شناسهٔ خبر: 67534823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سرانجام راه اندازی تراموا در پایتخت

ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه مترو تهران در یک نشست تخصصی بررسی شد و مدیر عامل شرکت مترو تهران اعلام کرد: خط ۱۱ مترو تهران تا قبل نیمه اول امسال تعیین تکلیف می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه مترو تهران امروز برگزار شد.

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره آخرین وضعیت تراموا در جمع خبرنگاران گفت: راه اندازی خط یک و دو تراموا تصویب شورای عالی ترافیک شده و مطالعات سنجی تکمیلی توسط معاونت حمل و نقل خواهد بود.

وی افزود: شورای عالی ترافیک متولی تصویب و رد ایجاد خطوط جدید است که بهمن سال گذشته راه اندازی خط تراموا تصویب ولی بودجه مورد نیاز توسط شورای شهر صورت می‌گیرد.

درستی گفت: تا پایان نیمه اول امسال مطالعات توسط حمل و نقل به نقطه معقول می‌رسد و ۱۲ تا ۱۴ ماه راه اندازی آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره اینکه با توجه به تغییر دولت سرانجام خطوط جدید و تراموا چه خواهد شد؟ شهرداری در سنوات گذشته با و بدون مشارکت دولت واگن خریداری کرده و در آینده هم مناصبات می‌تواند تأثیر گذارد اکنون برای واگن‌ها پیش پرداخت انجام و در حال ساخت است و دولت جدید هم فکر نمی‌کنم شرایط فعلی را تغییر دهد.

وی گفت: تا پایان امسال اولین قطار حاصل از قراداد چینی را می‌دهند و از یک ساعت آینده واگن ملموس وارد می‌شود.

درستی همچنین بیان داشت: خط ۱۱ مترو تهران تا قبل نیمه اول سال تعیین تکلیف می‌شود.

وی بیان داشت: تا پایان مدیریت شهری کنونی متوسط ۴۵۰ متر حفاری مترو و بالای ۵ کیلومتر حفاری صورت می‌گیرد و با برنامه ریزی می‌توان دو تا ۳ ایستگاه را آماده بهره برداری کنیم.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه نیز در این سمینار اظهار کرد: امروز بابت تکمیل شبکه مترو تهران دور هم جمع شدیم تا چرایی و چگونگی آن را بررسی کنیم. باید اول به سراغ شرایط موجود برویم. امروز کمتر از ۱۰ درصد حمل و نقل تهران برعهده مترو است که به نظر خیلی فاصله با تکلیف ۷۰ درصدی حمل و نقل عمومی در پایتخت داریم که برای رسیدن به این سهم و ارتقای جایگاه مترو باید کارهای زیادی انجام داد.

وی ادامه داد: مردم ما در حال حاضر از ۷ خطی که در اختیارشان قرار دادیم، به علت نبود ناوگان مناسب آن طور که باید نمی‌توانند استفاده کنند.

درستی با بیان اینکه در سنوات گذشته کارهای زیادی در مورد ارتقا وضعیت ناوگان مترو انجام شده اما شاید مهم‌ترین کار در چند سال گذشته دو قرارداد مهم شهرداری تهران است، خاطرنشان کرد: یکی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن است که از لحاظ اجرایی در جایی قرار دارد که می‌توان به آن امیدوار بود. قرارداد دیگری که وجود دارد قرارداد ۱۰۵ به اضافه ۸ واگن ملی است که به نظر می‌آید روزهای پایانی این قرارداد برای نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تاکید کرد: اگر از این مسئله عبور کنیم و نگاهی به دو سال گذشته مترو کنیم می‌بینیم که علی رغم احداث ایستگاه‌های جدید خیلی اتفاق خاصی در حوزه افزایش تعداد مسافر در خطوط نیفتاد. به عبارتی متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد و با خطوط فعلی نباید انتظار بیش از این داشت. البته که ایستگاه‌های جدید شاید یک تعادلی ایجاد کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه شبکه متروی تهران با این ۷ خط ناقص است، گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات سنوات گذشته تکمیل خطوط متروی تهران با خطوط ۱۱ گانه است که بیش از ۳ سال از مطالعات آن می‌گذرد.

درستی بیان داشت: حدود ۱۷۰ کیلومتر و بیش از ۱۳۰ ایستگاه مختص خطوط جدید خواهد بود و اگر بتوانیم طی ۷ سال آینده این خطوط را به نقطه خوبی برسانیم مترو می‌تواند سهم معقول تری را از جا به جایی مردم پایتخت به خود اختصاص بدهد. البته اگر سایر مدهای حمل و نقل همپای مترو حرکت نکنند این ارتقا چندان قابل اتکا نیست. امیدواریم در سنوات عادی در کنار برنامه ریزی برای ارتقای مترو در سایر مدهای حمل و نقل هم شاهد اتفاقات خوب موازی باشیم تا شرایط حمل و نقل عمومی در تهران ارتقا مناسبی را به خود ببیند.

نظر شما