شناسهٔ خبر: 67449510 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

راست افراطی پیروز دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه

نتایج اولیه دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه پیروزی چشمگیر راست افراطی و شکست تلخ حزب امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، بر اساس پیش بینی های اولیه، در دور اول انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه، حزب راستگرای اجتماع ملی با حدود 34 درصد پیشتاز است و ائتلاف میانی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور با حدود 21 درصد عقب است.

طبق پیش‌بینی‌های عصر یکشنبه، حزب افراطی فرانسه می‌تواند پس از دور دوم به اکثریت نسبی یا مطلق دست یابد. ائتلاف دولتی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با کسب حدود 21 درصد آراء در این انتخابات عقب است.

بر اساس اعلام نتایج اولیه حدود 29 درصد از ائتلاف چپ و میانه «جبهه مردمی جدید» حمایت کردند و این ائتلاف بعد از راست افراطی در جایگاه دوم قرار گرفت. شبکه های تلویزیونی TF1 و France 2 روز یکشنبه پس از بسته شدن شعب اخذ رای گزارش دادند، ائتلاف میانی ماکرون در جایگاه سوم قرار دارد. این که جناح ها چه تعداد کرسی در مجلس ملی به دست آورند، تنها در دور دوم انتخابات در 7 ژوئیه تعیین می شود.

حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه مدعی تشکیل دولت جدید است. با این حال، این حزب تنها می خواهد این کار را با اکثریت مطلق کرسی ها انجام دهد. باید دید که آیا این موفقیت برای آن ها بدست خواهد آمد.

پس از بسته شدن شعب اخذ رای امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از رای دهندگان خواست تا از پیروزی ائتلاف جناح راست در دور دوم و سرنوشت ساز انتخابات جلوگیری کنند. بر اساس گزارش کاخ الیزه مکرون گفت: با توجه به شرایط حزب اجتماع ملی تشکیل یک اتحاد گسترده، دموکراتیک و جمهوری‌خواه برای دور دوم انتخابات ضروری است».

بر اساس آمارهای منتشر شده مشارکت رای دهندگان با بیش از 60 درصد بیشتر از دهه های گذشته بود. رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد: مشارکت بالای رای دهندگان در دور اول گواه بر اهمیت این انتخابات برای همه هموطنان و اراده برای روشن شدن اوضاع سیاسی است. وی افزود: "انتخاب دموکراتیک شما ما را ملزم می کند."

بهر حال این نتیجه شکست تلخی برای امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه است. او امیدوار بود که از انتخابات زودهنگام برای گسترش اکثریت نسبی نیروهای میانه رو خود در مجلس سفلی استفاده کند که اکنون در این شرایط بسیار بعید به نظر می رسد.

اگر طبق پیش‌بینی‌ها، هیچ یک از ائتلاف ها به اکثریت مطلق دست پیدا نکنند، فرانسه با مذاکرات سختی برای تشکیل ائتلاف روبرو خواهد شد. پیش‌بینی‌های اولیه نشان می‌دهد که پوپولیست‌های راست‌گرای مارین لوپن و متحدان آن‌ها می‌توانند با 230 تا 280 کرسی به قوی‌ترین نیرو در مجلس سفلی تبدیل شوند. با این حال، آنها می توانند اکثریت مطلق 289 کرسی را از دست بدهند.

ژان لوک ملانشون، یکی از رهبران ائتلاف چپ، نتیجه دور اول انتخابات را اساساً شکست امانوئل مکرون، رئیس جمهور کشورش می داند. ژان لوک ملانشون گفت که یک رأی عظیم تله ای را که برای کشور گذاشته شده بود خنثی کرد.

پس از انتشار اولین پیش بینی ها، مارین لوپن به اهمیت دور دوم رای گیری اشاره کرد. لوپن در سخنرانی خود گفت: هیچ چیزی برنده نشده است. دور دوم برای جلوگیری از افتادن کشور به دست "یک چپ افراطی با گرایش های خشونت آمیز" بسیار مهم خواهد بود.

لوپن گفت جردن باردلا، رهبر حزب افراطی اجتماع ملی تنها با اکثریت مطلق می تواند به عنوان نخست وزیر منصوب شود. وی تاکید کرد که این امر آغازگر "احیای فرانسه و احیای وحدت و هماهنگی ملی" خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما