شناسهٔ خبر: 67282147 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

در نشست مسیر دولت چهاردهم مطرح شد

هدفگذاری متغیرهای اقتصاد کلان نتیجه مطلوب نداشته است

حسین درودیان کارشناس اقتصادی در نشست مسیر دولت چهاردهم با اشاره به بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم، آن را پخته، واقع‌گرا و عملیاتی ارزیابی کرد و افزود: هدفگذاری روی متغیرهای اقتصاد کلان مثل تورم تک رقمی یا رشد اقتصادی بالا خیلی دور از دسترس و شعاری است و باید به مسائل واقعی روی زمین با ارائه راهکار بهبود، تغییر رویکرد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مسیر اقتصاد سومین جلسه از سلسله جلسات گفتگو و مباحثه پیرامون بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با حضور آقایان محمد امینی رعیا، حسین درودیان، موسی شهبازی و مهدی رزم‌آهنگ برگزار شد.

بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» منتشر شد

داشتن کلان ایده برای دولت، هماهنگی و انسجام رفتاری ایجاد می‌کند

حسین درودیان کارشناس اقتصادی ضمن تشکر از اندیشکده اقتصاد مقاومتی بابت تدوین بسته سیاستی مسیر دولت چهاردهم گفت: گزارش های دیگر، مختصات چنین متنی را ندارند. وی افزود: ضرورت کلان ایده داشتن این است که سیاستمدار را برای جامعه ترجمه می کند. یعنی حرف حساب یک خطی شخص مشخص می شود و آن را متمایز می کند.

وی افزود: کلان ایده جنبه گفتاری دارد و مردم متوجه می شوند فرد چه می گوید و موجب بسیج برخی از مردم پشت ایده می شود. دولت های قبل مانند اصلاحات و آقای احمدی نژاد این ایده را داشتند. جنبه دیگر این است که در کنش های دولت هماهنگی، انسجام و التزام ایجاد می کند و اعمال دولت را قابل ارزیابی می کند که در جهت ایده کلان هست یا خیر.

درودیان اضافه کرد: البته این کلان ایده به شخصی که در راس دولت قرار می‌گیرد و جامعه پذیری و پارامترهای دیگری وابسته است.

بسته سیاستی با پختگی کافی اولویت‌بندی از مسائل ارائه می‌دهد و اجراپذیری بالایی دارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بسته سیاستی توسط کارشناسان جوان اندیشکده اقتصاد مقاومتی نوشته شده، گفت: با وجود این، متن حاضر، شبیه متن جوانان نیست و ناپختگی در آن دیده نمی شود و پیام برازنده ای دارد.

وی افزود: این بسته اولویت بندی از مسائل ارائه می دهد. خیلی از بسته های پیشنهادی ارائه شده همه مسائل را فهرست می کند و راه حل مقتضی ارائه می دهد و جنبه سیاستی ندارد. لذا صرفا برای مطالعه خوب است و آن را نمی توان روی میز سیاستگذار گذاشت. نویسندگان این متن از مسائل اقتصادی ایران گزینش انجام داده اند که می شود که اثر مضاعفی داشته باشد و اجراپذیری بسته بالا باشد. مثلا سند تحول دولت فعلی اولویت بندی ندارد و سعی شده همه مسائل بیاید.

متن بسته سیاستی شعاری نیست و واقع‌گراست

درودیان در ادامه درباره متن و محتوای بسته سیاستی افزود: متن خیلی واقع گرا نوشته شده، با وجود اینکه تبار و رویکرد اندیشکده مشخص است متن شعاری نیست. هدفگذاری ها و راه حل ها شدنی و باورپذیر است و پیداست که دارد مسائل واقعی اقتصاد را رصد می کند و بر اساس چیزی که در کلاس ها و کتاب ها تدریس می شود نیست.

حسین درودیان اظهار داشت: از نقاط مثبت دیگر این بسته اینکه وجه میدانی آن قوی است. در مقابل این مشکل در اقتصاددانان وجود دارد که مسئله شناسی و راهکارهای آنان با واقعیت روی زمین ربط و پیوندی ندارد. خیلی زیاد هدفگذاری کردن روی متغیرهای کلان دور از دسترس مثل تورم تک رقمی یا رشد بالا خیلی دور از دسترس و شعاری است. همچنین متوسل شدن به متغیرهای اقتصاد کلانی ابزاری مثل نرخ بهره که کم اثر است هم صحیح نیست زیرا جنبه اثربخشی آن مورد سوال است.

اقتصاددانان باید رویکرد خود را به سمت واقعیت اقتصاد تغییر دهند

وی افزود: در مقابل انجام سیاست های موردی که با راهکار ارائه شده آن منجر به بهبود می شود وجود دارد و اقتصاددانان باید از رویکرد کلان به مسائل روی زمین تغییر رویکرد داشته باشند. این تغییر رویکرد در نهایت به نفع اقتصاد کلان هم خواهد شد و مسئله مردم هم موارد کلان نیست. لذا باید به سمت مسائل اصلی مردم رفت که این متن از این حیث هم مناسب است.

درودیان با ذکر این نکته که در بدنه کارشناسی و بوروکراسی مانع وجود دارد، افزود: مردم با مسائل روی زمین بهتر ارتباط می گیرند تا اینکه مثلا در مورد ناترازی صحبت شود. به لحاظ راهبرد اجرا و حل مسئله هدفگذاری مستقیم خود مسئله تا تمرکز روی ابزارها و سیاست های اقتصاد کلانی بهتر کار می کند. تکیه بسیار زیاد به این ابزارها در سه سال اخیر یا دولت اول آقای روحانی با رویکرد اقتصاد کلانی پی گرفته شد. هدف این سیاست بیشتر تثبیت است و تلاش می شود از این موقعیت کم و بیش راضی کننده، خارج نشد.

باید در دنیای سیاست دنبال کشورهای اهل معامله گشت

درودیان در انتها با اشاره به قسمتی از متن بسته سیاستی که وابستگی فروش نفت به یک خریدار به عنوان چالش جدی مطرح شده است، گفت: حالت ایده آل این است که موازنه داشت اما داشتن یک خریدار برای نقطه شروع معنا دار است. ما الان در موقعیت سیاست خارجی یک تباری داریم که قابل برطرف کردن نیست. لذا جنس خریداران متفاوت است و دلالت سیاستی می تواند متفاوت باشد.

وی افزود: کشوری مثل چین بحث ایدئولوژیک با ایران ندارد و اهل معامله است. لذا جنس برخورد با آن تفاوت دارد. یک برداشت عمومی وجود دارد و آن این است که نوع ربط و نسبت با کشورهای غربی شاید درست نبوده و باوری فراگیر است. از این باور یک دلالت سیاستی استخراج می شود و آن بازگشت به عقب است و کارهایی که قبلا انجام می‌شد نباید انجام داد. در صورتی که این راهبرد لزوما صحیح نیست و مسیر خروج شاید مسیر دیگری باشد و واقعا همین است.

وی افزود: راه حل موضوع مستقل و علی حده ای است که مبتنی بر واقعیت های جاری طراحی و پیدا شود. باید دنبال اشخاص اهل معامله گشت. برجام به این دلیل کار نمی کند چون پایه معامله با آمریکا برای ایران فراهم نیست و اساسا معامله ای شکل نمی گیرد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

نظر شما