شناسهٔ خبر: 67488461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ردپایی از بدعت و شعارزدگی در عزاداری‌ها نباید دیده ‌شود

امام جمعه اردبیل گفت: عزاداری‌های ما باید بر پایه عقلانیت و خرد باشد تا ردپایی از بدعت و شعارزدگی در آن دیده نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی شامگاه سه‌شنبه در آیین استقبال از ماه محرم در مسجد اعظم اردبیل اظهار داشت: انقلاب اسلامی تفکر مبارزه با یزید زمان را ترویج و نهادینه کرده و قطعا یزید زمان امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا است و در مبارزه با این تفکر یزیدی ملت ایران به پا خاسته است.

وی ضرورت توجه به الگوهای درست و شایسته را در عزاداری سیدالشهدا (ع) یادآور شد و تصریح کرد: ما باید در ماه محرم عهدی را با سیدالشهدا (ع) ببندیم تا مسیر آرمانی آن حضرت را با عقلانیت و تفکر درست شناخته و در این مسیر حرکتی شایسته و متناسب با ارزش‌های انسانی داشته باشیم.

امام جمعه اردبیل عزاداری برای سیدالشهدا (ع) را دارای برکات و حسنات بیشمار دانست و گفت: از صدر اسلام و حتی زمان پیامبر (ص) بر عزای حسینی گریسته شده و به عنوان یک گنجینه معرفت افزا این مسیر تا به امروز ادامه داشته و به خاطر مصائبی که بر آن حضرت گذشته انسان‌ها همواره اندوهگین و ناراحت هستند.

عاملی افزود: امام حسین (ع) نماد و نشانه‌ای از عصیان علیه ظلم و جور است و بالاترین عبادت برای انسان‌ها توجه به عدالت و اقامه قسط و عدل در مسیر احیای ارزش‌های انسانی به ویژه مبارزه با ظلم و تعدی است که امروز وظیفه همه است در این مسیر به پا خاسته و اقامه عدل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ماجرای امام حسین (ع) تنها محدود به قصه کربلا و ایستادن در برابر یزید نیست بلکه پیام این حرکت عظیم و تاریخی امام حسین (ع) هیهات مناالذله است تا در اردوگاه ظلم و تعدی هیچ کس نتواند بشریت را به مسلخ بی‌عدالتی سوق دهد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اضافه کرد: عزاداری‌ها در پایتخت حسینیت باید به نحوی باشد تا زیبایی‌های فرهنگ حسینی جلوه‌گری کرده و برخی بدعت‌ها و اقدامات خرافی از بین برود.

عاملی بیان کرد: عزاداران حسینی باید گنجینه معرفتی عزای دیار عاشقان سیدالشهدا و حضرت ابوالفضل (ع) را مورد توجه قرار داده و به عنوان الگویی بی‌نظیر از آن تبعیت کنند.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در عزاداری‌های امسال انتظار می‌رود تا اقامه نماز اول وقت و جماعت مورد توجه عزاداران و دستجات قرار گرفته و در این زمینه قصور و کوتاهی را شاهد نباشیم.

امام جمعه اردبیل با تاکید بر لزوم عفت و حجاب و توجه به مفاهیم و مضامین اشعار طرح شده در عزاداری‌ها تصریح کرد: از پخش آهنگ با محتوای لهو و لعب در عزاداری و اشعار بی‌محتوا پرهیز شده و زمینه انتظار پیام‌های ارزشمند قیام امام حسین (ع) در قالب اشعار و مطالب تولید شده از سوی شاعران و مداحان مورد توجه قرار گیرد.

عاملی گفت: ضرورت دارد با پرهیز از شکل نامناسب نظیر طبل و شیپور زدن که زمینه آزار و اذیت مردم را فراهم می‌آورد، در شأن معصومان اقدامات و فعالیت‌های ما شکل و لعاب منطقی و عقلانی به خود گرفته و شعرا، مداحان و روحانیون نیز از ظرفیت تبلیغی استفاده کرده و پیام اصیل نهضت سیدالشهدا (ع) را منتقل کنند.

امام جمعه اردبیل دوری از خرافات و بدعت‌ها، توجه به آداب شکلی عزاداری سنتی در اردبیل، دور شدن از طوق‌گردانی، پرهیز از برخی اقدامات شکلی و ظاهری را به عزاداران توصیه کرد و افزود: با توجه به اینکه ماه محرم امسال با تعطیلات تابستانی قرین شده، ما با انبوهی از حضور مسافران و گردشگران روبه‌رو خواهیم شد که ضرورت دارد بهترین قالب عزاداری سنتی اردبیل را با سبک و سیاق شایسته به آنها معرفی کرده تا در اذهان آنها قالبی زیبا از عزاداری، مداحی و نوحه‌خوانی اردبیل به یادگار بماند.

انتهای پیام/131/.

نظر شما