شناسهٔ خبر: 67363823 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

۷ هزارو ۷۱۳ زندانی سال گذشته در دوره‌های حرفه آموزی زندان‌های استان کرمان شرکت کردند

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: ۷ هزار و ۷۱۳ نفر در سال گذشته در دوره‌های حرفه‌آموزی زندان‌های استان کرمان شرکت کردند که ۶ هزار و ۲۸۶ نفر این دوره‌ها را با موفقیت گذرانده و گواهینامه مهارت گرفتند و در گواهی آن‌ها هیچ نامی از زندان ذکر نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - رضا ذوالفعلی‌نژاد در تشریح اقدامات اداره کل زندان‌های استان کرمان در سال گذشته اظهار: در حال حاضر دو هزار و ۷۲۰ نفر زندانی از طریق انجمن حمایت، بنیاد تعاون و اشتغال نشسته در زندان‌ها مشغول هستند (با توجه به محدودیت کارگاه‌های داخل زندان، مددجویان در اشتغال نشسته، در خوابگاه خود به فعالیت هنری، صنایع دستی و ... می‌پردازند).

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان بیان کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه فعال در زندان‌های استان و خارج از زندان داریم که ۱۲ کارگاه تولیدی و صنعتی است که قابل رقابت با تولیدات بیرون هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هفته قوه قضاییه فرصت خوبی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید بهشتی و تکریم از جایگاه قضا و قضاوت و ارائه دستاورد‌ها و اقدامات قوه قضاییه در حوزه‌های مختلف است.

ذوالفعلی نژاد بیان کرد: سازمان زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی، دو رسالت بسیار مهم برعهده دارد، رسالت اول، بحث اقدامات تأمینی است که نگهداری زندانیان را برعهده دارد و رسالت دوم که رسالت بسیار خطیری است، بحث اصلاح و تربیت مجرمین است.

وی با بیان اینکه تشکیل زندان بر چهار هدف پایه گذاری شده گفت: اولین هدف، مجازات و سزادهی افراد هنجارشکنی است که خلاف قوانین جامعه عمل می‌کنند، دوم، تشفیع و تصلی افراد زیان‌دیده؛ سوم، اصلاح و تربیت مجرمین و چهارمین هدف، بحث پیشگیری از جرم است.

ذوالفعلی‌نژاد ضمن تاکید بر این مطلب که هدف اصلی ما نگهداری صرف نیست، گفت: پس از انقلاب اسلامی زندان‌ها به یک مرکز اصلاحی و تربیتی تبدیل شدند و امامین انقلاب نیز بر این امر تأکید داشتند.

وی با اشاره به اینکه مقدمه کار اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها، حوزه بهداشت و درمان است، گفت: فردی که وارد زندان می‌شود و دچار بیماری روحی و روانی است، قطعا ما نمی‌توانیم کار اصلاحی و تربیتی برای او انجام دهیم و باید از نظر جسمی و روانی درمان شود.

وی افزود: ۹۵ نفر پزشک عمومی، متخصص، پرستار و ۳۳ مشاور در زندان‌های استان فعالیت دارند و مددجویان در بدو ورود، مورد معاینه قرار گرفته و در صورت داشتن بیماری جسمی و روحی، در روند درمان قرار خواهند گرفت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان با اشاره به فعالیت ۴۵ نفر روحانی در زمینه آموزش احکام، اخلاق، عقاید، روانخوانی و روخوانی قرآن، تفسیر، تدبر و حفظ در سطح زندان‌ها گفت: در حال حاضر ۲۸۴ نفر از مددجویان زندان‌ها نسبت به حفظ یک تا ۳۰ جز قران اقدام کرده اند که سه نفر از این تعداد زندانی، حافظ کل قران هستند.

وی با اشاره به اهمیت سواد در زندانیان، گفت: معمولاً بیشتر زندانی‌ها افراد کم‌سواد یا بی‌سواد هستند و از این در قالب یک تفاهمنامه با آموزش و پرورش، در حال حاضر ۲۵۳ نفر زندانی در سه مقطع تحت آموزش نهضت سوادآموزی هستند و خوشبختانه درصد بی‌سوادان در زندان کاهشی بوده و امروز تمام شرایط باسواد شدن زندانیان فراهم شده است.

ذوالفعلی نژاد با اشاره به اینکه در زندان‌های استان، پنج مرکز متوسطه (اول و دوم) فراهم شده است، گفت: در حال حاضر ۴۱۶ نفر در دوره‌های متوسطه اول و دوم و ۱۲ نفر دانشجوی پیام نور در زندان‌های استان کرمان در حال ادامه تحصیل هستند و اگر تعداد بیشتر شود مانعی برای ادامه تحصیل زندانیان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۶۷ باب نمازخانه در زندان‌های استان ایجاد شده و هر اندرزگاه یک نمازخانه برای عبادت و نیایش دارد، ادامه داد: ۱۰ کانون فرهنگی هنری مساجد، ۳۳ باب کتابخانه با ۷۳ هزار جلد کتاب، پنج سالن ورزشی برای زندانیان و کارکنان و هشت گود زورخانه در زندان‌های استان کرمان وجود دارد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان با اشاره به تاثیر دادرسی الکترونیک در تسهیل رسیدگی به درخواست‌های مددجویان زندان‌ها و رعایت حقوق شهروندی، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد زندانیان در استان کرمان، از طریق دادرسی الکترونیک با قاضی ارتباط دارند. هم اکنون ۱۹ باجه دادرسی الکترونیک در زندان‌های استان وجود دارد که پنج باجه در زندان مرکزی کرمان فعال است.

ذوالفعلی نژاد در تشریح اقدامات اداره کل زندان‌های استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و موضوع نظارت الکترونیک نیز در حال حاضر ۳۵۲ نفر از طریق سامانه الکترونیکی (پابند) در حال تحمل مجازات خود هستند و به صورت دقیق نیز مورد کنترل قرار می‌گیرند.

مدیرکل زندان‌های استان با بیان اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۵۷۶ بازدید قضات از زندان‌های استان، انجام شده است که درخواست‌های زندانیان در این بازدید‌ها بررسی و پیگیری شده است، بیان کرد: فقط در سه ماهه سال جاری، ۹۲۳ مورد بازدید از زندان‌های استان کرمان انجام شده است.

ذوالفعلی‌نژاد با بیان اینکه ۱۳ مرکز شورای حل اختلاف در زندان‌های استان کرمان فعالیت می‌کنند، گفت: در سال گذشته هفت هزار و ۹۲۹ پرونده به این شورا‌ها ارجاع داده شده که از این تعداد سه هزار و ۴۶۴ پرونده منجر به صلح و سازش شده و از این تعداد هزار و ۹۱ نفر خوشبختانه از زندان آزاد شده‌اند.

ذوالفعلی نژاد تصریح کرد: شورا‌های حل اختلاف زندان از فعال‌ترین شورا‌های استان هستند و طی سال گذشته با همت ۵۶ نفر از مددکاران فعال در این شوراها، ۴۵ نفر زندانی از قصاص نجات یافتند و از این تعداد ۱۴ نفر از زندان آزاد شدند و به زندگی دوباره برگشتند.

وی با اشاره به خدمات مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت پس از خروج، گفت: زندانیان پس از خروج از زندان با حرفه‌هایی که کسب کرده‌اند به بانک‌های عامل معرفی شده تا تسهیلات دریافت کنند. گفت: زندانیانی که از این طریق وارد بازار کار می‌شوند، بازگشت آن‌ها به زندان کمتر از یک درصد است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان، با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اصلاحی، آموزش‌های حرفه آموزی در زندان است، گفت: هفت هزار و ۷۱۳ نفر در سال گذشته در دوره‌های حرفه‌آموزی زندان‌های استان کرمان شرکت کردند که ۶ هزار و ۲۸۶ نفر این دوره‌ها را با موفقیت گذرانده و گواهینامه مهارت گرفتند و در گواهی آن‌ها هیچ نامی از زندان ذکر نمی‌شود.

