شناسهٔ خبر: 67442076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

پیوستن کشورها به شکایت از رژیم صهیونیستی در لاهه؛ پرونده در چه مرحله‌‏ای قرار دارد؟

جنگ غزه برخلاف آنچه تاکنون اتفاق افتاده بود، پای رژیم صهیونیستی را به محاکم بین‌المللی باز کرده و این به این دلیل است که دیگر جنایت‌های این رژیم بر کسی پوشیده نیست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - اعلامیه اخیر برخی کشور‌ها برای پیوستن به آفریقای جنوبی در شکایت علیه رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب نسل‌کشی در نوار غزه، مبارزه قضایی را علیه رژیم صهیونیستی تقویت کرده است.

این تصمیم‌ها در زمانی اتخاذ می‌شود که آفریقای جنوبی به‌ویژه پس از تصمیم آلمان برای ایستادن در کنار رژیم صهیونیستی و دفاع از آن در دعاوی بین‌المللی، به حمایت بین‌المللی نیاز دارد. شکایت آفریقای جنوبی رژیم صهیونیستی را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ متهم می‌کند.

دیلی استار می‌نویسد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کرد که جهان بالاخره خواهد دید که این رژیم چگونه فلسطینی‌ها را قربانی کرده و چگونه اکنون مرتکب رفتار غیرانسانی شده است.

خود رژیم اشغالگر زمانی که کنوانسیون نسل‌کشی را در سال ۱۹۴۸ تصویب کرد، فکر نمی‌کرد که هرگز در لاهه در مقابل تریبون قرار گیرد و متهم به نسل‌کشی باشد. این رژیم به نابودی مردمی که خود به زور آواره کرده، متهم است. رژیم صهیونیستی تصور نمی‌کرد که روایت دروغین صهیونیستی به این راحتی در لاهه، مانند خانه‌ای پوشالی فرو بریزد.

شکایت آفریقای جنوبی؛ اقدام علیه صهیونیست‌ها در چه مرحله‌ای است؟

آفریقای جنوبی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ (۸ دی ۱۴۰۲) به دلیل نسل‌کشی در نوار غزه، اقدام قانونی علیه رژیم صهیونیستی را در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز کرد.

به دنبال آن، دیوان بین‌المللی دادگستری در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) اقدام‌های موقتی را صادر کرد و به رژیم صهیونیستی دستور داد تا اقدام‌هایی فوری برای جلوگیری از نسل‌کشی و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام دهد.

با این حال، دادگاه دستور آتش‌بس فوری در منطقه را نداد.

آفریقای جنوبی در اوایل ماه مارس (اسفند) به دیوان بین‌المللی دادگستری بازگشت و به دنبال اقدام‌های موقت اضافی برای رسیدگی به شرایط وخیم انسانی در غزه، از جمله گرسنگی گسترده در میان فلسطینی‌ها بود.

آفریقای جنوبی در ۱۰ می (۲۱ اردیبهشت) درخواست فوری به دیوان بین‌المللی دادگستری داد تا اقدام‌های بیشتری علیه رژیم صهیونیستی انجام دهد.

متعاقبا، دادگاه در تاریخ ۱۶ و ۱۷ می (۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) جلسه‌هایی را برای بررسی این موضوع برگزار کرد. 

سپس دیوان بین‌المللی دادگستری در ۲۴ می (۴ خرداد) به رژیم صهیونیستی دستور داد تا عملیات نظامی خود را در رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه متوقف کند و دسترسی نامحدود را برای گروه‌های تحقیقاتی برای تحقیق در مورد اقدام‌های نسل‌کشی تضمین کند.

حال کشور‌های دیگری نیز به این شکایت پیوسته‌اند و از دادگاه می‌خواهند که اقدام‌های بیشتری انجام دهد.

آیا قوانین اثربخشی دارند؟

دخالت دادگاه‌های عالی جهان به جنگ بیشتر دیده می‌شود و در همین حال انتظار‌ها را افزایش می‌دهد که دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی جنایی جنگ را متوقف و کسانی را که قواعد درگیری مسلحانه را زیر پا گذاشته‌اند مجازات کنند.

با این حال، نه دستور‌های دیوان بین‌المللی دادگستری و نه احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری باعث نشده است که رژیم صهیونیستی در سیاست‌های ناقض حقوق بشر خود تغییر ایجاد کند.

ایندپث نیوز در مقاله‌ای نوشت: با تشدید رنج غیرنظامیان در غزه در طول زمان، پرسش‌هایی در مورد قوانین بین‌المللی مطرح شده است. همچنین این تصور وجود دارد که قوانین بین‌المللی در این زمینه شکست خورده است. 

مردم می‌پرسند که چگونه قتل‌عام بوچا در اوکراین نقض قوانین بین‌المللی به‌حساب می‌آید، در حالی که گور‌های دسته‌جمعی در غزه شامل این تعریف نیستند.

این پرسش به‌وجود می‌آید که چرا بنیامین نتانیاهو هنوز جزو جنایتکاران جنگی محسوب نمی‌شود. 

انتهای پیام/

نظر شما