شناسهٔ خبر: 67533920 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

درستی خبر داد؛

قرارداد ۱۰۵ به اضافه ۸ واگن ملی در مراحل پایانی نهایی شدن/ عملیات اجرایی خط۱۱ مترو تا قبل از نیمه دوم سال آغاز می‌شود

مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه در سنوات اخیر به‌رغم احداث ایستگاه‌های جدید خیلی اتفاق خاصی در حوزه افزایش تعداد مسافر در خطوط نیفتاده است، گفت: به عبارتی متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد و با خطوط فعلی نباید انتظار بیش از این داشت. البته که ایستگاه‌های جدید شاید یک تعادلی ایجاد کرده باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار شهر؛ سمینار تخصصی بررسی ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه مترو تهران امروز -شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳- با حضور جمعی از مشاوران خطوط جدید برگزار شد.

مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در این سمینار اظهار کرد: امروز بابت تکمیل شبکه مترو تهران دور هم جمع شدیم تا چرایی و چگونگی آن را بررسی کنیم. باید اول به سراغ شرایط موجود برویم. امروز کمتر از ۱۰ درصد حمل و نقل تهران برعهده مترو است که به نظر خیلی فاصله با تکلیف ۷۰ درصدی حمل و نقل عمومی در پایتخت داریم که برای رسیدن به این سهم و ارتقای جایگاه مترو باید کارهای زیادی انجام داد.

وی ادامه داد: مردم ما در حال حاضر از ۷ خطی که در اختیارشان قرار دادیم، به علت نبود ناوگان مناسب آن طور که باید نمی توانند استفاده کنند.

