شناسهٔ خبر: 67462309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

یک پیروزی خطرناک برای راست افراطی در فرانسه

رئس جمهور فرانسه خواستار اتحاد دموکراتیک گسترده علیه راست افراطی شد. وی در بیانیه ای گفت: در مواجهه با «اجتماع ملی» ، زمان یک اتحاد گسترده، آشکارا دموکراتیک و جمهوری خواهانه برای دور دوم فرا رسیده است. مشارکت بالای مردم در دور اول از اهمیت این رای برای همه هموطنان و تمایل به روشن شدن اوضاع سیاسی حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران،  در دور اول انتخابات فرانسه، اجتماع ملی راست افراطی حدود 34 درصد آراء را به دست آورده است. ائتلاف میانه‌رو رئیس‌جمهور امانوئل مکرون به جایگاه سوم سقوط کرده و 20.3 درصد آراء را کسب کرده است.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد: براساس اخبار منتشر شده از انتخابات فرانسه،  اجتماع ملی راست افراطی مارین لوپن حدود 34 درصد آرا را به دست آورده است. به نظر می‌رسد که ائتلاف چپ‌گرای جبهه مردمی جدید (NFP) حدود 29 درصد و ائتلاف میانه‌روی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور، حدود 20.5 درصد را به خود اختصاص دهد. نتیجه، اجتماع ملی  را در موقعیتی قرار می دهد که ممکن است به  تشکیل دولت  هم فکر کند اما بیم روی کار آمدن دولتی برآمده از راست افراطی، سایر گروه های سیاسی در فرانسه را به این فکر انداخته که ورق را در  دور دوم رای گیری در 7 ژوئن برگردانند.

ماکرون با برگزاری انتخابات زودهنگام پس از افزایش سهم کرسی های اجتماع ملی راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا در ماه گذشته با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام به نوعی قمار کرد. اقدامی که همه را شوکه کرده و البته سایه ای از ترس را بر فضای سیاسی فرانسه حاکم کرد. این حزب راست افراطی طرفدار قوانین سختگیرانه در حوزه مهاجران است و البته این تنها یکی از چند رویکرد ترسناک او محسوب می شود.

در یکی از  حوزه های انتخابی در شمال فرانسه، هواداران  اجتماع ملی پرچم های فرانسه را به اهتزاز درآوردند و سرود ملی La Marseillaise را خواندند.رهبر این حزب در میان جمعیت و خطاب به آنها گفت : فرانسوی‌ها تمایل خود را برای ورق زدن قدرت نشان داده‌اند.

جردن باردلا، رئیس جوان حزب راست افراطی «اجتماع ملی»که تنها ۲۸ سال سن دارد و نامزد نخست وزیری در دولت بعدی می تواند باشد پس از پیروزی در دور نخست، تاکید کرد که دور دوم مهم ترین دور در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه خواهد بود. او گفت که حزب ماکرون از بین رفته  و  همزمان چپ افراطی را به ایجاد یک بحران وجودی و  خطر واقعی برای فرانسه و همه مردم این کشور متهم کرد.

برخی نظرسنجی ها برآورد می کنند که حزب راست افراطی «اجتماع ملی» و متحدانش می توانند 260-310 کرسی پارلمان را در دور دوم رای گیری در 7 ژوئن به دست آورند، در حالی که تلویزیون فرانسه در یک نظرسنجی برای «اجتماع ملی» و متحدانش محدوده 230-280 کرسی را پیش بینی کرد. لوپن و باردلا هر دو گفته اند که حزب آنها به دنبال اکثریت مطلق - در مجموع 289 کرسی - در مجلس ملی، مجلس سفلی فرانسه است.

شانس «اجتماع ملی»  برای کسب قدرت و تشکیل دولت به معامله سیاسی رقبای آن در روزهای آینده بستگی دارد. در گذشته، احزاب راست میانه و چپ میانه با یکدیگر همکاری می کردند تا راست افراطی را از قدرت دور نگه دارند.

مکرون خواستار اتحاد دموکراتیک گسترده علیه راست افراطی شد. وی در بیانیه ای گفت: در مواجهه با «اجتماع ملی» ، زمان یک اتحاد گسترده، آشکارا دموکراتیک و جمهوری خواهانه برای دور دوم فرا رسیده است. مشارکت بالای مردم در دور اول از اهمیت این رای برای همه هموطنان و تمایل به روشن شدن اوضاع سیاسی حکایت دارد.

همزمان نخست وزیر گابریل آتال هشدار داد که راست افراطی در  یک قدمی دروازه های قدرت است و این در حالی است که حتی یک رای نباید به سید انتخاباتی این حزب ریخته شود.

رهبر جبهه مردمی جدید جناح چپ گفت که نامزدهایی را که در دور اول انتخابات پارلمانی مقام سوم را کسب کرده بودند، کنار می‌کشد تا از شکست بیشترین تعداد نامزدهای راست افراطی «اجتماع ملی»  اطمینان حاصل کند. او در این باره گفت: در راستای اصول و مواضع ما در همه انتخابات قبلی، ما هرگز اجازه نخواهیم داد که اجتماع ملی به پیروزی برسد.

اگر هیچ نامزدی در دور اول به 50 درصد نرسد، دو نامزد برتر به طور خودکار واجد شرایط برای دور دوم خواهند بود و همچنین همه کسانی که 12.5 درصد رای دهندگان ثبت نام شده دارند. در دور دوم، هر کس بیشترین آراء را به دست آورد، حوزه انتخابیه را به دست می آورد.

دبیرکل سابق کنفدراسیون دمکراتیک کارگر فرانسه و رئیس فعلی کنفدراسیون اتحادیه های کارگری اروپا، در پستی در شبکه ایکس نوشت:  امروز ، دموکراسی و ارزش‌های جمهوری‌خواهانه ما در برابر این حزب راست افراطی در آستانه قدرت در خطر است. در مواجهه با خطر ضروری است که مسیر راست افراطی را مسدود کنید.

اجتماع ملی  سال‌ها در فرانسه یک جمع تک رو سیاسی بود، اما لوپن از زمانی که کنترل را از پدرش ژان ماری لوپن گرفت، به دنبال تغییر نام این حزب بود و اکنون آن را بیش از همیشه به قدرت نزدیک کرده است.

یک استاد دانشگاه در این باره به الجزیره می گوید:  لوپن در حزب خود یک جراحی پلاستیک جدی برای محبوب و مقبول نشان دادن آن انجام داده است. اما آیا هنوز همان حزب فاسد، بیگانه‌هراس، یهودی‌ستیز، ضد مسلمانان، ضد اقلیت‌ها است؟ ما می‌دانیم که راست افراطی از چه چیزی دفاع می‌کند.

نتایج این رای گیری همچنین رد سیاست های ماکرون بود. برخی کارشناسان می گویند که انگیزه افرادی  که به دلیل سیاست‌های ماکرون، به ویژه در سطح اقتصادی، به راست افراطی رأی دادند را درک می کنند.

این نتایج اعتراضاتی را در خیابان های پاریس و سایر شهرهای بزرگ فرانسه به راه انداخت .ناجیه خلدی، معلم 33 ساله به الجزیره می گوید که از نتایج به نفع اجتماع ملی احساس انزجار، غم و ترس کرده است و با اینکه به اعتراض در خیابان ها عادت ندارد آمده تا احساس تنهایی نکند.

اگر اجتماع ملی موفق شود در دور دوم اکثریت مطلق را به دست آورد، یک دوره پرتنش همزیستی سیاسی با حزب مکرون که تا سال 2027 رئیس جمهور خواه بود، خواهدداشت.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما