شناسهٔ خبر: 67413715 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گام‌های استوار مهابادی‌ها برای مشارکت در انتخابات + فیلم

مهاباد- ایرنا- اقشار مختلف مردم مهاباد روز جمعه با حضور در شعب اخذ رای گام های استواری را برای مشارکت در تعیین سرنوشت آینده کشور خود برداشتند که این حضور جلوه های خاص و کم نظیری نیز داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قدم های نه چندان پرتوان پیرزن مهابادی که با پشتی خمیده و اندامی نحیف و کم رمق به خاطر کهولت سن و آن هم در گرمای روز جمعه هشتم تیر ماه این منطقه، توجهم را جلب کرده بود و به نا خودآگاه به سمت این سوژه رفتم.

به همراه پسرش آمده بود اما به دلیل اینکه اجازه ورود خودروهای شخصی به داخل حیاط مدرسه (شعبه اخذ رای) را نمی دادند به ناچار چند قدمی را باید پیاده می رفت.

خسته و نفس زنان از راه رسید و نخستین صندلی را که یکی از نیروهای تامین بر روی آن نشسته بود، برای استراحت کوتاه انتخاب کرد و پس از چند دقیقه‌ از که نفس نفس زدنش تمام شد، برای گفت و گویی کوتاه پیش او رفتم.

ترجمه فیلم: ۸۰ سال سن دارم برای شرکت در انتخابات و دادن رای آمده ام، به افراد دیگر کاری ندارم، با این سن و سال آمده ام و سال های قبل نیز در انتخابات شرکت کردم و همه را برای مشارکت در این انتخابات دعوت می کنم.

گفته های این زن کهنسال و دنیا دیده برایم خیلی جالب بود و مشارکت در انتخابات را با عمل برای همه تفسیر می کرد و با وجود پیری و توانایی کم برای راه رفتن و حرف زدن اما ثبات قدم و پایدار برای شرکت در انتخابات آمده بود.

مرد میانسال دیگری نیز که رای خود را تازه در صندوق انداخته بود، به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی و قانونی است و ما باید از این حق خود دفاع کنیم و در سرنوشت و آینده کشورمان نقش داشته باشیم.

در بین جمعیتی که در انتظار نوبت بودند زن میان سال دیگری به همراه دختر ۱۰ ساله اش آمده بود تا وی نیز در انتخاب رییس جمهور دولت چهاردهم مشارکت داشته باشد.

وی نیز دلیل آمدن خود به این شعبه اخذ رای را اینگونه بیان کرد: آمدام که در این انتخابات شرکت کنیم و وظیفه دینی و شرعی هر ایرانی است که در این انتخابات شرکت کند و سرنوشت خودش را تعیین کن.

با مرد کهنسال دیگری که از روی سربندش مشخص بود که به سرزمین وحی نیز سفر کرده و حاجی بود، هم کلام شدم او نیز با زبان کُردی دلایل آمدنش به شعبه اخذ رای را بیان کرد و سایر همشهریانش را برای حضور در پای صندوق رای دعوت کرد.

ترجمه فیلم: برای شرکت در این انتخابات آمده‌ایم تا رییس جمهور کشورمان را با رای خودمان انتخاب کنیم و امیدوارم که فردی انتخاب شود که دلسوز مردم و کشور باشد و به کسانی هم که تاکنون برای شرکت در انتخابات به شعب نیامدند توصیه می کنم زودتر بیایند.

افزایش مشارکت مردم مهاباد

فرماندار ویژه مهاباد گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، تاکنون مشارکت مردم این شهرستان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نسبت به انتخابات اسفند گذشته افزایش داشته که امید می رود همین روند تا پایان انتخابات ادامه یابد.

حسن عباسی اظهار کرد: از ساعت هشت صبح و همزمان با شروع فرآیند انتخابات ریاست جمهوری، شهروندان حضوری پر رنگ در شعبات اخذ رای داشته اند.

