شناسهٔ خبر: 67486074 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

انتظار سرمایه‌گذاران برای مشخص شدن چهره اول دولت چهاردهم، تاثیر زیادی در معاملات بورس داشته و افت و خیز زیادی در این بازار رقم زده است. اما در راستای پیش بینی بورس چهارشنبه، چه روندی را می‌توان از جریان معاملات تالار شیشه‌ای انتظار داشت؟

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 0.73 درصدی، معادل 15 هزار و 206 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 90 هزار واحدی قرار گرفت. 

رشد ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌‌‌‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد 0.75 درصدی (معادل چهار هزار و 993 واحد) تا پله 673 هزار و 140 واحدی رشد کرد.

 
تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را در روز سه‌‌شنبه، سه هزار و 473 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را نیز 6 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه بورس، خبر از خروج 56 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.


پارامترهای زیادی از جمله نرخ بهره، رفع تحریم‌های صنایع، چندنرخی یا تک‌نرخی شدن ارز، ناترازی انرژی و مواردی از این دست، بر بازار سرمایه تاثیر شگرفی می‌گذارد و حتی سرنوشت سهام را رقم می‌زند که بستگی به سیاست انتخابی دولت آتی دارد. 

 
همان‌گونه که انتظار می‌رفت، تالار شیشه‌ای در هفته منتهی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، رفتاری نوسانی از خود بروز می‌دهد. در این بین، بازار سرمایه احتمالات دولت بعدی را در دو کفه ترازو قرار داده است و با توجه به آن، پیش بینی خود را از آینده، در قیمت سهام لحاظ می‌کند.

در صورتی که بازار، چهره اصلی دولت چهاردهم را بر اساس کاندیدایی ترسیم کند که به مساله رفع تحریم، ناترازی انرژی و یکپارچه‌سازی نرخ ارز اهمیتی نمی‌دهد، فشار فروش در بازار سنگینی خواهد کرد.

در گزارش پیشین اشاره شد که چرخش بازار در 10 دقیقه پایانی بازار دوشنبه منجر به مثبت شدن بازار روز سه‌شنبه خواهد شد. در راستای پیش بینی بورس در آخرین روز معاملاتی هفته، می‌توان انتظار روز نوسانی دیگر را داشت. در این بین صحبت‌های دو کاندیدا در آخرین مناظره خود، بر جریان معاملات روز چهارشنبه تاثیرگذار خواهد بود. /تجارت نیوز

نظر شما