شناسهٔ خبر: 67504961 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

پویش مرهم زائر ۳ جمعیت هلال‌احمر کلید خورد

داروهای مازاد مردم از خانه‌ها راهی کربلا می‌شود

صاحب‌خبر -

فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمری‌ها در گردهمایی بزرگ اربعین، هر سال درخشان‌تر از سال گذشته می‌شود، از امدادرسانی به زائران حادثه‌دیده و نیازمند کمک گرفته تا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی. هرچه گذشت و کارنامه هلال‌احمر در این بخش موفق‌تر شد، حالا سه سالی است که در کنار تمام این فعالیت‌ها، این جمعیت با راه‌اندازی پویش مرهم زائر از تمام ظرفیت‌های مردمی برای کمک ‌درمانی به زائران حسینی بهره می‌برد. پویشی که هرسال رنگ‌وبوی بهتری به‌خود گرفته و داروهای مازاد مردم از خانه‌ها راهی کربلا می‌شود. سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با هدف تأمین دارو و تجهیزات پزشکی برای زائران اربعین حسینی این پویش را برگزار می‌کند.
رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر درخصوص جزئیات این طرح به «شهروند» گفت: «سومین پویش ملی «مرهم زائر» با هدف تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی مراسم اربعین حسینی و دیگر طرح‌های سلامت‌محور و بشردوستانه هلال‌احمر، از محل مشارکت‌های مردمی، خیرین و حامیان، در آستانه ماه محرم آغاز و از پوستر تبلیغاتی این پویش رونمایی شد.»

همکاری مردم و خیرین با هلال
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اعلام این خبر گفت: «پیرو مصوبات شورای سیاستگذاری عملیات بهداشتی و درمانی اربعین حسینی ۱۴۰۳ هلال‌احمر و با ابلاغ رسمی‌بخشنامه مرتبط به استان‌ها، حوزه‌های ستادی و سازمان‌های تابعه با امضای دبیرکل این‌ جمعیت، پویش «مرهم زائر۳» در سطح ملی آغاز شد. با اعلام فراخوان و در قالب پویش «مرهم زائر» برای سومین سال متوالی، عموم مردم، خیرین و حامیان با جمعیت هلال‌احمر در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران مراسم اربعین حسینی از طریق تأمین بخشی از نیازمندی‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی این تجمع انبوه و باشکوه همکاری خواهند کرد.»

مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی
سلیمی ضمن اشاره به ظرفیت‌های عظیم داوطلبی و مشارکت فعالانه مردم در تمامی ‌پویش‌های جمعیت، افزود: «همکاری آحاد مردم و خیرین با پویش مرهم زائر ۳ از طریق مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی صورت می‌گیرد. مشارکت غیرنقدی مردم در این پویش شامل؛ اهدای داروهای سالم و مازاد بر مصرف خانگی و نحوه مشارکت حامیان، اهدای محموله دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی به شعب، خانه‌های هلال و پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور خواهد بود. جمعیت هلال‌احمر همه ساله در مراسم اربعین حسینی خدمت به زائران را سرلوحه وظایف خویش قرار می‌دهد و برای جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین در امور عام‌المنفعه و بشردوستانه اهتمام دارد. به همین منظور، سازمان داوطلبان امسال نیز همچون دو سال گذشته در قالب پویش ملی «مرهم زائر» و برای تأمین بخشی از اقلام دارویی موردنیاز این مراسمِ جهانی و اجتماعِ انبوه، اعلامِ مشارکتِ عمومی کرده است. داروهای اهدایی علاوه بر مراسم اربعین حسینی در دیگر رویدادهای بشردوستانه مانند کاروان‌های سلامت در مناطق محروم و کم‌برخوردار و نیز مراسم‌های دهه آخر صفر نیز استفاده خواهد شد.»

