شناسهٔ خبر: 67548328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

الجزیره تحولات مرتبط با انتخابات ایران را به‌طور گسترده پوشش داد

موج تبریکات بین‌المللی به پزشکیان

دنیای‌اقتصاد : رهبران جهان پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.به گزارش الجزیره مسعود پزشکیان، رقیب خود سعید جلیلی را در دور دوم شکست داد. پزشکیان که قول داده است ایران را به روی جهان باز کند، قاطعانه نهمین رئیس‌جمهور منتخب کشورش شد.پزشکیان روز شنبه به «مسیر دشوار پیش رو» اذعان کرد، اما دست به سوی همه ایرانیان دراز کرد.

صاحب‌خبر -

روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به پزشکیان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این امر به روابط روسیه و ایران کمک کند.پوتین گفت: امیدوارم دوران تصدی شما به عنوان رئیس‌جمهور به تقویت همکاری سازنده دوجانبه بین مردم ما کمک کند.پوتین پیش از انتخابات در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان با محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ایران دیدار کرد. به گفته وزارت امور خارجه روسیه، مسکو و تهران در حال مذاکره برای توافق‌نامه همکاری جامع دوجانبه هستند.

عربستان سعودی

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد ملک سلمان و ولیعهد سعودی به پزشکیان تبریک گفتند. محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور گفت: من بر تمایل خود به توسعه و تعمیق روابط بین کشورها و مردممان و خدمت به منافع متقابل تاکید می‌کنم. در مارس ۲۰۲۳، ایران و عربستان سعودی پس از سال‌ها تنش در توافقی با میانجی‌گری چین توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. از آن زمان ایران و عربستان به منظور تقویت روابط، تماس‌های منظم خود را افزایش داده‌اند.

آذربایجان

رئیس‌جمهور الهام علی‌اف از موفقیت پزشکیان در انتخابات استقبال کرد و گفت آذربایجان اهمیت زیادی برای روابط با ایران قائل است. علی‌اف پس از دعوت از پزشکیان برای سفر به باکو گفت: اطمینان دارم که با تلاش‌های مشترک، تقویت بیشتر روابط دوستانه سنتی و گسترش همکاری‌های متقابل سودمند بین جمهوری آذربایجان و ایران را در راستای منافع ملت‌ها و کشورهایمان تضمین خواهیم کرد.

ونزوئلا

ایوان گیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا به پزشکیان تبریک گفت. در بیانیه گیل آمده است: ونزوئلا معتقد است تصمیم مردم ایران به سعادت این ملت و همچنین تثبیت آن به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان چندقطبی نوپا کمک خواهد کرد. پزشکیان با هدف گسترش روابط و ادامه شکست «ادعاهای سلطه جویانه که چندجانبه‌گرایی و صلح جهانی را تهدید می‌کند» از «حمایت مطلق» نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و دولت وی برخوردار خواهد شد. ایران و ونزوئلا متحدان نزدیکی هستند و در سال ۲۰۲۲ در جریان سفر مادورو به تهران یک برنامه همکاری استراتژیک ۲۰ ساله را امضا کردند.

چین

رئیس‌جمهور شی جین پینگ در پیام خود به پزشکیان گفت: برای توسعه روابط چین و ایران اهمیت زیادی قائل هستم و مایلم با رئیس‌جمهور همکاری کنم تا مشارکت راهبردی همه‌جانبه چین و ایران را به سمت پیشرفت عمیق‌تر هدایت کنم. به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، شی گفت:« دو کشور سابقه طولانی در تبادلات دوستانه دارند و روابط دوجانبه توسعه سالم و پایدار را برای بیش از نیم قرن حفظ کرده‌اند.» وی افزود: چین و ایران در مواجهه با شرایط پیچیده منطقه‌‌ای و بین‌المللی، همواره از یکدیگر حمایت کرده، با یکدیگر همکاری کرده و به تحکیم اعتماد متقابل استراتژیک ادامه داده‌‌اند.

هند

نخست‌وزیر نارندرا مودی هم گفت که مشتاق همکاری نزدیک با پزشکیان برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه گرم و طولانی‌مدت به نفع مردم و منطقه است. مودی افزود که مشتاق همکاری نزدیک با پزشکیان برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه گرم و طولانی‌مدت به نفع مردم و منطقه است. وی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: ما بر تمایل خود برای تقویت روابط بین عراق و ایران به نحوی که در خدمت منافع دو کشور و ملت همسایه باشد، تاکید می‌کنیم.

امارات

«محمد بن زاید آل نهیان» رئیس دولت امارات در پیامی به مسعود پزشکیان گفت: پیروزی «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران در انتخابات را تبریک می‌‌گوییم. من برای پزشکیان آرزوی موفقیت در خدمت به کشور خود و دستیابی به آرزوهای ملت آن را دارم و مشتاقانه منتظر همکاری با وی در راستای منافع کشور و ملت‌‌های ایران و امارات هستم.

پاکستان

نخست‌وزیر شهباز شریف گفت که مشتاق همکاری نزدیک با پزشکیان و ترویج صلح و ثبات در منطقه است. پاکستان و ایران به عنوان کشورهای همسایه از روابط نزدیک و تاریخی برخوردارند. ما باید آینده روشنی را برای دو ملت خود از طریق همکاری متقابل سودمند تضمین کنیم.

کویت

امیر شیخ مشعل الاحمد الصباح در پیام تبریک خود برای پزشکیان طول عمر و سلامتی و «بهروزی و پیشرفت بیشتر برای جمهوری اسلامی» آرزو کرد.

سوریه

رئیس‌‌جمهور بشار اسد گفت که ایران یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که می‌‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که روابط با آن در اوج است. این رابطه مبتنی بر ریشه‌‌هایی است که طی دهه‌‌ها احترام متقابل، درک مشترک و اصول محکمی که سوریه و ایران همواره به آن پایبند بوده‌‌اند، ایجاد شده است. ما با شما همکاری خواهیم کرد تا روابط راهبردی سوریه و ایران را تقویت کنیم و افق‌‌های امیدوارکننده جدیدی را برای همکاری‌‌های دوجانبه بگشاییم زیرا مقاومت همچنان رویکرد مشترکی است که ما برای حفظ غرور کشورهایمان و دفاع از منافع مردم آن را دنبال می‌‌کنیم.

قطر

امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در پیامی به پزشکیان تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت و توسعه و شکوفایی بیشتر روابط مشترک کرد.

بلاروس

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور، پیروزی پزشکیان را «پیروزی بی‌قید و شرط مردم ایران» خواند. خبرگزاری بلتا به نقل از لوکاشنکو نوشت: نتایج رای‌گیری تایید‌کننده اقتدار بالای سیاسی شماست و حاکی از حمایت عمومی از مسیر رهبری کشور در دفاع از منافع ملی ایران، ایجاد چشم‌انداز برای شهروندان و همکاری با کشورهای منطقه شماست.

بحرین

پادشاه و ولیعهد بحرین در پیام‌های جداگانه پیروزی رئیس‌جمهور منتخب ایران در انتخابات ریاست جمهوری را به مسعود پزشکیان تبریک گفتند.

ترکیه

‌رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی به ‌مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران پیروزی او در چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت و اعلام کرد که در دوره او همکاری میان ایران و ترکیه بیش از پیش استحکام خواهد یافت.

 

نظر شما