شناسهٔ خبر: 67531971 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

خزه می‌تواند در مریخ رشد کند

ایتنا - دانشمندان کشف کرده‌اند نوعی خزه صحرایی که در جنوبگان یافت می‌شود و می‌تواند در شرایط سخت مریخ زنده بماند، آن [خزه] را به یک گزینه امیدوارکننده برای مسکونی‌سازی این سیاره تبدیل می‌کند.

صاحب‌خبر -
این خزه، سینتریکیا کنانرویس، پیش‌تر به این شناخته شده بود که می‌تواند در شرایط خشکسالی مقاومت کند، اما آزمایش‌های محققان آکادمی علوم چین نشان داد که این خزه می‌تواند دمای کمتر از ۱۹۶- سانتی‌گراد و سطوح پرتوهای گامای مشابه سطح مریخ را هم تحمل کند. 

محققان نوشتند: «بررسی ما نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیری محیطی سینتریکیا کنانرویس نسبت به برخی میکروارگانیسم‌های بسیار مقاوم در برابر تنش و خوکچه‌های خزه‌ای، برتر است.»

«سینتریکیا کنانرویس یک گیاه پیشگام امیدوارکننده برای مسکونی‌سازی محیط‌های فرازمینی است که ساخت زیست‌گاه‌های انسانی فراتر از زمین و از نظر زیستی پایدار را بنیان می‌گذارد.»

در حال حاضر، تلاش‌ها برای ایجاد یک سکونت‌گاه انسانی دائمی در مریخ در جریان است و ایلان ماسک اسپیس‌‌اکس را در سال ۲۰۰۲ با هدف مشخص فرستادن انسان به سیاره سرخ تاسیس کرد.

این میلیاردر امیدوار است تا پیش از سال ۲۰۵۰ یک سکونت‌گاه خود‌پایدار ایجاد کند؛ هرچند بررسی‌های اخیر حتی در ممکن بودن چنین تلاشی نیز تردید ایجاد کرده‌اند.

 


دانشمندان در ماه‌های گذشته دریافتند که سفرهای فضایی طولانی‌مدت می‌توانند بر ساختار کلیه‌ فضانوردان تاثیر شدیدی بگذارد.

بنا بر اعلام ناسا، با توجه به اینکه سفر یک‌طرفه به مریخ حدود ۹ ماه طول می‌کشد، فضانوردان ممکن است مجبور شوند هنگام سفر به این سیاره از دستگاه‌های دیالیز استفاده کنند.

وقتی به آنجا برویم، مسائل دیگری مانند افزایش پرتوهای فضایی، کاهش گرانش و کمبود نسبی غذا و آب، همگی می‌توانند سکونت در مریخ را به یک چالش بزرگ تبدیل کنند. قابلیت رشد گیاهان می‌تواند دست‌کم بر یکی از این موانع غلبه کند.

محققان نوشتند: «اگرچه هنوز تا رفتن و ایجاد زیستگاه‌های خودکفا در سیارات دیگر راه درازی در پیش است، ما ظرفیت بزرگ سینتریکیا کنانرویس را به عنوان یک گیاه پیشگام برای رشد در مریخ نشان دادیم.»

«ما با نگاهی به آینده، انتظار داریم که این خزه آینده‌دار را بتوان به مریخ یا ماه برد تا امکان کشت و رشد گیاهان در فضای بیرونی بیشتر آزمایش شود.»

این تحقیق در تاریخ ۳۰ ژوئن با عنوان «خزه صحرایی بسیار مقاوم سینتریکیا کنانرویس؛ یک گیاه پیشگام امیدوارکننده برای مسکونی‌سازی محیط‌های فرازمینی است» در مجله «اینوویشن» (The Innovation) منتشر شد.

نظر شما