نحوه مشارکت
 سلیمی ادامه داد: «شرایط داروهای اهدایی نیز مطابق با بخشنامه پویش «مرهم زائر۳» اعلام و ابلاغ شده است که مبتنی بر آن، داروها باید با بسته‌بندی مناسب و ترجیحا با بسته‌بندی اولیه کارخانه باشد، داروهای یخچالی و داروهای دارای شرایط نگهداری در دمای ۱۵ تا۲۰ درجه نباشد، داروهای مایع، نیمه جامد، اسپری‌ها و شیاف‌ها با بسته‌بندی باز و نیز قرص‌ها، کپسول‌ها، پرل‌ها به‌صورت فله‌ای و باز شده نباشد. جمع‌آوری داروها با همکاری و همیاری اعضای سازمان‌های داوطلبان، جوانان و امدادونجات و تفکیک داروها توسط افراد واجد صلاحیت ازجمله اعضای کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر در دانشگاه‌های علوم پزشکی و تکنیسین‌های دارویی با نظارت مشترک معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی و مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر صورت می‌گیرد. داروهای اهدایی پس از طی فرآیند تفکیک، برای انتقال به کشور عراق و توزیع در مراکز درمانی تحت نظارت جمعیت هلال‌احمر ایران، در اختیار مرکز پزشکی حج و زیارت قرار می‌گیرد.»
سلیمی در پایان درخصوص نحوه مشارکت نقدی هموطنان در پویش «مرهم زائر۳» نیز گفت: «عموم هموطنان و خیرین و حامیان عزیز می‌توانند کمک‌های نقدی خود به این پویش را از طریق شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانک ملی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹، شماره شبا‌ IR۷۷۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۹۹۹۹۹۹۹۹۰۰۳، کد دستوری #۳* ۱۱۲* یا درگاه پرداخت اینترنتی rcs.ir/portal/donation به نام جمعیت هلال‌احمر اهدا کنند.»

هلال‌احمر برای امدادونجات در اربعین تمهیدات لازم را اتخاذ کرده است

این در حالی است که یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در چهارمین کنگره «سلامت در اربعین»، گفت: «براساس مصوبه ستاد مرکزی وزارت کشور، جمعیت هلال‌احمر، مسئولیت کمیته امدادونجات اربعین را برعهده دارد و در این خصوص تمهیدات لازم درنظر گرفته شده است. نهضت انقلاب اسلامی در تداوم انقلاب امام حسین است و ما امروز برگزاری چهارمین کنگره سلامت در اربعین را به فال نیک می‌گیریم. ‌بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ سال از واقعه کربلا می‌گذرد اما این واقعه مورد افتخار ما به‌حساب می‌آید. کربلا، جلوه‌گاه حقیقت است و تجلی حماسه‌ها به‌حساب می‌آید و به روح‌ و حماسه، جان تازه می‌بخشد. اربعین، آینه بازتاب‌دهنده حماسه‌هاست.»
سلیمانی با اشاره به برگزاری کنگره سلامت در اربعین گفت: «این کنگره می‌تواند به تمدن‌سازی اربعین بسیار کمک کند. چهارمین دوره کنگره سلامت در اربعین در حال برگزاری است. برگزاری ادوار گذشته این کنگره بیانگر این است که این رویداد دارای پتانسیل عظیم برای ایجاد تمدن‌سازی اربعین است. حل مسائل و مشکلات حوزه سلامت در اربعین و ارائه الگوی مناسب برای پژوهش‌های کاربردی از دستاوردهای کنگره سلامت در اربعین به‌حساب می‌آید. همچنین برگزاری کنگره سلامت در اربعین بیانگر این است که رویکرد علمی نسبت به مسائل حوزه سلامت اربعین داریم. همچنین به‌دنبال تحقق مرجعیت علمی در حوزه سلامت اربعین هستیم.»
وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر به مسائل و مشکلات متعددی ورود می‌کند، گفت: «براساس مصوبه ستاد مرکزی وزارت کشور، جمعیت هلال‌احمر، مسئولیت کمیته امدادونجات اربعین را برعهده دارد. در این خصوص تمهیدات لازم درنظر گرفته شده است، به‌نحوی که از مبادی مرزهای ورودی به کشور تا مرزهای خروجی از کشور، بیش از یک‌هزار و ۵۶۰ پایگاه امدادونجات در کشور وجود دارد که به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند. طی ۳ ماه گذشته، شورای سیاستگذاری اربعین تشکیل شده و اقدامات در این زمینه شکل گرفته است. امیدواریم که بتوانیم به مردم خدمت‌رسانی کنیم و این کنگره‌ها منتج به مشارکت مردم شود.»

نظر شما