شناسهٔ خبر: 67429802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

شیلی و اسپانیا به شکایت از رژیم صهیونیستی می‌پیوندند

کشور‌های مختلف جهان در پی ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه یکی پس از دیگری به شکایت از این رژیم در دیوان بین‌المللی می‌پیوندند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - براساس گزارش‌ها، شیلی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل نسل‌کشی می‌پیوندد. 

اسپانیا هم روز جمعه، ۸ تیر اعلامیه مداخله‌ای را به دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی ارائه کرد. بر این اساس، اسپانیا به این شکایت خواهد پیوست.

وزارت خارجه اسپانیا گفت: این مداخله به دلیل مسئولیت ما به‌عنوان یک کشور عضو کنوانسیون نسل‌کشی و تعهد قاطع ما به قوانین بین‌المللی است.

این وزارتخانه اضافه کرد: ما به دنبال کمک به بازگرداندن صلح به غزه و خاورمیانه هستیم.

آناتولی در گزارشی نوشت که اقدام مادرید آن را با دیگر کشور‌ها مانند کلمبیا، مکزیک و فلسطین هماهنگ می‌کند و انتظار می‌رود چندین کشور دیگر مانند ایرلند و بلژیک به آن ملحق شوند.

کارشناسان می‌گویند که این اقدام‌ها بر تعهد کشور‌ها به حمایت از نقش دیوان بین‌المللی دادگستری در حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین تاکید می‌کند.

پیش از این نیز کوبا تصمیم خود را برای شرکت در دادرسی‌های آغاز شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده و به فهرست رو به رشد کشور‌هایی که اقدام‌های اشغالگران را در غزه به چالش می‌کشند، می‌پیوندد. 

برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا گفته بود: کوبا تصمیم گرفته است به‌عنوان یک کشور ثالث در شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری شرکت کند.

جلسه‌های مقدماتی پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی برگزار شده‌اند، با وجود این، با در نظر داشتن رویه رسیدگی به چنین پرونده‌هایی که چند سال به درازا می‌انجامد و براساس رویه‌های پیشین دیوان بین‌المللی دادگستری، امکان پیوستن کشور‌های مختلف به این شکایت در لاهه وجود دارد.

کشور‌هایی که به شکایت پیوسته‌اند

طی چند ماه گذشته، پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ مداوم آن در غزه، به یک موضوع جهانی بزرگ‌تر تبدیل شده است، زیرا تعداد زیادی از کشور‌ها یا به‌طور رسمی درخواست ورود کرده یا قصد خود را برای انجام این کار اعلام کرده‌اند.

کشور‌هایی که به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی پیوسته یا اعلام کرده‌اند که قصد دارند به آن بپیوندند، عبارتند از:

آفریقای جنوبی: پرونده را در ۲۹ دسامبر تشکیل داد.

نیکاراگوئه: در ۸ فوریه برای پیوستن درخواست داد.

بلژیک: در ۱۱ مارس اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد.

کلمبیا: در ۵ آوریل برای پیوستن درخواست داد.

ترکیه: در اول ماه می‌اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد.

لیبی: درخواست پیوستن به آن را در ۱۰ مه اعلام کرد.

مصر: در ۱۲ مه اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد.

مالدیو: در ۱۳ مه اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد.

مکزیک: در ۲۴ میه برای پیوستن درخواست کرد.

ایرلند: در ۲۸ مه اعلام کرد قصد دارد به آن بپیوندد.

شیلی: در ۲ ژوئن اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد؛ امروز پیوستن به این شکایت اعلام شد

فلسطین: درخواست پیوستن را در ۳ ژوئن اعلام کرد.

اسپانیا: در ۶ ژوئن اعلام کرد که قصد دارد به آن بپیوندد و روز جمعه، ۸ تیر پیوستن خود را اعلام کرد.

اسپانیا نخستین کشور اروپایی است که به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در لاهه می‌پیوندد.

در همین حال، چند کشور و سازمان دیگر از پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی با هدف برقراری آتش‌بس در غزه استقبال کرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما