شناسهٔ خبر: 67366366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افتتاح چند طرح کتابخانه در زنجان

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز در سفر یک روزه به زنجان آمد و چند پروژه مهم را در این استان به بهره‌برداری رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز در سفر یک روزه به زنجان آمد و چند پروژه مهم را در این استان به بهره‌برداری رساند.

افتتاح کتابخانه عمومی خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی

کتابخانه عمومی خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی شهر آببر شهرستان طارم با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه‌‍‌های کشور و مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد. کتابخانه خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی نخستین کتابخانه در شهر آببر است که قرار است به جمعیت بالای 8 هزار نفری شهر آببر ارائه خدمات خواهد کرد.

وی ادامه داد: این کتابخانه در زمینی به مساحت 1324 و زیربنای 915 متر مربع در دو طبقه ساخته شده و با رویکردی نوین دارای بخش های مختلفی چون مخزن، سالن مطالعه برادران و خواهران، بخش کودک، اتاق مطالعه گروهی، نشریات و... است.

دولت شهید رئیسی توجه ویژه‌ای به شبکه کتابخانه‌ای داشتند

مهدی رمضانی در آیین افتتاح کتابخانه عمومی خادم‌الرضا (ع) شهید آیت‌الله رئیسی شهرستان طارم ضمن گرامیداشت یاد  و خاطره شهدای راه خدمت و مدافع حرم، اظهار داشت: دولت آیت‌الله رئیسی از جنس عمل بود و این دولت تلاش کرد تا اعمال‌شان قبل از حرف‌شان مشاهده شود.

وی افزود: برای تکمیل کتابخانه‌ها خود را در کنار استان می‌بینیم و تلاش کرده‌ایم این اتفاق در عمل مشاهده شود. استان زنجان از حیث تلاش و توسعه، تکمیل شبکه و به روز کردن در عملکرد متفاوت محسوب می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه دولت شهید آیت‌الله رئیسی با اختلاف جلوتر از دولت‌های دیگر بود، منتی نیست که کار خاصی کرده‌ایم در واقع حق مردم را اعطا کرده‌ایم، تصریح کرد: تعلق به خدمت نداریم، داغدار از دست دادن این فرصت، آقای رئیسی و همراهانشان هستیم و ناراحت هستیم که بسیاری از اتفاقات ناقص ماند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: در هیچ دولتی این حجم از اهتمام به فرهنگ توسط دولت وجود نداشت و در هیچ دولتی این حجم از توجه به شبکه کتابخانه‌ای را نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از پروژه‌های که در این دولت افتتاح کردیم با 18 سال قدمت، نماد ناکارآمدی بود که با تکمیل و افتتاح در این دولت تبدیل به نماد کارآمدی شد.

محسن افشارچی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح کتابخانه عمومی خادم‌الرضا (ع) شهید آیت‌الله رئیسی آببر شهرستان طارم، ضمن تبریک عید سعید غدیر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت، اظهار کرد: کتابخانه عمومی خادم‌الرضا (ع) شهید آیت‌الله رئیسی شهرستان طارم چهارمین کتابخانه‌ای است که در دو سال گذشته افتتاح شده است. در کنار افتتاح کتابخانه‌های جدید چندین کتابخانه نیز به روز شده و تغییراتی در کارکرد کتابخانه‌ها ایجاد کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه کتابخانه به یک مجموعه اکتیو و کارا تبدیل شده و استقبال خوبی از برنامه‌ها می‌شود، افزود: نسل ما به سمت یک نسل کم‌عمق و غیر متمرکز حرکت می‌کند و شاهد عدم تمرکز هستیم. انسان در فضای مجازی از یک پست به سمت پستی دیگر می‌رود و در چند سال آینده مشکلاتی خواهیم داشت. 

استاندار زنجان تصریح کرد: تمرکز، امر بسیار مهمی است و انسان درحال حاضر از حالت تمرکز خود خارج می‌شود. آن‌چیزی که می‌تواند با عدم تمرکز مقابله کند کتاب است. با ترویج کتاب و کتابخوانی می‌توانیم با سطحی بودن و عدم تمرکز مقابله کنیم. 

وی با اشاره به تأسیس چهار کتابخانه در دو سال اخیر در استان زنجان، عنوان کرد: کتابخانه هلال احمر که به کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تحویل شده به یک مکان مجهز و شیک تبدیل خواهدشد، در روستاها نیز از مکان های متروکه برای تبدیل به کتابخانه استفاده می‌کنیم. 

افتتاح اتاق علم و ساختکده کتابخانه عمومی سید افضل موسوی زنجان

استانداری زنجان , نهاد کتابخانه‌ها ,

اتاق علم کتابخانه سید افضل موسوی با داشتن تجهیزات و فعالیت های ویژه به یادگیری مفاهیم علمی همراه با سرگرمی به نوجوانان کمک می‌کند و علاوه بر تسهیل در یادگیری، ایده پردازی و نوآوری، مهارت حل مسئله را نیز در دانش آموزان افزایش خواهد داد.

ساختکده این مجموعه یک فضای کار مشترک برای ساخت، یادگیری، کاوش و بروز خلاقیت است و با اهداف آموزشی و همچنین اهداف خلاقانه کاربران ایجاد شده است.

تکمیل بازطراحی کتابخانه سهروردی زنجان

استانداری زنجان , نهاد کتابخانه‌ها ,

کتابخانه سهروردی زنجان نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان زنجان است و قدمتی 46 ساله دارد. بازطراحی و بازسازی این کتابخانه از شهریورماه سال گذشته آغاز شده بود.

ارزش خاصی برای کتاب و کتابخوانی قائل هستیم

محسن افشارچی استاندار زنجان با بیان اینکه ارزش خاصی برای کتاب و کتابخوانی قائل هستیم، یادآور شد: اگر جامعه‌ای بخواهد به فرهنگ متعالی دست یابد باید در سایه کتاب اتفاق بیفتد؛ با همراهی خوبی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشتند طی دوسال گذشته چهار باب کتابخانه در استان زنجان افتتاح شده است.

وی با یادآوری اینکه همچنین طی مدت یاد شده سه باب کتابخانه سیار در استان راه‌اندازی شده است افزود: حدود 40 کتابخانه در مناطق مختلف استان بازسازی شده است.

استاندار زنجان با اشاره به بازسازی کتابخانه سهروردی زنجان افزود: کتابخانه سهروردی یک حس خاصی برای همه زنجانی‌ها دارد و این کتابخانه نخستین کتابخانه عمومی شهر زنجان است و از زمان تأسیس آن تاکنون اتفاقات فرهنگی مختلفی در آن افتاده است به طوری که می‌توان اذعان داشت که سابقه  کتابخوانی زنجانی‌ها از این کتابخانه آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه بازسازی کتابخانه سهروردی زنجان لازم و ضروری بود، ادامه داد: امیدوارم دوستداران کتاب‌ نهایت استفاده را از این کتابخانه داشته باشند.

استاندار زنجان گفت: اتفاقات خوبی به لحاظ نرم افزاری در داخل کتابخانه سهروردی انجام شده است و درصدد هستیم برنامه‌های فرهنگی ویژه‌تری در این کتابخانه انجام دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما