحه سفارت ایران در تاشکند در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، آمده است: پیروزی شما در انتخابات بیانگر اعتماد بالای مردم به برنامه‌های راهبردی شما در جهت ارتقای سطح زندگی مردم، توسعه اقتصادی کشور و تقویت روزافزون ارزش ایران در عرصه بین‌الملل بوده است. 

او افزود: ما علاقه‌مند به گسترش مداوم و موقر همکاری در زمینه‌های سیاسی، تجاری-اقتصادی، حمل‌ونقل-ارتباطات و فرهنگی-بشردوستانه با ایران هستیم، کشوری که پتانسیل و فرصت‌های زیادی دارد و در سال‌های اخیر به سرعت در حال توسعه بوده است. 

رئیس‌جمهور ازبکستان گفت: یین دارم در مدت تصدی شما در این مقام عالی، همکاری چندجانبه و بلندمدت ما در تمامی زمینه‌های دارای اولویت به سطح بالاتری خواهد رسید. 

او در پایان گفت: اینجانب فرصت را مغتنم شمرده و از درگاه خداند متعال برای جنابعالی سلامتی، سعادت خانوادگی، موفقیت‌های بزرگ در فعالیت‌های مسئولانه کشوری و آرامش، ثبات، توسعه و شکوفایی مستمر برای ملت ایران آرزومندم.

دعوت لوکاشنکو از پزشکیان برای سفر به بلاروس

رئیس‌جمهور بلاروس انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران را تبریک گفت. 

الکساندر لوکاشنکو در این پیام نوشت: برگزاری موفقیت‌آمیز رقابت انتخاباتی در شرایط سخت برای کشور شما، پیروزی بی‌قید و شرط ملت ایران است که همچنان با عزت و استواری مسیر توسعه مستقل را طی می‌کنند. 

در این پیام تبریک آمده است: نتایج رای‌گیری موید اقتدار بالای سیاسی شما و آزمون حمایت عمومی از مسیر رهبری کشور برای دفاع از منافع ملی ایران، ایجاد چشم‌انداز برای شهروندان و همکاری با کشورهای منطقه است. 

وی با بیان این که گفت‌وگو بین مینسک و تهران با اطمینان در همه سطوح گسترش می‌یابد، تاکید کرد: متقاعد شده‌ام که در آینده نزدیک می‌توانیم همه توافق‌های صورت گرفته از جمله در خصوص دادن شخصیت مشارکت استراتژیک به روابط بلاروس و ایران را اجرا کنیم. 

الکساندر لوکاشنکو از مسعود پزشکیان دعوت کرد در یک سفر رسمی در زمان مناسب برای وی به بلاروس سفر کند تا در مورد مبرم ترین موضوعات در دستور کار 2 جانبه و همکاری‌های بیشتر بین کشورها در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی گفت‌وگو کند.

رئیس‌جمهور بلاروس همچنین برای مسعود پزشکیان در  سمت رئیس‌جمهور آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

رئیس‌جمهور صربستان: انتخاب پزشکیان شکوفایی و رفاه را برای ملت ایران به ارمغان خواهد آورد

رئیس‌جمهور صربستان در پیامی برگزیده شدن «مسعود پزشکیان» به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را به او تبریک گفت. 

«الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان در پیامی با تبریک به «مسعود پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهور ایران گفت: تبریک مخلصانه به دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران. پیروزی شما منعکس‌کننده اعتماد شهروندان به بصیرت شما برای آینده، تعهد نسبت به صلح و قصدتان برای پیشرفت کشورتان است. 

او افزود: من اطمینان دارم ریاست شما  شکوفایی و رفاه را برای ملت‌تان به همراه خواهد آورد.

کره جنوبی: مشتاق تقویت روابط دوستانه با تهران هستیم

دولت کره جنوبی با تبریک به مسعود پزشکیان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد روابط میان تهران و سئول گسترش یابد.

وزارت امورخارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت. 

در این بیانیه آمده است: ما برای ایران در دولت جدید آرزوی مسیری پر از شکوفایی و توسعه و کمک سازنده به ثبات منطقه داریم. 

وزارت امورخارجه کره جنوبی همچنین تصریح کرد: ما مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر روابط دوستانه خود با ایران هستیم.

تبریک نخست‌وزیر عراق به پزشکیان و تاکید بر ادامه همکاری با ایران

نخست‌وزیر و رئیس موقت پارلمان عراق امروز (شنبه) در پیام‌هایی جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در این پیام برای رئیس جمهور منتخب ایران آرزوی توفیق و موفقیت در وظایفش را کرد.

طبق گزارش خبرگزاری «واع»، وی همچنین بر عمق روابط میان تهران و بغداد و ضرورت تداوم همکاری میان ۲ کشور در بالاترین سطح ممکن و در زمینه‌های مختلف تاکید کرد. 

«محسن المندلاوی» رئیس موقت پارلمان عراق نیز در پیامی تاکید کرد: ما موفقیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوییم. 

وی افزود: ما همچنین این پیروزی را به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب تبریک می‌گوییم. 

پیش از این نیز «عبد اللطیف جمال رشید» پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات را تبریک گفته بود.

آرزوی موفقیت پاشینیان برای پزشکیان

نخست‌وزیر ارمنستان در پیامی خطاب به «مسعود پزشکیان» برگزیده شدن او به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک و نسبت به اجرایی شدن توافقات مشترک دو کشور ابراز اطمینان کرد.

در پی پیروزی «مسعود پزشکیان» در دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در پیامی با تبریک به او گفت: انتخاب جنابعالی را به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک گفته و برای شما موفقیت‌های روزافزون آرزو می‌کنم. 

در پیام پاشینیان که در کانال خبری آراکس‌ نیوز منتشر شده، آمده است: روابط با کشور برادر جمهوری اسلامی ایران برای دولت و مردم جمهوری ارمنستان که از زمان اعلام استقلال ارمنستان پیوسته در حال توسعه بوده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعمیق مستمر روابط گرم بین ارمنستان و ایران در زمینه همکاری‌های 2 جانبه و ثبات و رفاه منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

نخست‌وزیر ارمنستان افزود: من اطمینان دارم که با تلاش مشترک دولت‌هایمان، توافقات صورت گرفته بین جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران اجرایی خواهد شد و ما به طور مشترک تعدادی برنامه جدید را برای رفاه مردمان دوست ارمنستان و ایران اجرا خواهیم کرد.

پیام تبریک وزیر خارجه پاکستان به رئیس‌جمهور جدید ایران

وزیر امورخارجه پاکستان در پیامی به مناسبت پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد اسلام‌آباد مشتاق همکاری نزدیک با دولت جدید ایران به منظور تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های ۲ جانبه است. 

اسحاق دار، وزیر امورخارجه پاکستان با انتشار پیامی به مسعود پزشکیان برای انتخابش به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت. 

وی در پیام خود آورده است: من از طرف مردم و دولت پاکستان و همچنین از طرف خودم به جناب آقای مسعود پزشکیان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک می‌گویم. 

اسحاق دار افزود: پاکستان و ایران از روابط عمیق و صمیمانه‌ای برخوردارند که در دین، تاریخ و فرهنگ ۲ کشور ریشه دارد. اسلام‌آباد مشتاق همکاری نزدیک با دولت جدید ایران به منظور تقویت و تنوع بیشتر همکاری‌های ۲ جانبه است. 

رئیس جمهور و رئیس مجلس پاکستان نیز در همان ساعات ابتدایی پس از اعلام پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات روز جمعه به او تبریک گفتند و برای تقویت بیش از پیش روابط میان ایران و پاکستان ابراز امیدواری کردند.

نخست‌وزیر مالزی: منتظر استقبال از پزشکیان در اولین فرصت هستم

نخست‌وزیر مالزی برگزیده شدن «مسعود پزشکیان» را به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران تبریک گفته و بیان کرد که نتیجه این انتخابات از آینده‌ای امیدبخش برای ایران خبر می‌دهد.

«داتوک سری انور ابراهیم» نخست‌وزیر مالزی پیروزی «مسعود پزشکیان» در دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت. 

خبرگزاری برناما گزارش داد: انور در پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک گفت که نتیجه این انتخابات نشان‌دهنده روحیه سرزنده دموکراسی ایران بوده و از آینده‌ای امیدبخش برای این کشور خبر می‌دهد. 

نخست‌وزیر مالزی گفت که ایران با تمدن غنی و باستانی خود از جایگاه منحصربه‌فرد و برجسته‌ای در تاریخ جهان برخوردار است و ظرفیت روابط مالزی-ایران وسیع و پر از فرصت است. 

او افزود: ما به تقویت سازوکارهای دوجانبه‌ و تعمیق و گسترش همکاری میان دو کشور امیدواریم.

انور همچنین گفت: ما نسبت به همکاری در مجامع بین‌المللی مانند سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد و ۸ کشور اسلامی در حال توسعه(دی‌۸)  متعهدیم. 

به گفته او، این تعهد راسخ اهداف مشترک دو کشور را ارتقا خواهد داد و موجب همکاری گسترده‌تر در میان کشورهای جنوب جهانی خواهد شد. 

نخست‌وزیر مالزی همچنین گفت که دولتش از امت اسلامی می‌خواهد متحد شوند و به نسل‌کشی ادامه‌دار فلسطینی‌ها در غزه پایان دهند. 

او همچنین گفت: ما باید اطمینان بیابیم که عدالت و انسانیت، به هر طریق، احیا خواهد شد. منتظر استقبال از دکتر پزشکیان در مالزی در اولین فرصت هستم.

اظهار امیدواری حاکم دوبی برای تقویت روابط با ایران در پی انتخاب پزشکیان

حاکم دوبی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت. 

محمد بن راشد آل مکتوم در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:  پیروزی رئیس جمهور منتخب، دکتر مسعود پزشکیان را در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می‌نماییم. امید است ۲ کشور، با تقویت هر چه بیشتر روابط ۲ جانبه به سود ملت و کشورهای خود، به گسترش صلح، ثبات و شکوفایی در منطقه یاری نمایند. 

پیش از این «محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان» رئیس امارات نیز با انتشار پیامی در پلتفرم «ایکس» در این باره نوشت: پیروزی «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور منتخب ایران در انتخابات را تبریک می‌گوییم.

آرزوی موفقیت حامد کرزای برای رئیس‌جمهور منتخب ایران

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران را تبریک گفت و برای مسعود پزشکیان به ‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران آرزوی توفیق و کامیابی کرد. 

حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در پیامی خاطر نشان کرد: برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری ایران را که با مشارکت سیاسی و حضور مردم در پای صندوق‌های رای همراه بود به ملت و دولت ایران تبریک می‌گویم. 

وی ادامه داد: من برای رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران جناب دکتر مسعود پزشکیان آرزوی کامیابی می‌کنم و توفیقات بیشتر برای ایشان را خواهانم. 

کرزای تصریح کرد: امیدوارم در زمان ریاست ایشان روابط دوستانه میان  2 کشور دوست و برادر بیش از پیش تحکیم شود.

مقامات اقلیم کردستان با تبریک به پزشکیان: مشتاقانه منتظر تعمیق همکاری با ایران هستیم

رئیس و نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در پیام تبریک به «مسعود پزشکیان» نسبت به تداوم همکاری‌های دوجانبه ابراز امیدواری کردند. 

«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به «مسعود پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهور ایران گفت: به آقای مسعود پزشکیان برگزیده شدنشان را به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم. ما مشتاقانه، منتظر توسعه روابط دوستانه دیرینه و تداوم همکاری مشترک با تهران هستیم. 

شبکه روداو با انتشار این مطلب گزارش داد: «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز گفت که «ایران همسایه‌ای مهم برای اقلیم کردستان و عراق است. ما مشتاقانه منتظر تعمیق همکاری مبتنی بر روابط همسایگی خوب و احترام ۲ جانبه هستیم 

آرزوی بهترین‌ها برای پزشکیان از سوی رئیس‌جمهور ارمنستان

رئیس‌جمهور ارمنستان با تبریک به «مسعود پزشکیان» برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، بر اهمیت تقویت و تعمیق پیوسته روابط دوستانه دیرنه با ایران برای ایروان تاکید کرد. 

«واهاگن خاچاتوریان» رئیس‌جمهور ارمنستان در پیامی به «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران تبریک گفت. 

در متن این پیام آمده است: اطمینان دادم که تجربه و دانش غنی جنابعالی در خدمت پیشرفت و شکوفایی بیشتر کشور خواهد بود. 

خاچاتوریان افزود: ارمنستان تقویت و تعمیق پیوسته روابط دوستانه دیرنه با ایران مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل را مهم می‌داند. من خوشحالم که حتی امروز نیز روابط ارمنستان و ایران به طور پویا در حال توسعه است. 

رئیس‌جمهور ارمنستان همچنین گفت: اطمینان دارم که در دوران تصدی جنابعالی، همکاری‌های جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع دو ملت برادر و برقراری صلح و ثبات در منطقه گسترش خواهد یافت. 

در بخش پایانی این پیام آمده است: برای جنابعالی بهترین‌ها و فعالیت‌های پربار در راه آن رسالت خطیر آرزومندم. 

آرزوی موفقیت اردوغان برای پزشکیان

رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی به «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران پیروزی او در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهور ایران را تبریک گفته و بیان کرد که در دوره او همکاری میان ایران و ترکیه بیش از پیش استحکام خواهد یافت. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پیام تبریکی به «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید منتخب جمهوری اسلامی ایران گفت: از طرف خود و ملت ترکیه، انتخاب جنابعالی به عنوان رئیس‌جمهور چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در نتیجه انتخاباتی که در کشورتان برگزار گردید را صمیمانه تبریک گفته و برای جنابعالب در این مسئولیت والا موفقیت آرزو می‌نماییم. 

اردوغان گفت: امیدوارم نتایج انتخابات برای ملت دوست و برادر ایران مایه خیر و برکت باشد. 

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت: صمیمانه بر این باورم که در دوره ریاست‌جمهوری جنابعالی، همکاری بین کشورهایمان بیش از پیش استحکام خواهد یافت. در این راستا، مایلم ابراز نمایم که تشریک مساعی با جنابعالی موجب خرسندی اینجانب خواهد بود. 

او در پایان بیان کرد: بدینوسیله، آرزوهای خود را برای تندرستی و سعادت جنابعالب و بهروزی و رفاه ملت دوست و برادر ایران ابراز می‌نمایم.

تبریک رئیس‌جمهور مالدیو به پزشکیان

رئیس‌جمهور مالدیو در پیام تبریک به رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، نسبت به همکاری در جهت تقویت روابط میان ۲ کشور ابراز امیدواری کرد. 

«محمد مویزو» رئیس‌جمهور مالدیو در پیامی برگزیده شدن «مسعود پزشکیان» به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران را به او تبریک گفت. 

دفتر ریاست‌جمهوری مالدیو در بیانیه‌ای که در وبگاه آن منتشر شده، آورده است: رئیس‌جمهور مویزو در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به همکای با یکدیگر برای تقویت روابط میان مالدیو و ایران ابراز امیدواری کرد. 

مویزو همچنین بهترین آرزوها را برای موفقیت پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران در ایجاد صلح و شکوفایی در ایران و در منطقه ابراز داشت.

پیام تبریک رئیس‌جمهور الجزایر به مسعود پزشکیان

رئیس‌جمهور الجزایر پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفت. 

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و بر عزم و اراده کشورش برای تقویت روابط و همکاری با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. 

به گزارش المیادی، عبدالمجید تبون در پیام تبریک خود به پزشکیان از سطح روابط و همکاری‌های برادرانه دو کشور ابراز خرسندی کرد. 

وی همچنین بر عزم خود برای تقویت و توسعه روابط دو کشور به گونه ای که در خدمت منافع دو ملت برادر باشد، تأکید کرد.

تبریک انصارالله به پزشکیان

مسئولان جنبش انصارالله یمن پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را به او تبریک گفتند. 

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن در پیامی به پزشکیان، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. 

وی افزود: انتخابات موفقیت آمیز ریاست جمهوری ایران را به مردم و رهبری معظم انقلاب و به رئیس جمهور منتخب به خاطر پیروزی و جلب اعتماد مردمش تبریک می گوییم. 

