شناسهٔ خبر: 67487786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیماری تب‌ دنگی در کرمانشاه مشاهده نشده است

کرمانشاه - ایرنا- دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری «تب دنگی» در سطح استان مشاهده نشده است از مردم خواست در صورت داشتن علائمی مانند تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضله و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی، خونریزی از لثه یا سایر قسمت‌های بدن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر «حسین بیگلری» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری خونریزی دهنده تب دنگی از طریق گزش «پشه آئدس» به انسان منتقل می شود و از طریق ویروس فرد را مبتلا می کند و بیشتر در مناطق گرمسیری و استوایی شایع است.

وی با بیان اینکه بیماری تب دنگی از طریق انسان به انسان منتقل نمی شود، گفت: این بیماری تنها از طریق گزش پشه آئدس به انسان قابل انتقال است و از این رو می طلبد که مردم مراقب باشند و در صورت داشتن علائمی مانند تهوع، استفراغ، استخوان درد شدید، بدن درد در صورتی که شدید باشد به مراکز درمانی مراجعه کنند.

کارشناس مسوول دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه پشه در آب راکد مانند کنار گلدان، ظرف کنار کولر آبی، داخل قوطی های کنسرو یا لاستیک خودرو و نظایر آن رشد می کند، افزود: از این رو باید این ظروف را خالی کرد و اجازه ماندگاری آب را نداد.

دکتر بیگلری با اشاره به اینکه در صورت گزش پشه اگر فرد علائم خفیفی داشته باشد مشکلی به وجود نمی آید، گفت: در صورت شدت بیماری و داشتن علائم ذکر شده و به جهت جلوگیری از خونریزی باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ همچنین کودکان، افراد سالمند و کسانی که بیماری زمینه ای دارند و بدنشان دارای نقص ایمنی است بیشتر مراقب باشند.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بیماری تب دنگی بیشتر در استان های جنوبی و شمالی که به دریا نزدیک هستند امکان شیوع دارد، گفت: «پشه آئدس» که ناقل بیماری تب دنگی است می تواند از طریق مسافران به سایر استانهای کشور نیز سرایت کند از این رو مردم باید نکات بهداشتی ذکر شده حتما مد نظر داشته باشند و مکان های تجمع این نوع پشه که بیشتر آب راکد است را از بین ببرند.

وی بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد و افزود: اکنون واکسن و یا داروی مرتبط با این بیماری در دسترس نیست و درمان مشخصی نیز ندارد و درخواست ما از مردم پیشگیری است.

دکتر بیگلری اظهار کرد: بیماری تب دنگی یک بیماری نوپدید در ایران است و باید سطح آگاهی مردم را از طریق رسانه ها در جهت پیشگیری از ابتلا به آن بالا ببریم.

کارشناس مسوول دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با یادآوری اینکه پشه آئدس در طول روز اقدام به گزش می کند از مردم خواست لباس آستین دار استفاده کنند و همچنین از اسپری دور کننده حشره نیز استفاده تا از گزش در امان باشند.

وی با بیان اینکه علائم خفیف گزش پشه آئدس مشکل چندانی برای فرد به وجود نمی آورد، گفت: اما اگر گزش متوسط و شدید باشد بلاکت خون پایین می آید و در این صورت فرد مبتلا باید در بیمارستان بستری شود و تحت سرم درمانی قرار گیرد تا دچار خونریزی نشود.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه اگر فردی برای ۲ نوبت مبتلا به این بیماری شود؛ گرفتاری شدید خواهد بود بر مراقبت افراد از پیشگیری ابتلا به این بیماری تاکید کرد و افزود: اگر مردم نکات بهداشتی ذکر شده را رعایت و پیشگیری کنند این بیماری کنترل می شود.

نظر شما