شناسهٔ خبر: 67503009 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی را بشناسید

رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس منتقل می‌شود، گفت: خطر گزش پشه آئدس در کمین همه مردم است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

یعقوب اندامی با بیان اینکه بیماری تب دنگی ناشی از نیش پشه آئدس است، اظهار داشت: نوع ماده این پشه عامل انتقال این بیماری به انسان است.

وی با اشاره به اینکه مالاریا در شب نیش می‌زند، تصریح کرد:، اما این نوع پشه در روز نیش می‌زد و به همین خاطر ممکن است افراد زیادی را درگیر کند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این که پشه آئدس بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشور‌های عربی را درگیر کرده، گفت: در کشور ما هم مواردی شناسایی شده، اما طغیان نداریم.

اندامی با بیان اینکه نقاط جنوبی و شمالی کشور بیشتر مستعد وجود این پشه است، بیان کرد: از آنجا که پشه آئدس در جای گرم و مرطوب زندگی و تخم‌ریزی می‌کند، در مناطقی مانند گرگان، مازندران، هرمزگان و بوشهر خطر انتقال بیشتر است.

علاقه پشه آئدس به لاستیک

وی با اشاره به اینکه پشه آئدس به بوی لاستیک علاقه داشته و در آنجا زندگی می‌کند، عنوان کرد: آب‌های راکد و تمیز از دیگر مکان‌های مورد علاقه این پشه است که شرایط رشد و تکثیرش را فراهم می‌کند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: آب‌های راکد زیر گلدان و آب راکد موجود در صفحه زیرین کولر‌های آبی از مکان‌های خطرناکی است که پشه آئدس در آن زندگی می‌کند.

روش‌های پیشگیرانه برای مقابله با بیماری تب دنگی

اندامی با بیان اینکه ممکن است پشه آئدس ممکن است از طریق سبد میوه و سبزیجات یا هر چیز دیگری وارد استان و محل زندگی ما شود، گفت: برای مقابله با این بیماری باید روش‌های پیشگیرانه را در نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از ۶ سال پیش شناسایی شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال شاهد افزایش این بیماری در کل دنیا و کشور هستیم، بنابراین آموزش‌های لازم را جهت حساس‌سازی در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره علائم تب دنگی، گفت: تب ناگهانی، درد شدید استخوان، درد عضلانی، درد در ناحیه چشم‌ها و ظهور بثورات جلدی از مهمترین نشانه‌های این بیماری است.

اندامی افزود: در صورتی که بیماری شدید باشد ممکن است منجر به بروز خونریزی‌های خود به خودی در ارگان‌های مختلف بدن شود.

وی با بیان اینکه در زمان ابتلا به این ویروس باید مایعات مصرف و استراحت شود، گفت: این بیماری معمولا تا زمان بهبود ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. زمان گزش پشه تا بروز علائم هم ۲ تا ۷ روز است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه درمان تب دنگی بیشتر به صورت علامت درمانی است، تصریح کرد: در صورت ابتلا باید هر چه سریع‌تر به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه شود.

اندامی با بیان اینکه پشه آئدس از نظر ظاهری طول یک سانتی متری دارد و حالت رنگارنگ است، گفت: نسبت به پشه‌های دیگر بزرگتر است و به آن ببر آسیایی می‌گویند.

وی درباره راه‌های پیشگیری از نیش این پشه خطرناک، بیان کرد: در خانه و محل زندگی حتی‌الامکان از زیر گلدانی استفاده نشود، چرا که این محل بهترین جا برای زندگی و تخم‌ریزی این نوع پشه است، از لاستیک و ماده‌های پلاستیکی دوری کنند و آب زیر کولر‌ها را جمع‌آوری کنند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مردم هنگام مسافرت مراقب گزش پشه‌ها باشند، گفت: لباس‌های آستین بلند بپوشند، از کرم‌های دافع حشرات استفاده شود و اگر دچار علائمی نظیر تب ناگهانی شدند هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

منبع: صدآنلاین 

نظر شما