شناسهٔ خبر: 67445318 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اختلال در عملیات ماهواره‌های جاسوسی ارتش آلمان

تسنیم

رسانه‌های آلمانی خبر دادند که حدود ۶ ماه بعد از پرتاب شدن ماهواره‌های جاسوسی موسوم به سارای ارتش آلمان به فضا، این ماهواره‌ها همچنان کور بوده و ممکن است به دلیل نقص فنی دیگر قابل استفاده نباشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، قرار بود ماهواره‌های سارا SARah ارتش آلمان تصاویر شناسایی دقیقی از زمین ارائه دهند، اما یک نقص مانع از انجام این کار شد.

این ماهواره ها حدود شش ماه است که در فضا می چرخند. اگر این ماهواره ها همچنان کور باقی بمانند، سازندگان و ارتش آلمان باید روی طرح های جدیدی کار کنند.

به این ترتیب ماهواره های برنامه جاسوسی ارتش آلمان موسوم به سارا که حدود شش ماه پیش از طریق پرتابگر به فضا پرتاب شدند، ممکن است در آینده به دلیل نقص فنی دیگر قابل استفاده نباشند.

نشریه بیلد آلمان به نقل از سخنگوی وزارت دفاع فدرال آلمان تایید کرد: پس از پرتاب موفقیت آمیز دو ماهواره آخر سارا در ماه دسامبر، هنوز تاخیرهایی در راه اندازی آنها وجود دارد.

سازنده این ماهواره ها یعنی گروه فضایی و فناوری برمن OHB، در حال کار بر روی یک راه حل است. با این حال، این امر تاکنون به هیچ موفقیتی منجر نشده است. در پایان ماه دسامبر، OHB اعلام کرد که این دو ماهواره بازتابنده از کالیفرنیا به فضا پرتاب شده اند. اولین سیگنال ها کمی بعد دریافت شد.

وزارت دفاع فدرال آلمان اعلام کرد: در هفته‌های آینده، طرحی همراه با این شرکت در صورتی که عملکرد ماهواره‌ها قابل بازیابی نباشد تدوین خواهد شد.

این ماهواره های جاسوسی باید از اواخر ژوئن تصاویر شناسایی را به زمین ارسال می کردند، اما این کار را نکردند. علت خرابی می تواند این باشد که آنتن ها دیگر قابل تمدید نیستند.

فلوریان هان، سخنگوی سیاست دفاعی اتحادیه احزاب متحد مسیحی در اپوزیسیون در این باره انتقاد شدیدی وارد کرده و در گفتگو با یک رسانه آلمانی گفت: این واقعیت که هر دو ماهواره نقص یکسانی دارند، قابل توجه است و به نظر می رسد به طور سیستماتیک مشخص شده است. این روند نه تنها یک فاجعه مالی است، بلکه برای امنیت ما نیز تبعاتی به همراه دارد.»

بر اساس این مقاله، ارتش آلمان تنها در صورتی باید هزینه سیستم را بپردازد که طبق قرارداد با سازنده OHB کار کند. به گفته وزارت دفاع، توانایی شناسایی ارتش آلمان محدود نیست.

ارتش آلمان در حال گسترش نظارت نظامی خود از فضا است. دو ماهواره سارا در پایان سال ۲۰۲۳ توسط شرکت فضایی آمریکا اسپیس ایکس به فضا پرتاب شدند. آنها زمین را نه تنها با دوربین، بلکه با رادار رصد می کنند که امکان ضبط در شب را نیز فراهم می کند.

SARah جانشین سیستم SAR-Lupe است که از سال ۲۰۰۷ در خدمت بوده است. ارتش آلمان اکنون "قابلیت شناسایی جهانی را مستقل از زمان روز و آب و هوا" بهبود بخشیده است.

چند روز پیش سخنگوی وزارت دفاع اعتراف کرد که مشکلات فنی حل نشده ای در رابطه با ماهواره های جدید شناسایی بوندسوهر وجود دارد که ماه ها مانع از عملیات کامل آن شده بود. دو ماهواره از سه ماهواره موجود در سامانه سارا «به دلیل محدودیت های فنی» هنوز به بهره برداری نرسیده اند. این وزارتخانه همچنین این خبر را به اطلاع روسای پارلمان آلمان رساند.

موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس، این دو ماهواره شناسایی رادار متعلق به ارتش آلمان را حدود ۶ ماه پیش به فضا پرتاب کرد؛ آلمان سرمایه‌گذاری چندانی در عرصه فضایی انجام نداده لذا برای پرتاب ماهواره همچنان وابسته به سایر کشورهاست!

آلمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که برخلاف سایر اعضای این اتحادیه، سرمایه‌گذاری چندانی در عرصه فضایی انجام نداده لذا برای پرتاب ماهواره همچنان وابسته به سایر کشورهاست!

نظر شما