شناسهٔ خبر: 67380829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

در نشست مسیر دولت چهاردهم مطرح شد

در نظم جدید جهانی باید با دید متفاوتی به تحریم‌ها نگاه کرد

مهدی رزم‌آهنگ کارشناس اقتصادی در نشست بررسی بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم ضمن تشکر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی بابت تلاش مومنانه در شناخت مسائل اصلی از کلاف سردرگم مسائل کشور، گفت: در چشم‌انداز و نظم جدید جهانی، باید دید متفاوتی به تحریم‌ها داشت که بتوان از شکاف بین قدرت‌های موجود در نظم جدید بهره گرفت. یکی از فرصت‌ها، ایمن سازی زنجیره‌های تامین کشور با احیای قدرت ایران از طریق نقش آفرینی در کمربندهای اقتصادی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مسیر اقتصاد سومین جلسه از سلسله جلسات گفتگو و مباحثه پیرامون بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با حضور آقایان محمد امینی رعیا، حسین درودیان، موسی شهبازی و مهدی رزم‌آهنگ برگزار شد.

کلان ایده حکمرانی عامل همگرایی و انسجام تمام اقدامات دولت است

مهدی رزم‌آهنگ با اشاره به اینکه در بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم به کلان ایده پرداخته شده است، گفت: کلان ایده می‌تواند وجه مشخصه یک دولت باشد و تا زمانی که نباشد نیروها واگرا می‌شوند. مثلا در دولت روحانی کلان ایده عادی سازی روابط بود و بر اساس آن ورود یا عدم ورود به حوزه‌ها موجب همگرایی می‌شود.

وی افزود: این کلان ایده موجب می‌شود مشخص شود تمرکز رئیس جمهور روی کلان ایده باشد و شخصا کدام حوزه‌ها را پیگیری کند و در کدام حوزه ورود مستقیم نداشته باشد. کما اینکه در چین خود رئیس جمهور روی احداث کمربند راه چین پیگیری می‌کند. لذا کلان ایده بسیار مهم است. البته برخی زیرساخت‌ها مثل قانون برنامه هفتم در این کلان ایده مشکل ایجاد می‌کنند.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگر سخنان خود ضمن تشکر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: تلاش مومنانه برای شناخت مسائل اصلی صورت گرفته است و از کلاف سردرگم مسائل، مهم‌ترین‌ها استخراج شده است. اینکه زیاد روی شاخص‌های کلان اقتصاد برای حل مسائل تمرکز شود، رهزن است و راه حل اصلی نیست.

دور زدن تحریم‌ها پله‌های تعاملات راهبردی را از دست حاکمیت خارج کرده است

رزم‌آهنگ با اشاره به اینکه دور زدن تحریم نمی‌تواند پاسخ قوی به تحریم‌ها باشد، اظهار داشت: این تعبیر، گزاره‌هایی را ضمن خود دارد که باید به آن توجه کرد. دور زدن تحریم‌ها اساسا معماری جدیدی در روابط اقتصادی خارجی ایران رقم نمی‌زند؛ بلکه مجموعه‌ای از همان‌ها را با هزینه بالاتر ایجاد می‌کند. مجموعه ای از همان‌ها (مشکلات موجود) را بازتولید می کند.

وی افزود: مثلا نمایندگی سیاست ارزی، دیگر با جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه به دست تراستی‌ها افتاده است. این حرکت مهم‌ترین کنش‌ها و پله‌های تعاملات راهبردی را از دست حاکمیت خارج کرده است. یعنی اصلی‌ترین خریدها (کالای اساسی) که می تواند پله تعاملات راهبردی با دیگر کشورها باشد از دست حاکمیت خارج می‌شود.

در نظم جدید جهانی باید با دید متفاوتی به تحریم‌ها نگاه کرد

رزم‌آهنگ با تشریح وضعیت جهان بیان داشت: در جهان فعلی با سابقه خروج از برجام و سیاست چندپارگی جهان و ریسک زدایی شده، تجارت به ابزاری برای استیلا تبدیل شده است. در این شرایط اروپا زنجیره های تامین خود را از روسیه جدا می‌کند تا انرژی را وارد نکند.

وی افزود: جهان فعلی ۲۰۲۴ با جهان گذشته (۲۰۱۴) تفاوت‌های بسیاری دارد. تراز تجاری با قدرت‌های غربی وجود نخواهد داشت و این از اقتضائات عصر جدید است. این موارد نشان دهنده آن است که طرف در آن سمت میز ننشسته تا در موضوع برجام صحبت کند؛ بلکه مسائل دیگری نظیر غزه اولویت بیشتری برای طرف غربی دارد. بنابراین مسئله اصلی کشور باید خنثی سازی تحریم باشد.

رزم‌آهنگ ادامه داد: چشم انداز ایران از جهان آتی نیز مهم است. اطلاعاتی در مورد گزارش‌های اخیر صندوق بین المللی پول وجود دارد. ایده اینکه جهان در حال چندپاره شدن است موجب خالی شدن زیر پای خودمان است ولی رویکرد جدید این است که باید واقعیت را روایت کرد و در گزارش‌های جدید خود به موضوع چند پاره شدن جهان اشاره شده است و در حال ادامه پیدا کردن است.

این کارشناس اقتصادی در نتیجه صحبت‌های خود گفت: لذا پذیرفته است که نظامات فعلی جهانی در چند سال آینده کار نمی‌کند. لذا در این نظم جدید و چشم انداز جدید، فکر کردن به تحریم متفاوت خواهد شد و باید دید متفاوت را داشت که از شکاف بین قدرت‌های موجود در نظم جدید بهره گرفت.

فرصت تعامل راهبردی مشترک با چین با احیای کمربندهای زمینی اقتصادی

مهدی رزم‌آهنگ با اشاره به فرصت‌های اقتصادی ایران گفت: ایمن سازی زنجیره های تامین کشور که مسئله پاسخ دهنده به بقا است، تطابق بسیار خوبی با احیای قدرت ایران از طریق نقش آفرینی در کمربندهای اقتصادی است.

وی در توضیح این مطلب، اظهار داشت: ایمن سازی زنجیره‌های اصلی مثل فروش نفت و واردات اقلام اساسی، موجب نقش گرفتن جدی ایران در جهان خواهد شد. صادرات نفت ایران در دریا انجام می‌شود و در دریا انجام شدنش چالش‌های جدی از جمله عبور از تنگه مالاکا دارد. اگر بتوان نفت خود را در افق میان مدت و بلندمدت از طریق زمین با توسعه مکران به سمت چین صادر کرد منفعت مشترکی بین ایران و چین ایجاد خواهد شد.

بازتعریف نقش شورای عالی امنیت ملی برای تسهیل اجرای تصمیمات اقتصادی

رزم‌آهنگ در پایان نکاتی ناظر به اجرای راهکارهای اقتصادی در کشور گفت و افزود: در شرایطی که تصمیمات منطق سود و زیان دارد کار به دستگاه ها سپرده می شود؛ اما در شرایطی که تقابل‌ها و شکاف‌ها جدی می‌شود به سیاست‌های امنیتی- اقتصادی احتیاج است. لذا در فرایند اجرا نیاز به بازتعریف نقش برای شورای عالی امنیت ملی هستیم. مثلا ایجاد کریدور اقتصادی با روسیه نیازمند موظف کردن دستگاه‌ها برای ایفای نقش در جهت ایجاد کریدور است.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

نظر شما