 وی ادامه داد: ۱۱ انجمن حمایت از زندانیان فعال در استان کرمان وجود دارد که اقدامات خوبی برای حمایت از خانواده‌ها انجام می‌دهند و بیش از چهار هزار و ۷۰۰ نفر از خانواده زندانیان تحت پوشش این انجمن‌ها هستند و سال گذشته از ترک تحصیل ۱۵۰ دانش آموز جلوگیری و از آن‌ها حمایت کردیم.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: در سال گذشته با کمک خیرین دو باب منزل به خانواده زندانیان واجد شرایط نیازمند تحویل داده شد و در حال حاضر سه واحد ۹۰ متری در حال ساخت است که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ذوالفعلی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته ۲۶۶ هزار ۶۶۷ مورد خدمت به زندانیان و خانواده آنان توسط مددکاران زندان‌ها انجام شده است، گفت: در سه ماهه نخست امسال، ۷۱ هزار و ۱۵۰ مورد خدمت به زندانیان و خانواده آنان صورت گرفته است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامیتی و تربیتی استان کرمان بیان کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری و حمایت از زندانیان جرایم مالی، با همکاری ستاد دیه ۳۲۲ نفر سال گذشته آزاد شدند که هشت نفر از آن‌ها خانم بودند. وی در ادامه گفت: در هفته گرامیداشت قوه قضاییه، جشن آزاد‌سازی ۴۷ زندانی جرائم غیرعمد و ۱۰۲ زندانی واجد شرایط، برگزار می‌شود.

ذوالفعلی نژاد با اشاره به اینکه ۹۵ درصد زندانیان استان کرمان مرد و پنج درصد از زندانیان زن هستند، افزود: اتباع ۵ درصد از جمعیت کیفری استان را شامل می‌شوند.

وی اظهار کرد: ۹۲ نفر زندانی نوجوان در کانون اصلاح و تربیت در ماهان داریم و شرایط نگهداری آن‌ها متفاوت از زندان است.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی اداره کل زندان‌های استان کرمان، در خصوص انتقال زندان‌های موجود در بافت شهری به خارج از شهر، گفت: زمین ۱۰ هکتاری برای زندان زرند تأمین شده تا زندان ساخته و به خارج از شهر منتقل شود، زندان جیرفت نیز در حال ساخت است و برای زندان رفسنجان در صورت تأیید دستگا‌های ذیربط اقدامات بعدی انجام خواهد شد؛ همچنین یک بازداشتگاه در راور و یک مورد در رودبار جنوب در دست احداث قرار دارد و در صورت تخصیص اعتبار در سال‌های آتی به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل زندان‌های استان اظهار داشت: برای جابه‌جایی زندان مرکزی کرمان مکاتباتی صورت گرفته و حداقل ۴۰ هکتار زمین نیاز است که در صورت تأمین زمین از محل فروش زندان فعلی، زندانی خارج از شهر احداث شود.

ذوالفعلی‌نژاد با اشاره به اینکه احداث اردوگاه حرفه‌آموزی در سال ۸۰ مصوب شده است، گفت: اردوگاه کبوترخان با پیشرفت فیزیکی برخی از ساختمان‌های آن بین ۸۰ تا ۹۵ درصد با ۵۳ هکتار زمین محصور است، اما عدم راه‌اندازی این اردوگاه به دلیل نبود اعتبار است.

وی افزود: ۳۲ هزار متر فضای کارگاهی در این اردوگاه ایجاد شده و در سفر رئیس جمهور شهید به استان ۶۰ میلیارد تومان مصوب شد و سهم استان ۱۰ میلیارد تومان بود که ۱۸ میلیارد برای بحث آب اردوگاه تامین شد و اگر اعتبار لازم تامین بشود، کمتر از شش ماه کار انجام خواهد شد. البته نمایندگان و مسئولان استان پیگیر هستند و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور باید اعتبار را تامین کند.

ذوالفعلی نژاد در ادامه گفت: برای راه‌اندازی فاز نخست این اردوگاه، ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا هزار زندانی به آنجا منتقل شوند.

انتهای پیام/

نظر شما