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن پیروزی پزشکیان را تبریک گفت و تصریح کرد: کسب اعتماد مردم ایران را به مسعود پزشکیان تبریک می گوییم و برای او در ماموریت بزرگش برای پیشبرد ایران و حفظ امنیت و ثبات آن آرزوی موفقیت می‌کنیم. 

المشاط ادامه داد: «ما بر تمایل خود برای تقویت روابط بین یمن و ایران به گونه‌ای که در خدمت منافع دو کشور و به نفع دو ملت در زمینه‌های مختلف باشد، تأکید می‌کنیم

پیام تبریک رییس‌جمهور کره جنوبی به پزشکیان

رییس‌جمهور کره جنوبی در پیامی به مسعود پزشکیان پیروزی وی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت. 

در پیام «یون سوک یول» رییس جمهور کره جنوبی خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران آمده است : 

«جناب رئیس جمهور منتخب، مایلم مراتب تبریک خود را به سبب انتخاب جنابعالی به عنوان رئیس جمهور منتخب، طی انتخاباتی که در ۱۵ تیر ماه انجام شد، به شما عرض نمایم. امیدوارم با راهبری جنابعالی، دولت جدید ، ایران را به سمت صلح و توفیق سوق دهد و همچنین روابط دوستانه با جمهوری کره نیز بیش از پیش تقویت گردد. 

با آرزوی سلامتی برای جنابعالی و همچنین شادی و موفقیت بی پایان برای جمهوری  اسلامی ایران و مردمانش

رهبر ملی مردم ترکمنستان به پزشکیان تبریک گفت

«قربانقلی بردی محمدوف» رهبر ملی مردم ترکمن و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان در پیامی به مسعود پزشکیان انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفته و نسبت به توسعه بیش از پیش روابط دو کشور اظهار اطمینان کرد. 

در پیام آقای بردی محمدوف آمده است: «عالیجناب؛ انتخاب شما را به سمت رئیس جمهوری اسلامی ایران از صمیم قلب تبریک می‌گویم. ما برای روابط دوستانه میان ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران ارزش والایی قائل بوده و اطمینان داریم که این روابط در آینده در راستای منافع ملت دو کشور بیش از پیش توسعه خواهد یافت. فرصت را مغتنم شمرده، برای شما سلامتی و سعادت و موفقیت در ابتکارات جدید آرزو می‌نمایم».

پیام تبریک رییس شورای عالی سیاسی یمن به پزشکیان

«مهدی المشاط»رییس شورای عالی سیاسی یمن در پیامی انتخاب «مسعود پزشکیان» به عنوان رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

در پیام تبریک رییس شورای عالی سیاسی یمن خطاب به مسعود پزشکیان آمده است: «موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری را که در فضایی امن و سالم برگزار شد به مردم و رهبری جمهوری اسلامی ایران تبریک می گویم. 

کسب اعتماد مردم عزیز ایران را به مسعود پزشکیان تبریک می گویم. از خداوند متعال توفیق ایشان در رسالت بزرگ خود در پیشبرد ایران و حفظ امنیت و ثبات این کشور را خواستارم بر تمایل به تقویت روابط یمن و جمهوری اسلامی ایران به نحوی که منافع دو کشور را تامین کند، تاکید می کنم

پیام تبریک رییس جمهور کوبا به پزشکیان

رئیس جمهور کوبا در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت. 

«دیاز کانل» رئیس جمهورکوبا در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: « انتخاب دکتر پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور ایران تبریک می گوییم. 

ما اطمینان داریم که تحت رهبری وی مردم ایران به ساخت ملتی با صلح و رفاه ادامه خواهند داد. 

ما بر اراده مان برای تقویت روابط، دوستی و همکاری بین دو کشور تاکید می کنیم

سیدحسن نصرالله به پزشکیان تبریک گفت

دبیرکل حزب الله لبنان در پیامی به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران، پیروزی او در انتخابات را تبریک گفت. 

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در پیام تبریک خود به پزشکیان عنوان کرد: از خداوند متعال می‌خواهم به شما کمک کند تا خواسته‌های مردم را محقق کنید و با جنابعالی راه را تا پیروزی نهایی ادامه خواهیم داد. 

نصرالله افزود: ما در حزب‌الله و جنبش‌های مقاومت، ایران را پشتوانه‌ای قوی و همیشگی برای مقاومت و مستضعفان می‌دانیم.

دبیرکل حزب الله در ادامه پیام خاطرنشان کرد: این نگاه به ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس) و ادامه راه به رهبری امام خامنه‌ای (دام ظله) و همه دولت‌های جمهوری اسلامی وجود داشته ‌است. 

وی تصریح کرد: از خداوند متعال قدرت، صحت، عافیت و سلامت را برای شما مسئلت دارم و امیدوارم با دستان شما آنچه باعث شادی مؤمنین و مستضعفین است محقق شود.

آرزوی موفقیت وزیر خارجه ایتالیا برای پزشکیان

معاون وزیر امورخارجه ایتالیا انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران را به ملت ایران تبریک گفت و برای مسعود پزشکیان در انجام وظایفش آرزوی موفقیت و کامیابی کرد. 

ادموند چیریلی، معاون وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا پس از پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای گفت: من صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به مردم و دولت ایران به مناسبت انتخاب رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌کنم به این امید که بتوانیم در راستای دستیابی به صلح و ثبات، به‌ویژه در خلیج عدن و به‌طور کلی در خاورمیانه تلاش کنیم. 

وی ادامه داد: همچنین امیدوارم در دوران ریاست جمهوری جدید، روابط دیپلماتیک تقویت شود، به این امید که رابطه دوستی سنتی و قدیمی بین ملت‌های بزرگ ما بتواند به دولت‌های ایتالیا و ایران کمک کند تا برای چالش‌های جهانی که در سال‌های آینده در انتظار ماست، بهتر و با هم همکاری کنند. 

این دیپلمات ارشد ایتالیا همچنین تصریح کرد: از صمیم قلب برای رئیس جمهور جدید در انجام وظایف عالی که از سوی مردم ایران به وی سپرده شده است، آرزوی موفقیت دارم.

اتحادیه اروپا: آماده تعامل با دولت جدید ایران هستیم 

یک سخنگوی سرویس خارجی اتحادیه اروپا به رئیس‌جمهور منتخب ایران تبریک گفت

«نبیلا ماسرالی» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را مورد توجه قرار می‌دهیم و به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب تبریک می‌گوییم.  

این مقام اتحادیه اروپا همچنین گفته است: ما آماده تعامل با دولت جدید ایران در راستای سیاست تعامل حیاتی اتحادیه اروپا هستیم.

طالبان پیروزی پزشکیان را تبریک گفت

عبدالقادر بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان نتایج انتخابات را به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان شنبه شب در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با تبریک دولت جدید به مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید روابط میان دو کشور همسایه و مسلمان در زمینه‌های گوناگون بیشتر تقویت و گسترش یابد.
پیش تر نیز حنفی وردک معاون دفتر سیاسی طالبان، حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پیام‌هایی جداگانه پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته بودند.
حنفی وردک معاون دفتر سیاسی طالبان روز شنبه در دوحه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته بود.
وی افزود: امیدواریم دولت جدید ایران علاوه بر مدیریت بهتر امور داخلی خود، اقدامات مؤثر و مفیدی را برای توسعه و بهبود هر چه بیشتر روابط دوجانبه سیاسی، اقتصادی و تجاری میان افغانستان و ایران انجام دهد.
همچنین کرزی نیز در پیامی در حساب فیس بوک خود، نوشت که برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری ایران را که با مشارکت سیاسی و حضور مردم در پای صندوق‌های رای همراه بود، به ملت و دولت ایران تبریک می‌گویم و برای مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت و کامیابی دارم.
وی همچنین برای «تحکیم بیش از پیش روابط دوستانه میان دو کشور با هم برادر»، ابراز امیدواری کرد.
عبدالله هم در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: افغانستان و ایران دو کشور برادر و دوست با مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی هستند و در مراحل مختلف تاریخ در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون میزبان میلیون‌ها هموطن ما است و به کمک‌های بشردوستانه‌ خود به مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز و به عنوان رئیس جمهور منتخب، برگزیده شد.

نظر شما