شناسهٔ خبر: 67060018 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

پیش بینی بورس شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳

وضعیت بورس تهران در مقطع فعلی، با کلیدواژه‌های انتخابات، نرخ بازدهی اخزا و احتمال یک روند نوسانی مثبت گره خورده است. در دل این کلیدواژه‌ها اما چه سرنوشتی برای بازار سرمایه ترسیم شده است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ بورس تهران در هفته‌های گذشته، شاهد شرایط خوبی نبوده است. این گزاره در حجم و ارزش معاملات و همچنین شاخص‌های سهامی نمود پیدا کرده است.

عمر دولت فعلی به شماره افتاده و کارشناسان معتقدند بازار به این دلیل که نمی‌تواند روی سیاست‌های اتخاذ شده فعلی حساب باز کند، در چنین شرایطی قرار گرفته است. از سوی دیگر انتخابات دولت بعدی در پیش است و گمانه‌زنی اهالی بازار در رابطه با رئیس‌جمهوری بعدی آغاز شده است.

 
دولت فعلی، وعده‌هایی را به بورسی‌ها داده بود که در عمل، هیچ‌یک تا این لحظه اتفاق نیفتاده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک شدن به روزهای انتخابات و شروع مناظرات آن، یک شمای کلی از ذهنیت کاندیداهای انتخاباتی در رابطه با رویکرد آن‌ها در موضوعاتی چون تولید، صنایع، بورس و سیاست‌های خارجی در ذهن اهالی بازارها ترسیم شود.

 دولت فعلی اما شاید بتواند در دو حوزه صنعت خودروسازی و اخبار پیرامون آن و همچنین صنعت پالایشی، اقدامی انجام دهد. اگر بازار شاهد حرکت مثبتی از دولت در دو صنعت یادشده باشد، می‌توان انتظار یک حرکت مثبت را در فاصله باقیمانده تا انتخابات داشت.
 
در رابطه با اوراق خزانه باید توجه داشت، این اوراق نوعی پرداخت بدهی به صورت تنزیل شده و به وسیله اوراق بدهی از طرف دولت به پیمان‌کاران و بخش خصوصی است. مشکل تامین نقدینگی که اکثر شرکت‌ها در بخش خصوصی، با آن مواجه هستند، باعث رشد نرخ بازدهی اخزا طی دو ماه اخیر شده است.

از سویی بخش زیادی از فعالان بازارها، نرخ بازدهی اوراق خزانه را به‌عنوان مرجع نرخ بازدهی بدون ریسک، به رسمیت می‌شناسند. از همین رو، طی مدت ۱.۵ ماه گذشته، فشار مضاعفی از این بخش به بازار سهام وارد شده است.

 
اگر دولت اراده‌ای مبنی بر مدیریت ریسک تحمیل شده به بازار سرمایه از جانب اوراق خزانه‌داری داشته باشد، باید از کانال بانک مرکزی، سیاست‌هایی در راستای افزایش نرخ این اوراق و در نهایت کاهش بازدهی آن‌ها اتخاذ شود. کاهش نرخ بازدهی موثر اخزا، فرصت تنفس به قیمت سهام خواهد داد. 

 
در صورتی که حجم و ارزش معاملات روزهای شنبه و یکشنبه افزایش یابد و همچنین اهالی تالار شیشه‌ای شاهد یک کندل سبز برگشتی در پایان معاملات یکشنبه روی نمودار شاخص کل باشند، می‌توان حرکت نوسانی رو به بالا را تایید کرد.

از این رو، سرنوشت بازار سرمایه در دو هفته پایانی خردادماه 1403 وابستگی زیادی به چگونگی سپری شدن دو روز معاملاتی پیش رو دارد. 

در همین حال نباید از محدودیت دامنه نوسان نیز غافل شد. در صورتی که روند فعلی با محدودیت دو درصدی ادامه یابد، حرکت بازار سهام همچنان کم‌رمق خواهد بود./تجارت نیوز

نظر شما