شناسهٔ خبر: 67360904 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خراسان‌شمالی در تب و تاب شادی غدیر

بجنورد-ایرنا- خراسان شمالی از چند روز گذشته در تب و تاب شادی عید سعید غدیر است و رویدادهای متنوعی به مناسبت این عید بزرگ در کوچه و خیابان های استان توسط گروه های مردمی در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، از مهمترین این رویدادها پیش بینی شده برای عید سعید غدیر در خراسان شمالی، جشن بزرگ مردمی «ولایت آسمانی» است که با حضور هنرمندان و چهره‌های فعال فرهنگی مذهبی از روز گذشته در میدان ها و محله های مختلف در حال برگزاری است.

این رویدادها با همکاری شهرداری، ورزش و جوانان، هیات های مذهبی، فرهنگ و ارشاد، سپاه و سازمان های مردمی برگزار می شود.

خراسان‌شمالی در تب و تاب شادی غدیر

در هر شهر و روستای استان گروه‌های پیام‌رسان مجازی نیز فعال شده و در این گروه‌ها تلاش می‌شود که ضمن انتقال پیام غدیر، برنامه‌ها اطلاع ‌رسانی شود.

گروه‌های سرود کودکان و نوجوانان غدیری نیز امسال برنامه‌های متنوعی را اجرا می کنند به گونه ای که علاوه بر برنامه‌های عمومی، جشن‌های خانگی غدیر نیز در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود.

فضیلت اطعام غدیری همچنان رواج دارد و در سال‌های اخیر همواره شاهد روند افزایش طبخ و توزیع غذا در روز غدیر بوده‌ایم.

خراسان‌شمالی در تب و تاب شادی غدیر

رنگ و بوی اطعام غدیری

در مراسم مهمانی غدیر برخی از هیات ها، گروه های جهادی و موکب ها هستند که پذیرایی شان رنگ و بوی محیط زیستی (پذیرایی چایی، انواع دمنوش، میوه و نذری ها) داشت، مهمانی که در آن موکب‌ها، گروه‌های جهادی، کسبه، بازاریان و غیره تلاش کردند برای ساعاتی لبخند و شادی را برای مردم به ارمغان بیاورند.

مردمی که در روزمرگی‌های زندگی و مشکلات شاید کمتر فرصتی برای با هم بودن و شاد زیستن داشته‌اند و آن روز به نام اهل بیت (ع) و مولای متقیان در کنار هم لحظات مفرحی را می گذرانند.

یکی از مسائل مهم مباحث محیط زیستی جشن و مهمانی است، در این میان موکب ها و هیات‌هایی بودند که خواسته یا ناخواسته در نذورات و پذیرایی‌های خود مولفه‌های محیط زیستی را مراعات کردند.

خراسان‌شمالی در تب و تاب شادی غدیر

جشن بزرگ موکب های علوی

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: خیابان های بجنورد امروز سه شنبه میزبان جشن بزرگ موکب‌های علوی شده و میهمانی غدیر برپا می شود.

حجت الاسلام عباس سرشته افزود: جشن بزرگ‌ موکب های علوی همزمان با عید سعید غدیرخم از چهارراه ۱۷ شهریور تا میدان شهید بجنورد برپا می شود و پذیرای مهمان های غدیر با جشن و سرور خواهد بود.

وی افزود: جشن بزرگ غدیر و برپایی موکب بزرگ علوی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعه شهرداری و هماهنگی ۴۰ مجموعه مردمی برگزار می‌شود.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اضافه کرد: ۵۵ غرفه شامل سرگرمی، بازی، سلامت، خدمات فرهنگی همچون جمعیت و واسطه گران ازدواج برای بهره مندی مردم از فضاهای موجود در نظرگرفته شده است.

وی ادامه داد: هشت نقاشی بزرگ در جشن بزرگ‌ نقاشی همبستگی کشیده و به کمک کودکان و نوجوانان رنگ آمیزی خواهد شد که مشاعره علوی، مولودی خوانی، جشن بزرگ نقاشی همبستگی با محوریت غدیر، شهید جمهور و انتخابات از جمله برنامه های جشن بزرگ علوی است.

جشن بزرگ علوی از ساعت ۱۷ تا ۲۲ از چهارراه ۱۷ شهریور تا میدان شهید بجنورد برپا می شود.

خراسان‌شمالی در تب و تاب شادی غدیر

به گزارش ایرنا، هیجدهم ذی الحجه عید سعید غدیر خم بزرگترین شاهد برگزیده شدن کامل ترین انسان به عنوان جانشین آخرین فرستاده خداوند است، روزی که پیامبر اسلام علی ابن ابیطالب (ع) را برای رهبری حکومت اسلامی برگزید.

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

این استان شمال شرق ایران دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴ درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.

نظر شما