شناسهٔ خبر: 67490053 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه اردبیل:

عزای حسینی خالی از بدعت و خرافه‌گری باشد

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: عزاداری سیدالشهدا (ع) باید مملو از غنای عقلی و منطقی بوده و به دور از غلو، بدعت و خرافه‌گری باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید حسن عاملی شامگاه سه‌شنبه در آئین استقبال از ماه محرم در مسجد اعظم اردبیل، اظهار کرد: بشر امروز انحراف خود را ناشی از فاصله گرفتن عقلانیت و منطق باید بداند و در این مسیر بر اخلاق‌گرایی و معرفت‌افزایی نیازی ضروری است.

وی با بیان اینکه نهضت سیدالشهدا (ع)، نهضت مملو از عقلانیت در پیمودن مسیر حق و عدالت است، تصریح کرد: امام حسین (ع) تسلیم یزید نشد چرا که با اندیشه او مخالف بود و امروز ما نیز باید یزید زمان را که رژیم صهیونیستی و آمریکا است، بشناسیم و هیچ وقت سر سازش با ظالمان و جباران روزگار فرود نیاوریم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تداوم راه عزتمند اهل بیت نیاز به بصیرت و آگاهی دارد و به دور از مسائل ظاهری و شکلی بهتر است با تفکری سازنده پیام و غنای حرکت تحول‌آفرین سیدالشهدا (ع) را درک کرده و به عنوان یک انسان کامل از امام سوم شیعیان الگو و درس بگیریم.

آیت‌الله عاملی افزود: مهمترین پیام نهضت سیدالشهدا (ع) در کنار اقامه حق و عدالت، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که عامل صیانت بخش در ایجاد تحول و نگاه واقع‌بینانه و اصلاح‌گرانه جامعه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) جاذبه و دافعه حقیقی مؤمنان را در الگودهی برای انسان کامل بیان کرده و واقع‌بینانه باید مسیر احیای ارزش‌های الهی را مورد توجه قرار دهیم.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: سیدالشهدا (ع) گنجینه عظیمی از فضیلت‌ها و ارزش‌های انسانی و الهی است و گمشده بشریت رجوع به همین فضیلت و ارزش‌ها است تا بتواند از گناه و آلودگی خود را دور کند.

وی تبعیت از زمامدار ظالم و ستمگر را نوعی ظلم در حاکمیت جامعه عنوان کرد و ادامه داد: اردوگاهی که امام حسین (ع) از آن سخن به میان می‌آورد، اردوگاه عزت و حقانیت در برابر ظلم و تعدی است.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: امروز وظیفه داریم تا این راه را به درستی شناخته و به دور از تفکر ظاهری، در مسیر احیای ارزش‌های انسانی حرکت کنیم.

وی الگوی شایسته برای عزاداران حسینی را در ماه محرم امسال تبیین کرد و گفت: ضرورت دارد عزاداران در وهله اول فریضه نماز را به ویژه نماز جماعت را در همان ساعات اولیه شرعی به جا آورده و نسبت به این امر حساس باشند.

امام جمعه اردبیل پرهیز از اختلاط زن و مرد در عزاداری‌ها، دور شدن از پخش آهنگ‌های با نشان لهو و لعب و خودداری از آزار و اذیت مردم به ویژه در ساعات پایانی شب به دور از طبل و شیپور زنی را یادآور شد و ادامه داد: امسال باید حرکت هیأت‌ها و دستجات عزاداری مبتنی بر عقلانیت و انتقال پیام راستین نهضت سیدالشهدا (ع) باشد که امیدواریم در کلام شاعران، مداحان و روحانیون نیز این موضوع موج بزند.

آیت‌الله عاملی پرهیز از بدعت، خرافه‌گری و بیان ناشایست مطالب را یادآور شد و تصریح کرد: تعلق خاطر اردبیلی‌ها به حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) زبانزد خاص و عام است و امیدواریم در تقارن ماه محرم با تابستان امسال که حضور گرم مسافران و گردشگران را شاهد خواهیم بود، فرصت خوبی را فراهم کند تا شکل و قالب عزاداری سنتی اردبیل به آنها منتقل شود.

وی گفت: انتظار می‌رود مسافران و گردشگران داخلی و خارجی با حضور در این آئین‌های سنتی تصویری عقلانی و منطقی از عزاداری سیدالشهدا (ع) و ماه محرم اردبیل در اذهانشان به یادگار مانده و همیشه از پایتخت حسینیت به نیکی یاد کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود: در جلسات عزاداری در کنار شور و حرارت عشق به سیدالشهدا (ع)، باید رفتار و اخلاق نیکو نیز موج بزند تا ما بتوانیم از این مکتب سازنده الگو و الهامی شایسته بگیریم.

نظر شما