وی اضافه کرد: هم اکنون تمام صندوق های اخذ رای در مکان های مورد نظر مستقر و فرآیند رای گیری بدون هیچ گونه مشکلی در جریان است.

فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به اهمیت مشارکت همگانی در انتخابات گفت: مشارکت بالا و انتخاب رییس جمهور با رای حداکثری ضمن اقتدار بخشی امکان انتخاب فرد اصلح تر نیز فراهم می کند.

عباسی با بیان اینکه انتخابات تاثیر مستقیم در سرنوشت همه مردم دارد، افزود: ارکان اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی برپایه انتخابات و رای مستقیم مردم انتخاب شده و امروز نیز به دست مردم رییس جمهور چهار سال آینده کشور انتخاب خواهد شد.

وی بیان کرد: این دوره ۱۴۴ شعبه اخذ رای در سطح شهرستان برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پیش‌بینی شده که در راستای تسهیل و دسترسی راحت شهروندان و رای دهندگان، در این دوره سه شعبه انتخاباتی نسبت به انتخابات اسفند سال گذشته اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در این دوره ۲ هزار و ۵۹۲ عوامل اجرایی روند برگزاری انتخابات را در شهرستان مهاباد برعهده دارند، اضافه کرد: ۷۷ شعبه در سطح شهر مهاباد، ۴۰ صندوق در بخش مرکزی و ۲۷ صندوق نیز در بخش خلیفان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین چهار شعبه ثابت در شهر گوگ تپه، یک شعبه ثبات در شهر خلیفان و همچنین ۱۲ شعبه ثابت در سطح روستاهای توابع و مابقی نیز سیار هستند.

۲۸۰ خبرنگار انتخابات ریاست جمهوری را در مهاباد پوشش می‌دهند

مسوول کمیته اطلاعات و اخبار ستاد انتخابات شهرستان مهاباد گفت: ۲۸۰ نفر خبرنگار، گزارشگر، تصویربردار و عکاس اخبار مربوط به جریان اخذ رای در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در این شهرستان پوشش می دهند.

فرزین شمس الدین اظهار کرد: این تعداد نیروی خبری شامل خبرنگاران خبرگزاری های مختلف از جمله مرکز صدا و سیمای مهاباد، دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، پایگاه ها و سایت های خبری هستند که از حضور لحظه به لحظه مردم، خبر، عکس و تصویر تهیه و منتشر می کنند.

وی افزود: خبرنگاران با در دست داشتن کارت صادر شده از طرف فرمانداری با سرکشی به شعب اخذ رای، حضور حماسی مردم این شهرستان را به تصویر می کشند.

مسوول کمیته اطلاعات و اخبار ستاد انتخابات شهرستان مهاباد اضافه کرد: علاوه بر این، برنامه های زنده تصویری و رادیویی لحظه به لحظه در شبکه های محلی و سراسری جریان انتخابات را پوشش خواهند داد.

شمس الدین افزود: فعالیت خبرنگاران از ساعت اولیه روز جمعه هشتم تیرماه و همزمان با توزیع صندوق های رای آغاز و تا زمان اتمام رسمی انتخابات ادامه دارد.

وی با توجه به نقش مهم رسانه‌ها در انعکاس حضور مردم در پای صندوق‌های رأی تاکید کرد: حضور رسانه‌ها برای پوشش مشارکت با شکوه مردم در انتخابات، نمادی از اقتدار و قدرت ملت ایران را در عرصه‌های بین‌المللی به منصه ظهور خواهد گذاشت تا پاسخی برای معاندین و دشمنان نظام جمهوری اسلامی باشد.

به گزارش ایرنا، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح امروز، جمعه همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی آغاز شده است.

۲ هزار و ۳۵۷ شعبه اخذ رای در سراسر آذربایجان غربی برای دریافت آرای مردم مستقر شده اند.

مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف چهار نامزد نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شمار می روند.

نظر شما