درستی با بیان اینکه در سنوات گذشته کارهای زیادی در مورد ارتقا وضعیت ناوگان مترو انجام شده اما شاید مهم‌ترین کار در چند سال گذشته دو قرارداد مهم شهرداری تهران است، خاطرنشان کرد: یکی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن است که از لحاظ اجرایی در جایی قرار دارد که می توان به آن امیدوار بود. قرارداد دیگری که وجود دارد قرارداد ۱۰۵ به اضافه ۸ واگن ملی است که به نظر می آید روزهای پایانی این قرارداد برای نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تاکید کرد: اگر از این مسئله عبور کنیم و نگاهی به دو سال گذشته مترو کنیم می بینیم که علی رغم احداث ایستگاه های جدید خیلی اتفاق خاصی در حوزه افزایش تعداد مسافر در خطوط نیفتاد. به عبارتی متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد و با خطوط فعلی نباید انتظار بیش از این داشت. البته که ایستگاه های جدید شاید یک تعادلی ایجاد کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه شبکه متروی تهران با این ۷ خط ناقص است، گفت: یکی از مهم ترین اتفاقات سنوات گذشته تکمیل خطوط متروی تهران با خطوط ۱۱گانه است که بیش از ۳ سال از مطالعات آن می گذرد. حدود ۱۷۰ کیلومتر و بیش از ۱۳۰ ایستگاه مختص خطوط جدید خواهد بود و اگر بتوانیم طی ۷ سال آینده این خطوط را به نقطه خوبی برسانیم مترو می تواند سهم معقول تری را از جا به جایی مردم پایتخت به خود اختصاص بدهد. البته اگر سایر مدهای حمل و نقل همپای مترو حرکت نکنند این ارتقا چندان قابل اتکا نیست. امیدواریم در سنوات عادی در کنار برنامه ریزی برای ارتقای مترو در سایر مدهای حمل و نقل هم شاهد اتفاقات خوب موازی باشیم تا شرایط حمل و نقل عمومی در تهران ارتقا مناسبی را به خود ببیند.
به گزارش شهر پرویز ظهراب زاده، معاون فنی مهندسی شرکت متروی تهران نیز در این سمینار به بیان ضرورت احداث خطوط جدید ۴گانه پرداخت و گفت: خط ۸ حدود ۴۲ کیلومتر، خط ۹ حدود ۵۰ کیلومتر، خط ۱۰ حدود ۵۰ کیلومتر و خط ۱۱ حدود ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی خواهد داشت. البته بعضی از این اعداد بر اساس شرایط مطالعاتی تغییر می‌کنند.
به گزارش خبرنگار شهر؛ درستی در جمع خبرنگاران هم گفت: در حال حاضر ۷ خط فعال مترو در پایتخت داریم که کمتر از ۱۰ درصد در حمل و نقل مردم تهران به عهده دارد. اگر می خواهیم به نقطه مطلوب متروی تهران برسیم باید به ارتقای کیفی ۷ خط فعلی بپردازیم ولی عمده مشکل این ۷ خط کمبود ناوگان است که در چند سال اخیر طی همکاری دولت و شهرداری گام های جدی در این راستا برداشته شد و تا سال آینده اتفاقات خوبی خواهد افتاد. 
وی با بیان اینکه شبکه متروی تهران نیاز به بازنگری داشته و برای تکمیل آن ۴ خط جدید پیشنهاد شده است، اظهار کرد: امیدواریم عملیات اجرایی خط ۱۱ را تا قبل شهریور ماه سال جاری آغاز کنیم. مهم‌ترین چالش پیش روی ما تامین منابع مالی است و تمام تلاش ما استفاده از تمام ظرفیت شهرداری است. اگر بخواهیم به تکمیل این ۴ خط فکر کنیم زمان زیادی خواهد بود اما با فاز بندی تلاش ما این است که این ۴ خط را فاز به فاز تحویل بدهیم و از ورود آن به خطوط استفاده کنیم و از ایستگاها های تلاقی با خطوط سابق شروع کنیم. این بستگی به مدل مالی ما دارد.
درستی با بیان اینکه در بهمن ماه سال گذشته مطالعات ساخت خط یک و دو تراموا تصویب شد، اظهار کرد: باید مطالعات امکان سنجی آن را بررسی کنیم. خط یک تراموا از آزادی تا پایانه شرق و خط دو از جنت آباد تا مصلی کشیده خواهد شد. 
مدیرعامل شرکت مترو خاطرنشان کرد: شورای عالی ترافیک متولی تصویب یا رد خطوط جدید است و این توسط شورای عالی ترافیک تصویب شده و در آینده حتما برای بودجه آن نیاز به تصویب شورای شهر است. فکر می‌کنم تا پایان نیمه اول سال مطالعات تراموا را با سازمان حمل و نقل به جای معقولی می رسانیم. ۱۲ تا ۱۴ ماه از لحظه شروع برای راه اندازی اولیه تراموا زمان لازم داریم.
وی درباره همکاری دولت و شهرداری ادامه داد: در سنوات گذشته قسمت عمده ناوگان را شهرداری بدون بودجه خریداری کرده است. در پروژه های مشارکتی حتما مناسبات شهرداری و دولت در آن تاثیر گذار است. پیش پرداخت ۶۳۰ واگن پرداخت شده و در حال ساخت است و فکر نمی کنم دولت بخواهد شرایط موجود را بهم بزند؛ شاید در مورد مابقی تعهدات ۲ هزارتایی بخواهند تصمیم دیگری بگیرند. 
درستی ادامه داد: پایان امسال اولین قطار از چینی ها تحویل گرفته خواهد شد و شاید به صورت ملموس از یک سال آینده شاهد تاثیر این واگن ها باشیم. 
وی درباره خط ۱۱ مترو هم گفت: عملیات اجرایی خط ۱۱ مترو را تا قبل از پایان نیمه اول سال می توانیم آغاز کنیم. طی صحبتی که با طرفین چینی داشتیم ظاهرا یک رام قطار رو به تکمیل و اتمام است. حفاری خط ۱۰ نیز در حال انجام است و حدود ۴۰۰ متر حفاری صورت گرفته است. 
مدیرعامل شرکت مترو گفت: تجربه شخصی من این است که اگر یک سال زمان داشته باشیم و بتوانیم ماهانه ۴۰۰ متر حفاری کنیم در یک سال می شود ۵ کیلومتر حفاری کرد و دو ایستگاه آماده تحویل داشت. تلاش ما این است که عقب نباشیم ولی این بستگی به مدل مالی ما دارد. 

انتهای پیام/

نظر شما